لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۴

وزیر خارجه عربستان کشتن خاشقجی را «اشتباهی بزرگ و مهلک» خواند

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

نامزد جمال خاشقجی تحت حفاظت «۲۴ ساعته» قرار گرفت

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد که مقام‌های این کشور، نامزد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار کشته شده در کنسولگری عربستان، را تحت حفاظت ۲۴ ساعته خود قرار داده‌اند.

آقای خاشقجی روز دوم اکتبر برای گرفتن گواهی تجرد به کنسولگری عربستان در استانبول رفت و دیگر برنگشت. وی قرار بود با نامزدش خدیجه چنگیز ازدواج کند.

خبرگزاری رویترز که این خبر را مخابره کرده است می‌گوید که مقامات برای اظهارنظر درباره جزئیات ترتیبات امنیتی جدید در دسترس نبوده‌اند.

در روزی که این روزنامه‌نگار ناپدید شد، خانم چنگیز ساعت‌ها در خیابان منتظر وی ماند و زمانی که خاشقجی برنگشت با مقامات تماس گرفت.

پس از اینکه حکومت عربستان سرانجام جمعه شب اذعان کرد که آقای خاشقجی در کنسولگری کشته شده است، نامزدش در توئیتر به عربی نوشت: «آنها جسم تو را از این جهان گرفتند، ولی لبخندت تا ابد با جهان من خواهد بود».

آلمان فروش اسلحه به عربستان را بر سر پرونده خاشقجی متوقف کرد

صدراعظم آلمان روز یکشنبه اعلام کرد تا زمانی که ابهام درباره سرنوشت جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، پابرجاست، برلین صدور اسلحه به عربستان را متوقف خواهد کرد.

آنگلا مرکل که در یک کارزار برای انتخابات محلی حضور یافته بود مجددا قتل خاشقجی را محکوم کرد که عربستان پذیرفته است در کنسولگری این کشور در استانبول رخ داده است.

وی گفت: «نخست، ما این اقدام را به شدیدترین وجه محکوم می‌کنیم. ثانیا، فورا باید مشخص شود که چه اتفاقی رخ داده است- این مسئله هنوز روشن نشده و کسانی که مسئول هستند باید مجازات شوند... تا آنجا که به مسئله صادرات اسلحه مربوط می‌شود، در شرایط فعلی این کار صورت نخواهد گرفت».

مقام‌های سعودی در دو هفته اخیر روایت‌های متناقضی درباره سرنوشت جمال خاشقجی منتشر کرده‌اند؛ از خروج وی از کنسولگری تا درگیری در این محل و «مردن».

این روایت‌ها با ابراز تردید جامعه بین‌المللی روبرو شده است.

«افساد فی‌الارض» اتهام جدید پنج تن از فعالان محیط زیست

محمدحسین آقاسی، وکیلی پیگیر پرونده چند تن از بازداشتی‌های محیط‌زیستی، به رادیو فردا گفت، اتهام «افساد فی‌الارض» بر پنج تن از این فعالان محیط‌ زیستی وارد شده است.

سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز، نزدیک به ۹ ماه است که در بازداشت موقت به سر می‌برند.

تا مدتی پیش گفته می‌شد اتهام آنها جاسوسی و «ارایه اطلاعات طبقه‌بندی‌شده از مراکز حساس به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه» است.

هفته گذشته سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد، پرونده آنها به علت یک‌سری ایرادها، هنوز به دادگاه نرفته و کیفر خواست صادر نشده است.

محمدحسین آقاسی می‌گوید قوه قضاییه وکالت وی را نپذیرفته و وکلای تسخیری برای این فعالان تعیین شده است.

مشروح گفت‌وگو با محمدحسین آقاسی را بشنوید:

«افساد فی‌الارض» اتهام جدید فعالان محیط زیست
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:15 0:00
لینک مستقیم

مرگ پنج عضو یک خانواده بر اثر گازگرفتگی در پردیس

پیمان صابریان رئیس مرکز اورژانس تهران اعلام کرد یکشنبه بعداز ظهر ۵ عضو یک خانواده به دلیل گازگرفتکی در پردیس واقع در شمال غرب استان تهران جان باختند.

پیمان صابریان به ایرنا گفت: «به‌دلیل انتشار گاز مونوکسیدکربن از یکی از وسایل گازسوز ۵ نفر از ساکنان این منزل مسکونی به‌دلیل شدت مسمومیت فوت کردند.»

رئیس مرکز اورژانس تهران نقص فنی در دودکش‌ها و اتصالات وسایل گرمایشی را از عوامل مهم بروز این حادثه دانست.

وزیر خزانه‌داری آمریکا: گرفتن معافیت برای خرید نفت ایران سخت‌تر از دوره اوباما خواهد بود

استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت گرفتن معافیت برای خرید نفت ایران از دوره باراک اوباما سخت‌تر خواهد بود.

منوچین که به بیت‌المقدس(اورشلیم) سفر کرده به رویترز گفت کشورهایی که می‌خواهند از معافیت برخوردار شوند باید ۲۰ درصد بیشتر از دوره‌‌ای که در دوره اوباما تعیین شده بود، واردات نفت از ایران را کاهش دهند.

۱۳ آبان تحریم‌‌های فرامرزی آمریکا علیه صادرات نفت ایران به اجرا درمی‌آید. در همین حال اتحادیه اروپا در تلاش است سازوکاری ایجاد کند که ایران قادر به دریافت پول نفت خود باشد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا در عین حال گفت انتظار ندارد که ۱۳ آبان صادرات نفت ایران به صفر برسد اما در نهایت باید به صفر برسد.

محکومیت ۵ دختر «معترض به گرانی» به زندان

کانون مدافعان حقوق بشر اعلام کرد ۵ دختر بازداشت شده در جریان تجمع اعتراضی علیه گرانی مقابل پارک دانشجو در ۱۱ مرداد، از شش تا ۱۲ ماه به حبس محکوم شده‌اند.

بنا بر این گزارش این دختران ۲ ماه در زندان قرچک ورامین نگهداری شده و سپس با محکومیت‌های یک سال و ۶ ماه٬ جهت تحمل حبس به بند عمومی زنان زندان اوین منتقل شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید مژده رجبی و نیلوفر همافر٬ هر یک به ۶ ماه حبس و صبا کرد افشاری و یاسمن آریانی و آذر حیدری٬ هر یک به یک سال حبس محکوم شده‌اند.

وزیر خارجه عربستان کشتن خاشقجی را «اشتباهی بزرگ و مهلک» خواند

وزیر خارجه عربستان سعودی می‌گوید که قتل جمال خاشقجی در داخل کنسولگری سعودی در استانبول «اشتباهی بزرگ و مهلک» بود و به خانواده این روزنامه‌نگار قول داد که عوامل مقصر در این حادثه مجازات خواهند شد.

عادل الجبیر روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» گفت: «این یک اشتباه وحشتناک است. این یک تراژدی وحشتناک است. ما با آنها (خانواده خاشقجی) ابراز همدردی می‌کنیم. درد و رنج آنها را درک می‌کنیم».

وی افزود: «متاسفانه، اشتباهی بزرگ و مهلک اتفاق افتاد و من مطمئنم کسانی که مسئول این کار بودند حساب پس خواهند داد».

وزیر خارجه عربستان در عین حال مدعی شد که محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، از برنامه قتل خاشقجی مطلع نبوده است. بن سلمان متهم است که دستور این قتل را صادر کرده است.

اردوغان: جزییات قتل خاشقجی را سه‌شنبه می‌گویم

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد جزییات قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان را روز سه‌شنبه تشریح می‌کند.

در حالی که عربستان هرگونه اطلاع از سرنوشت خاشقجی را انکار کرده بود، پس از بیش از دو هفته تایید کرد که وی در داخل کنسولگری جان باخته است.

عربستان پس از دوهفته انکار اعلام کرد که خاشقجی در پی مشاجره لفظی و درگیری جان‌ باخته است.

با این حال ترکیه و بسیاری از کشورها و قانونگذاران آمریکایی این روایت را نپذیرفته‌ و این واقعه را یک قتل برنامه‌ریزی شده دانسته‌اند. حضور محافظان بن‌سلمان و متخصص کالبدشکافی و نیز «وجود» فایل صوتی از صحنه قتل از دلایل نپذیرفتن توضیحات سعودی عنوان شده است.

تایید حکم اعدام «سلطان سکه» و یک متهم دیگر

وحید مظلومین مشهور به سلطان سکه
وحید مظلومین مشهور به سلطان سکه

غلامحسین محسنی سخنگوی قوه قضائیه از تایید حکم اعدام سلطان سکه و یک متهم اقتصادی دیگر در دیوان عالی کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، محسنی اژه‌ای در گفت‌وگو با شبکه خبر در این باره اظهار کرد: پرونده وحید مظلومین و محمداسماعیل قاسمی در دیوان عالی کشور مورد رسیدگی قرار گرفت و حکم اعدام آنها تایید شد.»

اژه‌ای افزود: «از روزی که دادگاه در تاریخ ۱۷ شهریورماه تشکیل شد تا امروز که ۲۹ مهرماه است یعنی ۴۳ روز، به این موضوع در دادگاه و دیوان عالی کشور رسیدگی و حکم تایید شد و امیدواریم این پرونده‌ها همچنان با سرعت و دقت دنبال شود.»

در رسانه‌های ایران از «وحید مظلومین» با عنوان «سلطان سکه» یاد می‌کنند زیرا به گفته حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران او در عرض ده ماه،‌ حدود دو تُن سکه جمع آوری کرده است. جمع‌آوری این سکه‌ها ممانعت قانونی نداشته است.

«دادگاه‌های ویژه مبارزه با فساد اقتصادی» از مردادماه امسال و پس از بروز نابسامانی در بازار ارز، با درخواست رئیس قوه قضائیه و موافقت رهبر جمهوری اسلامی تشکیل شده است.

احکام‌ صادره در این دادگاه‌ها به‌جز اعدام، «قطعی و لازم‌الاجراء است» و «احکام اعدام با مهلت حداکثر ۱۰ روز قابل تجدیدنظرخواهی در دیوان عالی کشور» است.

این دادگاه‌ها ضمن آن که بررسی اتهامات این متهمان را تسریع می‌کند اما در عین حال، امکان تجدیدنظر را از متهمان می‌گیرد که در تضاد با قوانین قضایی ایران است و با انتقادهایی از سوی حقوقدانان همراه شده است.

باب کورکر: بن سلمان در قتل خاشقجی دست داشته است

سناتور جمهوریخواه باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، می‌گوید که به اعتقاد او، محمد بن سلمان، ولیعد عربستان، در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، دست داشته است.

آقای کورکر روز یکشنبه به شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» گفت: «عقیده من این است که محمد بن سلمان در این قضیه دست داشته، آن را هدایت کرده و اینکه (خاشقجی) به عمد کشته شده است».

وی با اشاره به ولیعهد عربستان اظهار داشت: «آیا نظرم این است که او این کار را انجام داده است؟ بله، فکر می‌کنم او این کار کرده است».

رئیس کمیته روابط خارجی سنا تصریح کرد:‌ «من به دنبال اطلاعات بیشتری هستم، ولی حس من این است».

بیشتر

XS
SM
MD
LG