لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۴

خبرخوان یکشنبه ۱ مهر

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در اولین روز از مهر ماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

داعش ویدئوی عاملان حمله اهواز را منتشر کرد

​شبکه اعماق ارگان داعش ویدیویی منتشر کرده که در آن سه نفر که لباس رسمی نیروهای نظامی ایران را بر تن دارند به عربی و فارسی از حمله قریب‌الوقوع خود برای کشتن «کافران» سخن می‌گویند.

دراین ویدئو دو نفر به زبان عربی و یک نفر به زبان فارسی در داخل خودرو آخرین حرف‌های خود را قبل از عملیات می‌زنند و اقدام خود را «شهادت» در راه خدا می‌خوانند.

خبرنگار مقیم اهواز می‌گوید به هویت عاملان حمله اهواز دست یافته است

ابوالفضل عابدینی خبرنگار مقیم اهواز در توییتر خود «هویت» عاملان حمله ترویستی اهواز را منتشر کرد. هنوز هیچ مقام رسمی در مورد هویت عاملان حمله اظهار نظر نکرده است. رادیو فردا نمی‌تواند صحت این توییت را تایید کند.

خاتمی: از کم شدن امید در میان نخبگان و جامعه نگرانم

محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران در دیدار با اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران عملیات تروریستی اهواز را محکوم کرد.

محمد خاتمی همچنین اصلاح نظام سیاسی ایران را ضروری دانست و گفت: «امروز تقابلی حاد میان انسدادطلبان و کسانی که می‌خواهند نسبت به بهبود امور امید داشته باشند پیش آمده است. آنچه مرا نگران می‌کند، این است که لحظه به لحظه امید در نخبگان و جامعه کمتر شود.»

اصلاح‌طلبان جریان‌های مخالف اصلاحات را «انسدادطلب»، و شماری از جریان‌های مخالف جمهوری اسلامی اصلاح‌طلبان را «استمرارطلب» می‌خوانند.

رئیس جمهوری پیشین ایران گفت: «الان در این موقعیت حساس، فراتر از مسأله اصلاح‌طلبی و اصولگرایی، مسأله نجات ایران و وحدت و انسجام ملی مطرح است. آزادی بیان و امنیت بعد از بیان عامل مهمی برای تفاهم در جامعه است. همه شهروندان باید بتوانند نیازهای اولیه و ثانویه خود را تأمین کنند و امنیت داشته باشند.»

محمد خاتمی از اصلاح‌طلبان خواست که «برنامه‌ریزی قوی‌تری درباره محیط زیست، عدالت و حقوق شهروندی» داشته باشند.

وی اظهار داشت: «براساس معیارهای مشترک اصلاح‌طلبی با برخی جریان‌های جهانی طرفدار حقوق بشر، گروه‌های مخالف بنیادگرایی و خشونت، گروه‌های مخالف تخریب‌ محیط زیست و متجاوزان بین ‌المللی می‌توانیم در این زمینه‌ها با دنیا ارتباط برقرار کنیم. ما باید بتوانیم گفتمان خود را جهانی کنیم و سنگینی فضایی که اصلاح‌ستیزان در داخل و خارج کشور ایجاد کرده‌اند را بشکنیم.»

در ماه‌های اخیر بسیاری از چهره‌های سیاسی نسبت به تشکیلات اصلاح‌طلبان و نوع نگاه آن به تحولات ایران انتقاد کرده و خواستار بازسازی این جریان شده‌اند یا آن را فاقد قدرت کافی برای تغییر در ایران دانسته‌اند.

روسیه: اسرائیل در سقوط هواپیمای ما در سوریه کاملا مقصر است

وزارت دفاع روسیه اسرائیل را مقصر سقوط هواپیمای ایلوشین ۲ خود بر فراز اسمان لاذقیه اعلام کرد و گفت این اقدام ناشی از «فقدان حرفه‌ای‌گری با اهمال جنایتکارانه» است.

سرلشکر ایگور کوناشنکوف روز یکشنبه گفت: «ما بر این باوریم که نیروی هوایی اسرائیل و آنهایی که درباره این تحرکات تصمیم‌گیر بوده‌اند در وقوع فاجعه برای هواپیمایی ایلوشین ۲۰ روسیه کاملا مقصرند.»

ایگور کوناشنکوف اسرائیل را متهم کرد که با استفاده از خط تماس اضطراری روسیه را گمراه کرده است و درحالی که هواپیماهای اسرائیلی در لاذقیه(غرب) در حال عملیات بوده‌اند، در خط تماس گفته‌اند که در شمال سوریه هستند. این خط برای جلوگیری از درگیری نظامی ناخواسته میان روسیه و اسرائیل ایجاد شده است.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین گفت که جت اف ۱۶ اسرائیل از هواپیمای ایلوشین به عنوان سپر پدافند سوریه استفاده کرده است.

این اظهارات پس چند روز پس از سفر فرمانده نیروی هوایی اسرائیل به روسیه صورت گرفته است.

ارتش اسرائیل روز یکشنبه در بیانیه‌ای مقصر دانستن اسرائیل را رد کرد و گفت اسرائیل از خط تماس اسرائیل و روسیه به درستی استفاده کرده و جت اسرائیلی از ایلوشین به عنوان سپر استفاده نکرده است. پیشتر اسرائیل سوریه ایران و حزب‌الله را مقصر سقو هواپیمای روس دانسته بود. همه ۱۵ سرنشین هواپیمای روسیه در سانحه هفته گذشته کشته شدند.

میردامادی: به رفع حصر خوش‌بین نیستم

محسن میردامادی دبیرکل حزب مشارکت می‌گوید اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور «به دلیل خوش‌بینی خود بارها بر این باور بوده است که حصر و محدودیت‌ها برداشته می‌شود اما این وعده‌ها هیچ‌گاه محقق نشده» است.

میردامادی در مصاحبه با ایلنا تاکید کرد در مورد رفع حصر و برداشته شدن محدودیت‌ها از محمد خاتمی «اصلا خوش‌بین» نیست

محسن میردامادی گفت: «در یک سال و نیمی که از انتخابات مجلس باقی مانده است، شرایط بسیار سختی را تجربه می‌کنیم و من وقتی با گذشته ۴۰ ساله‌ام انقلاب که مرور می‌کنم تقریبا هیچ شرایطی را به سختی این‌ دوره نمی‌بینم. شکاف بین دولت و ملت، عدم اعتماد مردم به مسئولان و بالعکس، اقتصاد نابسامان و مجموع فشارهای خارجی و داخلی در کنار هم شرایط دشواری ایجاد کرده و اگر تدبیر جدی صورت نگیرد می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد.»

وزیر اطلاعات: مسببان حمله تروریستی اهواز پاسخی کوبنده دریافت خواهند کرد

محمود علوی وزیر اطلاعات در پیامی اعلام کرد مسببان حمله «تروریستی» اهواز با «پاسخی کوبنده» مواجه خواهند شد.

روز گذشته در حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز ۲۵ نفر کشته و حدود ۶۰ نفر زخمی شدند. شماری کودک و غیرنظامی در میان کشته‌‌شدگان این حمله هستند. یک گروه تجزیه‌طلب و داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

«افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی» قیمت مسکن در نیمه نخست امسال

مجتبی بیگدلی رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن به خبرآنلاین گفت قیمت مسکن در نیمه اول امسال ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش داشته است و «اگر دولت برنامه‌ای برای این بخش نداشته باشد به حتم شاهد افزایش ۲۰۰تا۳۰۰ درصدی قیمت مسکن در ۶ماه آینده خواهیم بود.»

بهای دلار از مرز ۱۵هزار تومان عبور کرد

برپایه نرخ‌های منتشر شده در وبسایت‌های طلا و ارز، بهای فروش دلار در بازار آزاد از ۱۵هزار تومان عبور کرده است. همین وبسایت‌ها نرخ فروش یورو ۱۷ هزار و ۶۰۶ و نرخ پوند را ۱۹ هزار و۵۸۴ اعلام کرده‌اند.

طرح استیضاح آخوندی تقدیم هیات رئیسه شد

درخواست استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز یکشنبه با بیش از ۵۰ امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شد.

به گزارش ایرنا، علی اصغر یوسف‌نژاد عضو هیئت رئیسه مجلس وضعیت بسیار نامناسب زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی کشور، ناکارآمدی و ضعف عملکرد در توسعه یکپارچه شبکه‌ حمل و نقل کشور، رها کردن پروژه‌های راهسازی، عدم توانایی در مدیریت بحران شهری و برون‌شهری و عدم توان و مدیریت بافت‌های فرسوده کشور را از مهم ترین محورهای طرح استیضاح آخوندی دانست.

اژه‌ای: ولی‌الله سیف ممنوع‌الخروج است

غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون و سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد ولی الله‌ سیف رئیس سابق بانک مرکزی ممنوع‌الخروج است.

اژه‌ای در کنفرانس خبری خود گفت: «یک بار از سیف تحقیق شده و اگر لازم باشد بار بعدی هم تحقیق می‌شود.»

پیش از این اژه‌ی گفته بود که پس از دستگیری احمد عراقچی معاون سابق امور ارزی در مورد التهابات بازار ارز، پای ولی‌الله سیف نیز به این پرونده باز شد. حسن روحانی رئیس جمهور به تازگی ولی‌الله سیف را به سمت مشاورت منصوب کرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG