لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۹

وزیر خارجه عربستان کشتن خاشقجی را «اشتباهی بزرگ و مهلک» خواند

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

اختیار عزل و نصب مدیران بانک‌ها به بانک مرکزی داده شد

به گزارش خبرگزاری فارس، کوروش پرویزیان، رئیس کانون بانک‌های خصوصی، با اشاره به اختیاراتی که شورای هماهنگی قوا به بانک مرکزی داده‌است، گفت: «طبق این اختیارات حتی بانک مرکزی می‌تواند مدیران بانک‌ها را تغییر دهد و مدیران دیگری را جایگزین کنند.»

سرقت پله برقی در بومهن

شهردار شهر بومِهِن (حدود ۲۰ کیلومتری شمال شرق تهران) از سرقت بخشی از پله‌های برقی پل روگذر عابر پیاده پیش از عملیات راه‌اندازی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سعید علی‌بخشی گفت: این پله برقی در عرض خیابان اصلی شهر بومهن در محله «لوران» از چند ماه پیش کار گذاشته شده بود که طولانی شدن زمان راه‌اندازی آن به دلیل نوسانات بازار یکی از دلایل این اتفاق است. وی افزود که پله‌های سرقت شده کشف و خودرو سارق نیز شناسایی شده‌است.

شمار جان‌باختگان مصرف الکل در البرز به ۲۸ نفر رسید

به گزارش ایرنا، حمید درفشی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، اعلام کرد که شمار جان‌باختگان مصرف مشروبات الکلی در این استان طی شهریور و مهر به ۲۸ نفر رسید.

به گفته وی، در مجموع مصرف مشروبات الکلی در ماه‌های شهریور و مهرماه امسال سبب مسمومیت ۳۵۷ نفر در استان البرز شد که ۳۷ نفر آنان زنان بودند. او اضافه کرد که از این افراد، پنج نفر به‌طور کامل بینایی خود را از دست دادند و ۵۷ نفر نیز دچار کم بینایی شدند.

به دلیل ممنوعیت فروش و مصرف مشروب در ایران، مصرف‌کنندگان به تهیه غیرقانونی یا مصرف نوشیدنی‌های الکلی دست‌ساز و خانگی و حتی مصرف الکل طبی روی آورده‌اند که در مورد سلامت این محصولات اطمینانی وجود ندارد.

ترامپ و اروپایی‌ها توضیحات عربستان در مورد قتل خاشقجی را «ناکافی» دانستند

​بیانیه عربستان سعودی در تأیید مرگ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، داخل کنسولگری عربستان در استانبول، واکنش‌هایی همراه با تردید نسبت به اظهارات مقامات سعودی را در آمریکا و اروپا به همراه داشته‌است.

جمال خاشقجی روز ۱۰ مهر وارد کنسولگری این کشور در استانبول و سپس ناپدید شد. در حالی که حکومت عربستان در آغاز از سرنوشت او اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد پس از آن با انتشار بیانیه‌ای کشته شدن وی در داخل کنسولگری خود را تأیید کرد.

دونالد ترامپ شامگاه شنبه گفت که نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد قتل خاشقجی دارد و قصد دارد به‌زودی در این مورد با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، گفت‌وگو کند.

او با اشاره به ناپدید ماندن جسد جمال خاشقجی با ذکر این‌که «می‌خواهیم بفهمیم کجاست و چه اتفاقی افتاد» اضافه کرد که در مورد واکنش ایالات متحده به این قضیه در حال رایزنی با کنگره آمریکا است.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، ضمن محکوم کردن قتل جمال خاشقجی، بیانیه سعودی را «نخستین گام» خواند و در عین حال با یادآوری «سوالات بی‌پاسخ مانده»، خواستار تحقیقات عمیق درباره این ماجرا شد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز توضیحات عربستان درباره کشته شدن جمال خاشقجی را «ناکافی» دانست و خواستار اطلاعات شفاف در این باره شد.

«صندق سرمایه‌گذاری روسیه» با تمجید از نتایج اولیه تحقیقات عربستان، بر تداوم سرمایه‌گذاری در آن کشور تأکید کرده است.

دومین روز انتخابات در افغانستان در میان خشونت و نقص فنی

برگزاری انتخابات پارلمانی در افغانستان روز یک‌شنبه وارد دومین روز خود شد. برگزاری این انتخابات از روز گذشته به‌خاطر خشونت و نقائص فنی با تأخیر روبه‌رو شد اما روز یک‌شنبه از سر گرفته شد.

همزمان با این انتخابات، بمب‌گذاری‌ها در نقاط مختلف افغانستان بیش از ۳۰ کشته بر جای گذاشت که مرگبارترین آنها در محله‌ای در شمال کابل روی داد که به کشته شدن دست‌کم ۱۵ تن منجر شد.

قرار بود بجز ولایت غزنی، انتخابات در ۳۳ ولایت دیگر افغانستان برگزار شود اما با کشته شدن چند مقام ارشد قندهار، انتخابات در این ولایت نیز یک هفته به تعویق افتاد.

لوله انتقال آب به یزد را «برای بیست‌ودومین بار» شکستند

به گزارش ایسنا، محمود زمانی قمی، استاندار یزد گفت: «پس از تعرض بیست و دوم به خط آب انتقالی، نمی‌توان پذیرفت که این حوادث پی‌در پی در یک نقطه اتفاق می‌افتد و مسئولان اصفهان به وظایف خود در این مورد عمل می‌کنند.»

کشاورزان اصفهان از انتقال آب از این استان به استان یزد شکایت دارند و استاندار یزد روز یک‌شنبه خسارت واردشده به کشاورزان اصفهان به دنبال خشکسالی‌ها را تأیید و ابراز امیدواری کرد که دولت و بخش‌هایی مانند فولاد در استان اصفهان که همچنان نیز فعالیت دارند، بخشی از این خسارت‌ها را جبران کنند.

حزب بارزانی در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق پیروز شد

حزب دموکراتیک کردستان به رهبری مسعود بارزانی که حزب حاکم در دولت محلی کردستان عراق است در انتخابات پارلمانی این منطقه به پیروزی رسید. این حزب با در دست گرفتن ۴۵ کرسی قرار است هدایت دولت منطقه‌ای بعدی را در دست بگیرد.

روحانی چهار وزیر پیشنهادی را به مجلس معرفی کرد

اسدالله عباسی، عضو هیئت رئیسه مجلس، خبر داد که رئیس‌جمهوری ایران در نامه‌ای چهار وزیر پیشنهادی اقتصاد، صنعت، راه، و کار را برای اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی کرده است.

به گزارش ایرنا، وی در نامه‌ای به رئیس مجلس، محمد اسلامی را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، فرهاد دژپسند به عنوان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین رضا رحمانی را به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی کرده است.

عباس آخوندی وزیر راه و محمد شریعتمداری وزیر صنعت،روز گذشته استعفا دادند و حسن روحانی با استعفای آنها موافقت کرد.

هشدار دوباره در مورد «وضعیت قرمز» سد زاینده‌رود

خبرگزاری ایسنا از مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نقل کرده‌است که کل آب جمع شده در سد زاینده‌رود در سال جاری «تنها ۵۴۵ میلیون مترمکعب» بود که «نسبت به سال‌های گذشته بسیار پایین‌تر است و عملا یک رکورد را در این بخش پشت سر گذاشتیم».

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اصفهان گفته بود: وضعیت ذخیره سد زاینده‌رود برای تداوم جریان آب در رودخانه زاینده‌رود مناسب نیست.
معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اصفهان گفته بود: وضعیت ذخیره سد زاینده‌رود برای تداوم جریان آب در رودخانه زاینده‌رود مناسب نیست.

پیش از این وب‌سایت آب منطقه‌ای اصفهان به نقل از معاون حفاظت و بهره‌برداری خود گفته بود: ذخیره آب سد به حدود ۵۳۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

علی بصیرپور گفته بود «وضعیت ذخیره سد زاینده‌رود برای تداوم جریان آب در رودخانه زاینده‌رود مناسب نیست زیرا ما باید آب شرب و صنعت را با این حجم ذخیره و حداقل تا پایان فصل تأمین کنیم و از ۱۵ آبان نیز آب را برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان رها کنیم».

۲۵ مهر ماه نیز معاون سیاسی استاندار اصفهان در تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی گفته بود «آب پشت سد در حال حاضر فقط تامین‌کننده شرب است».

بنا بر گزارش‌ها حجم معمولی مخزن سد حدود یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب است. اما در حال حاضر ذخیره آب به ۳۱۸ میلیون مترمکعب کاهش یافته که در مقایسه با سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته است. نیاز آب آشامیدنی سالانه شهرهایی که از این سد بهره می‌برند در حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب برآورد می‌شود.

علاوه بر اصفهان، یزد، کاشان و روستاهای مسیر سد نیز از آب آن استفاده می‌کنند.

وزارت نیروی ایران اوایل اردیبهشت ماه هشدار داده بود که سال ۱۳۹۷ به «خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر» در ایران تبدیل می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس: بنزین احتمالا از دو هفته دیگر دو نرخی می‌شود

جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری تسنیم گفته است سامانه هوشمند کارت سوخت «آماده است» و «احتمالا از دو هفته آینده شاهد اعمال دو نرخی شدن، نرخ بنزین باشیم».

آن‌طور که جلال میرزایی در گفت‌وگو با تسنیم مطرح کرده بر پایه احتمالات فعلی «بین ۶۰ تا ۸۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای با قیمت فعلی یعنی یک هزار تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و نرخ دوم با قیمت آزاد عرضه می‌شود. درباره نرخ دوم گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود دارد و مسئولان ذیربط به به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند».

هنوز هیچ مقام دولتی اظهارات آقای میرزایی را رسما تائید نکرده‌است.

پیش از این البته رئیس اتحادیه جایگاه‌داران بنزین گفته بود استفاده احتمالی از کارت سوخت می‌تواند به معنی دو نرخی شدن بنزین در آینده نزدیک باشد.

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، دولت حسن روحانی پیش‌بینی کرده بود بهای حامل‌های انرژی به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. با آنکه مجلس، پیشنهاد دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ برای بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی را رد کرد، اما به هر حال برنامه ششم توسعه اجازه این افزایش قیمت را به دولت داده است.

دولت حسن روحانی می‌گوید قصد دارد «۱۷ هزار میلیارد تومان» درآمد حاصل از «افزایش ۵۰۰ تومانی» قیمت بنزین را «صرف بهبود بافت فرسوده، نوسازی حمل و نقل عمومی و توسعه اشتغال کند». منتقدان دولت حسن روحانی می‌گویند این کار بی‌توجه به پیامدهای آن بر قیمت گازوئیل و تاثیر مستقیم آن بر وضعیت معیشت شهروندان و قیمت انواع کالا و خدمات گرفته شده‌است. برخی دیگر از منتقدان نیز گفته‌اند شهروندان در شرایط فعلی اقتصادی، تحمل افزایش قیمت بنزین را ندارند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG