لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳

واکنش‌های بین‌المللی به اطلاعیه عربستان درباره مرگ جمال خاشقجی

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

۱۱:۵۹ ۲۸.۷.۱۳۹۷

اعتراض به «برخورد امنیتی» و احضار معلمان اعتصابی به اطلاعات

«کمپین حقوق بشر در ایران» ضمن اعتراض به «برخورد امنیتی با طرح مطالبات صنفی» در ایران از احضار عده‌ای از معلمان اعتصابی به اداره اطلاعات شهرستان‌ها خبر داد.

وب‌سایت این کمپین به نقل از یک فعال صنفی معلمان نوشت: «علاوه بر بازداشت محمدرضا رمضان‌زاده در روز ۲۲ مهر و همزمان با اعتصاب معلمان در سراسر کشور، چندین تن از معلمان نیز در شهرهای تهران، قزوین، بجنورد، سقز، مریوان، کرمانشاه و الیگودرز به اداره اطلاعات احضار شده‌اند و باید روز شنبه ۲۸ مهر خود را معرفی کنند.»

محمدرضا رمضان‌زاده دبیر انجمن صنفی معلمان خراسان شمالی و مسئول دبیرخانه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران است.

تحصن سراسری معلمان در چندین شهر ایران در اعتراض به وضعیت معیشتی و بازداشت فعالان صنفی معلمان روز یک‌شنبه هفته گذشته آغاز شد و تا دو روز بعد نیز ادامه داشت.

۱۱:۲۱ ۲۸.۷.۱۳۹۷

«۹۰ درصد» آسانسورهای ایران استاندارد نیست

خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از رئیس اتحادیه آسانسور ایران گفت که «۹۰ درصد» آسانسورهای فعال در کشور «به دلیل منقضی شدن گواهی استاندارد آنها پس از یک سال، دیگر استاندارد نیست».

در عین حال به گفته این مقام مسئول، برای سرنشینان آسانسور در ایران «در مقایسه با یک دهه گذشته این حوادث به کمتر از ده درصد رسیده است».

آن طور که از گفته عباس ابریشمی برمی‌آید، استاندارد دوره‌ای آسانسور در ایران اجباری نیست.

او گفت: «باید استانداردهای دوره‌ای آسانسور در کشور اجباری شوند که لازمه آن صدور گواهی مجدد استاندارد اجباری در فرایندهای یک تا دو ساله است.»

به گفته رئیس اتحادیه آسانسور کشور، اکنون نزدیک به ۷۰۰ هزار دستگاه آسانسور در سطح کشور فعال است که دست‌کم ۴۵۰ هزار دستگاه آن «حداقل برای یک بار بازدید شده‌اند».

۱۱:۰۲ ۲۸.۷.۱۳۹۷

شکایت بنیان‌گذار ویکی‌لیکس از دولت میزبان خود در لندن

کمتر از یک هفته پس از تذکرات دولت اکوآدور، جولین آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس، از دولت میزبان خود در سفارتش در لندن شکایت کرد.

هفته گذشته دولت اکوآدور به جولین آسانژ هشدار داد که یا از اظهار نظر آن‌لاین در مورد مسائل سیاسی که دخالت در امور کشورها تلقی شود خودداری می‌کند یا مصونیت دیپلماتیک خود را از دست خواهد داد.

در واکنش به این هشدار، وکلای آقای آسانژ روز جمعه ضمن شکایت در بیانیه‌ای دولت اکوآدور را متهم کردند که «حقوق اساسی» جولین آسانژ را «زیر پا گذاشته» است.

در این بیانیه آمده است که سفارت اکوآدور در لندن از دیدار روزنامه‌نگاران و سازمان‌های حقوق بشری با آقای آسانژ جلوگیری کرده و با نصب سیستمی، تماس تلفنی و اینترنتی او با دنیای خارج را غیرممکن کرده است.

پیشتر هم وکیل او به این قوانین تازه اعتراض کرده و آنها را قوانین «یک زندان» توصیف کرده بود.

۱۰:۲۰ ۲۸.۷.۱۳۹۷

واکنش ایران به تمدید مهلت اف‌ای‌تی‌اف: «موفقیتی دیگر در نبرد حقوقی هوشمندانه»

خبرگزاری رسمی ایرنا روز شنبه به نقل از معاون حقوقی حسن روحانی تمدید مهلت از سوی گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف، را «یک موفقیت دیگر در نبرد حقوقی هوشمندانه» دولت دانست.

لعیا جنیدی، معاون رئیس جمهور، تاکید کرد: «این تمدید کمک بزرگی به تمهید مقدمات لازم برای ایجاد ابزار مالی و بانکی ویژه پیشنهادی اتحادیه اروپاست که بخش مهمی از بسته پیشنهادی اتحادیه است.»

پیش از خانم جنیدی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم در روز جمعه از تمدید مهلت در این زمینه استقبال کرده و آن را «موفقیت دیگری برای دیپلماسی جمهوری اسلامی» دانسته بود.

بهرام قاسمی در عین حال از وجود «برخی عبارات منفی» در بیانیه اف‌ای‌تی‌اف انتقاد کرده بود.

گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف، روز جمعه ۲۷ مهرماه، ضمن ابراز تأسف از این که هنوز اکثر موارد مربوط به تعهدات ایران حل‌ناشده باقی مانده است، در عین حال تعلیق ایران از فهرست سیاه این گروه را برای چهار ماه دیگر تمدید کرد.

۰۶:۰۲ ۲۸.۷.۱۳۹۷

سناتور منندز خواستار تحریم عوامل قتل روزنامه‌نگار عربستانی شد

سناتور دموکرات باب منندز خواستار اقدام ایالات متحده در تحریم عوامل سعودی شد که در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی، نقش داشته‌اند.

آقای منندز در توییت خود به قانونی که کنگره آمریکا به نام سرگئی مگنیتسکی، حسابدار روس و چهره مبارز علیع فساد، به تصویب رسانده اشاره کرده است. آقای مگنیتسکی در زندان روسیه به قتل رسیده است.

سناتور منندز نوشت: «قانون جهانی مگنیتسکی هیچ استثنایی درباره چنین حوادثی قائل نیست. حتی اگر خاشقجی بر اثر یک درگیری کشته شده باشد، هیچ عذری را نمی‌توان از قاتل او پذیرفت.»

وی افزود: «هنوز راه بسیاری تا پایان این ماجرا وجود دارد و ما باید همچنان فشارهای بین‌المللی را ادامه دهیم.»

عربستان روز شنبه پس از دو هفته اعلام کرد که جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول بر اثر درگیری فیزیکی کشته شده است. طبق اطلاعیه حکومت عربستان سعودی، هجده نفر در این رابطه بازداشت شده و شماری از مقامات امنیتی عربستان از سمت‌های خود برکنار شده‌اند.

۰۵:۱۲ ۲۸.۷.۱۳۹۷

دیدگاه ترامپ درباره اطلاعیه عربستان: گام اولیه خوبی است

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اقدام عربستان در انتشار اطلاعیه‌ای که مرگ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف حکومت سعودی، را تایید می‌کند، یک «گام اولیه خوب» نامید و عنوان کرد که اعتقاد دارد توضیح ریاض در این باره معتبر است.

ریاض پس از گذشت دو هفته سرانجام تایید کرد که آقای خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شده است.

در اطلاعیه‌ای که حکومت عربستان منتشر کرده، آمده که هجده نفر پیرامون این پرونده بازداشت و شماری از مقامات عالی اطلاعاتی و امنیتی کشور برکنار شده‌اند.

۰۴:۴۹ ۲۸.۷.۱۳۹۷

واکنش واشینگتن به تایید قتل جمال خاشقجی؛ «خواستار اجرای عدالت هستیم»

واشینگتن در واکنش به اطلاعیه‌ حکومت عربستان سعودی که قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی، را تایید می‌کند اعلام کرد که ایالات متحده تحقیقات بین‌المللی در این باره را به دقت دنبال خواهد کرد تا عدالت اجرا شود.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، در توییتر نوشت که ایالات متحده اقدام پادشاهی عربستان سعودی را که اعلام کرده تحقیقات پیرامون سرنوشت جمال خاشقجی در حال انجام است و علیه مظنونان این حادثه نیز دست به اقداماتی زده است تایید می‌کند.

وی در ادامه عنوان کرد: «ما همچنان به دقت تحقیقات بین‌المللی درباره این رخداد تراژیک را دنبال می‌کنیم و خواستار اجرای عدالت به‌هنگام، شفاف و مطابق قانون هستیم.»

خانم سندرز در نهایت عنوان کرده است: «ما از شنیدن تایید مرگ آقای خاشقجی اندوهگین شده‌ایم و تاسف عمیق خود را به خانواده، نامزد و دوستان وی اعلام می‌داریم.»

۰۱:۵۸ ۲۸.۷.۱۳۹۷

ترکیه: هیچ فایل صوتی مربوط به خاشقجی در اختیار آمریکا نگذاشته‌ایم

وزیر خارجه ترکیه گزارش‌ها دراین باره را که آنکارا مستندات صوتی قتل جمال خاشقجی را در اختیار مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا گذاشته است، تکذیب کرد.

مولود چاووش اوغلو روز جمعه اظهار داشت: «ترکیه هیچ صدای ضبط شده‌ای در اختیار پومپئو یا هیچ مقام دیگر آمریکا نگذاشته است.»

مایک پومپئو به دنبال ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‎نگار عربستانی، و گزارش‌ها درباره کشته شدن وی در کنسولگری عربستان در استانبول، سفری به ریاض و ترکیه داشت.

شبکه خبری ای‌بی‌سی گزارش داده بود که به مایک پومپئو در این سفر یک فایل صوتی ارائه شده که گواهی است بر شکنجه و قتل آقای خاشقجی. یک مقام وزارت خارجه آمریکا نیز این گزارش را تکذیب کرده است.

۰۰:۲۹ ۲۸.۷.۱۳۹۷

برخورد قطار با مردم در هند دستکم ۵۰ کشته برجای گذاشت

مقام‌های پلیس در ایالت پنجاب هندوستان می‌گویند در جریان برخورد قطار با گروهی از مردم در روز جمعه دستکم ۵۰ نفر کشته شده‌اند.

به گزارش رویترز، یک مقام پلیس ایالت پنجاب گفته است، گروهی از مردم در شهر آمیریتسار برای شرکت در مراسم «دوسهرا» در نزدیکی خط راه آهن گرد هم آمده بودند که یک قطار با جمعیت برخورد می‌کند.

شاهدان عینی گفته‌اند این قطار با سرعت خیلی بالا در حال حرکت بود.

۰۰:۲۶ ۲۸.۷.۱۳۹۷

هشدار امارات درباره «بی ثبات کردن عربستان» بر سر مسئله خاشقجی

امارات متحده عربی روز جمعه ۲۷ مهرماه هشدار داد جنجال بر سر ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، نباید به منظور «بی‌ثبات کردن» عربستان سعودی مورد سوء استفاده قرار گیرد.

وزیر امور خارجه امارات در توییتر خود نوشته است: «امارات مخالف سیاسی کردن موضوع (ناپدیده شدن جمال خاشقجی) و سوء استفاده از آن برای بی‌ثبات کردن عربستان است.»

جمال خاشقجی از دو هفته پیش پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده است. گزارش رسانه‌های ترکیه حاکی است که وی در این کنسولگری به دست تیمی ۱۵ نفره از ماموران امنیتی سعودی کشته و جسدش قطعه قطعه شده است. ریاض تاکنون این گزارش‌ها را رد کرده است.

در همین حال رسانه‌های ترکیه می‌گویند، دادستانی این کشور از کارکنان کنسولگری عربستان در استانبول در خصوص ناپدید شدن جمال خاشقچی بازجویی کرده است.

خبرگزاری آناتولی اعلام کرده است تعدادی از کارکنان کنسولگری از جمله راننده کنسولگری و کارکنان بخش خدمات مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG