لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱
 سلطان قابوس و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در مسقط
سلطان قابوس و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در مسقط

 مقام سابق وزارت خارجه: شاید نتانیاهو در سفر به عمان به ایران پیام داده باشد

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

نامزد راست افراطی در یک قدمی ریاست‌جمهوری برزیل

شهروندان برزیل روز یک‌شنبه در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری آن کشور شرکت می‌کنند؛ گزارش‌ها و نظرسنجی‌ها حاکی‌ست برنده این انتخابات ژایر بولسونارو، نامزد دست‌راستی و افراط‌گرا است.

آقای بولسونارو که مخالف حقوق و مزایای یکسان زنان و مردان است و زمانی گفته بود اگر پسرش همجنس‌گرا بود ترجیح می‌داد در تصادف جان دهد، در موج خشم و ناامیدی مردم از ادامه فساد، حضور تبه‌کاران، کمبود امنیت و موفق نبودن احزاب عمده در مقابل این مسائل، بخت پیروزی را به دست آورده‌است.

بولسونارو، افسر سابق ارتش، عضو پیشین مجلس نمایندگان برزیل از ریو دوژانیرو و عضو حزب «سوسیال لیبرال» برزیل است. حزب «سوسیال لیبرال» برزیل، تشکلی محافظه‌کار و ملی‌گرا است.

رقیب او فرناندو حداد، نامزد حزب کارگر و شهردار پیشین سائو پائولو است که زمانی معاون لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری اسبق برزیل بود.

هرچند فاصله حداد و بولسونارو کم شده، اما همچنان نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد نامزد دست‌راستی ۵۴ درصد و نامزد حزب کارگر ۴۶ درصد آرا را به خود اختصاص خواهند داد.

ده‌ها تن از نیروهای مورد حمایت آمریکا در سوریه «در حمله داعش کشته شدند»

نیروهای دمکراتیک در تصویری از اکتبر سال پیش
نیروهای دمکراتیک در تصویری از اکتبر سال پیش

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید دست‌کم ۶۸ تن از شبه‌نظامیان مورد حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا در سوریه، در حمله گسترده نفرات داعش در شرق سوریه، کشته شده‌اند.

دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید دست‌کم ۱۰۰ نفر دیگر از «نیروهای دمکراتیک سوریه» در حمله شـشم آبان ماه زخمی شده‌اند و احتمال دارد که شمار قربانیان همچنان افزایش پیدا کند.

نیروهای دمکراتیک سوریه عمدتا از شبه‌نظامیان کـرد تشکیل شده و در جریان نبردهای زمینی علیه داعش، نقش مهی بازی می‌کند.

سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید بنا بر گزارش‌هایی که به دستش رسیده، شماری در حدود ۲۰۰ تن از نفرات داعش، از جمله زنان، کودکان و تک‌تیراندازها، در حمله برای بازپس‌گیری روستای سوسه و روستایی دیگر در شرق رود فرات حضور داشتند.

به گفته این نهاد دست‌کم ۲۴ تن از نفرات داعش نیز کشته شده‌اند که در مجموع شمار کشته‌شدگان این گروه طی دو روز گذشته را به ۲۳۴ نفر می‌رساند.

به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه ۱۸۸ تن از نیروهای دمکراتیک نیز در این دو روز جان خود را از دست داده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید نفرات داعش از هوای بد در منطقه که جلوی پرواز و حملات هواپیماهای ائتلاف را گرفته، استفاده کرده و دست به حمله زده‌اند؛ هوای بد مانع از کمک نیروهای ائتلاف به شبه‌نظامیان مورد حمایتش شده‌است.

هنوز هیچ یک از خبرگزاری‌های بین‌المللی یا مقام‌های رسمی به‌طور مستقل این گزارش‌ها را تائید یا رد نکرده‌اند.

مذاکرات سوریه؛ حمایت از تشکیل کمیته قانون اساسی در نشست اردوغان، پوتین، مرکل و مکرون

رهبران چهار کشور ترکیه، روسیه، آلمان و فرانسه که در استانبول گرد آمده بودند تا در مورد بحران سوریه گفت‌وگو کنند، از روند مورد حمایت سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ داخلی و تشکیل کمیته قانون اساسی پشتیبانی کرده‌اند.

در پی نشست پنجم آبان ماه در استانبول، چهار رهبر بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن از تشکیل کمیته‌ قانون اساسی، به‌عنوان ابزاری برای برگزای انتخابات آزاد و عادلانه در سوریه، تا پایان سال جاری میلادی، سخن به میان آمده است.

رهبران چهار کشور گفته‌اند «به انتخاباتی شفاف نیاز داریم؛ انتخاباتی که تحت نظارت بین‌المللی برگزار شود. پناهجویان [سوری] نیز باید امکان این را داشته باشند که در این انتخابات شرکت کنند».

با این حال گزارش‌ها حاکی‌ست همچنان موانع مختلفی برای دستیابی به یک صلح پایدار در سوریه باقی مانده‌است؛ از جمله اختلاف آرا در مورد آینده بشار اسد، رئیس‌جمهوری فعلی سوریه که از حمایت ایران و روسیه برخوردار است. کشورهای غربی اما از اسد انتقاد کرده و او را عامل حملات مرگبار و گسترده به غیرنظامیان می‌دانند. جنگ داخلی سوریه نیز با سرکوب شدید اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز به حکومت اسد آغاز شد.

اظهارات مکرون و مرکل در مورد تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی

مرکل و مکرون در نشست ماه ژوئیه ناتو
مرکل و مکرون در نشست ماه ژوئیه ناتو

رئیس‌جمهوری فرانسه و صدر اعظم آلمان در مورد وضعیت فروش جنگ‌افزار به عربستان سعودی، ادامه یا تعلیق آن، در پی کشته‌شدن روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان، اظهاراتی را بیان کرده‌اند. این اظهارات نشان‌می دهد میان دو قدرت اروپایی هنوز رویه‌ای دقیقا مشترک شکل نگرفته‌است.

آن‌طور که خبرگزاری فرانسه می‌گوید پس از دیدارن میان امانوئل مکرون و آنگلا مرکل، در حاشیه نشست مربوط به سوریه، به نظر می‌رسید لحن اظهارات دو طرف شباهت‌ پیدا کرده‌است. دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه گفته بود پس از این دیدار، رهبران دو کشور توافق کرده‌اند تا پیش از هماهنگی «با دیگر کشورهای اروپایی» موضع خود را اعلام نکنند.

اما پس از آن، در جریان نشست خبری دو رهبر، هر یک ظاهرا بر موضع قبلی خود پای فشرده است؛ مرکل از «تعلیق هرگونه صادرات سلاح» به عربستان سعودی دفاع کرده و مکرون گفته تصمیم‌گیری در مورد هرگونه تحریمی «باید به‌شکل کلی در سطح اروپا» گرفته شود و «محدود به این بخش یا آن بخش» نشود.

جمال خاشقجی، منتقد حاکمان عربستان، تقریبا یک ماه پیش پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول توسط عوامل سعودی کشته شد. مقام‌های ریاض می‌گویند تاکنون ۱۸ نفر در ارتباط با این قتل بازداشت شده‌اند اما در مورد این‌که شخص اصلی و تصمیم‌گیرنده در مورد قتل روزنامه‌نگار چه کسی بوده، بین شماری از رهبران و سیاستمداران غرب و ریاض اختلافات عمده‌ای به چشم می‌خورد.

انتشار ویدئویی از برخورد عجیب گشت ارشاد با دختر دانشجو در دانشگاه سوهانک‎

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و برخی وب‌سایت‌ها تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد سوهانک تهران، روز شنبه در اعتراض به حضور گشت ارشاد در اطراف این مجمتع آموزشی تجمع کردند.

در همین حال فیلمی از این تجمع منتشر شده که براساس آن یک خودروی گشت ارشاد، بدون توجه به حضور یک دختر دانشجوی معترض که مقابل خودرو ایستاده و به آن آویزان شده به حرکت خود ادامه می‌دهد.

در برخی از فیلم‌های منتشر شده این خودرو پس از چند ثانیه حرکت توقف می‌کند اما در نهایت درباره وضعیت این دختر گزارشی منتشر نشده است.

نیروی انتظامی و دانشگاه آزاد به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده‌اند.

اعتراض شدید دبیر جامعه مدرسین به دیدار یک مرجع تقلید با محمد خاتمی

محمد یزدی، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در نامه سرگشاده‌ای به آیت الله شبیری زنجانی، مرجع تقلید شیعه، به دیدار او با محمد خاتمی و تعداد دیگری از چهره‌های اصلاح‌طلب اعتراض کرد و از او خواست که «شان مرجعیت را رعایت» کند.

مدتی پیش تصاویری از دیدار تعدادی از چهره‌های اصلاح‌طلب با آیت الله موسی شبیری زنجانی در تهران منتشر شده بود. براساس گزارش‌ها، این افراد پیش از این از شاگردان این مرجع تقلید بوده‌اند.

در این دیدار محمد خاتمی، محمد موسوی خوئینی، عبدالله نوری، غلامحسین کرباسچی وعبدالمجید معادیخواه حضور داشتند.

محمد یزدی درنامه خود از این افراد به عنوان «افراد مسئله‌دار» نام برده است.

وی اعلام کرد که پیش از این دو نامه در مورد «برخی از مسائل دیگر» نوشته و به این دلیل که «جواب قانع کننده‌ای» دریافت نکرده، نامه جدید خود را به صورت سرگشاده نوشته است.

آقای یزدی درپایان این نامه نوشت: «مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شأن مرجعیت است. پس لازم است این احترام و شئون مرجعیت را رعایت فرموده و ترتیبی اتخاذ فرمائید این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد.»

خبرهای روز شنبه پنجم آبان را در اینجا بخوانید.

XS
SM
MD
LG