لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

خبرخوان یکشنبه ۱۴ مرداد

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در چهاردهمین روز از مردادماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۲۲:۱۷ ۱۴.۵.۱۳۹۷

حسن روحانی «دوشنبه شب زنده با مردم صحبت می‌کند»

یک مقام اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری ایران گفته که حسن روحانی قرار است دوشنبه شب به صورت زنده با مردم صحبت کند.

پرویز اسماعیلی در توئیتی نوشته که محور این صحبت نیز مسائل مختلف خواهد بود؛ «از پاسخ به ترامپ و روابط خارجی، تا ارز و گرانی و راه‌حل مشکلات اقتصادی؛ نکات تازه‌ای خواهیم شنید».

هفته گذشته اعلام شد که قرار بوده رئیس‌جمهوری ایران با مردم ایران صحبت کند ولی حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ایش، او را از این کار منصرف کرده است.

در هفته‌های اخیر موج گرانی ارز، طلا و کالاهای اساسی با اعتراض‌ها و انتقادهای زیادی روبرو بوده است. روز یکشنبه هم برخی از نمایندگان مجلس به حسن روحانی اعتراض کردند که چرا درباره مسائل کشور سکوت کرده است.

۲۱:۵۱ ۱۴.۵.۱۳۹۷

تصمیمات دولت ایران؛ خریدوفروش ارز توسط صرافی‌ها آزاد شد

دولت ایران در نشست عصر یکشنبه ۱۴ مرداد خود پیشنهادهای بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز را تصویب کرد که بر اساس آن، خرید و فروش ارز به صورت خرد توسط صرافی‌های مجاز بار دیگر آزاد می‌شود.

معاملات صرافی‌های ایران به دلیل تک نرخی شدن ارز از فروردین امسال به حال تعطیل در آمده بود.

خبرگزاری‌های ایران می‌گویند که فروش ارز توسط صرافی‌های مجاز «صرفا بابت مصارف خدماتی و مسافرتی مطابق مقررات ارزی بانک مرکزی با ثبت مدارک و مستندات لازم امکان پذیر خواهد بود».

از سوی دیگر، دولت ایران ورود ارز به صورت اسکناس و طلا به داخل کشور بدون محدودیت توسط اشخاص حقیقی و حقوقی را مجاز اعلام کرده است.

همچنین «واردات طلا به صورت خام طبق ضوابط بانک مرکزی از کلیه حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف است».

یکی دیگر از پیشنهادهای تصویب شده، این است که «ارز کلیه کالاهای اساسی و دارو به نرخ رسمی تأمین می‌شود».

نرخ رسمی ارز روزانه توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود و روز یکشنبه هر دلار آمریکا به نرخ دولتی ۴۴۰۰ تومان فروخته شد.

هیات دولت ایران همچنین تصویب کرده که «تأمین ارز برای واردات بقیه کالاها در بازار دوم ارز از محل ارز حاصل از صادرات کلیه کالاهای غیرنفتی و خدمات تأمین می‌شود».

بر این اساس، «معاملات در این بازار بین صادرکنندگان و وارد کنندگان از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز صورت می‌گیرد و نرخ ارز در این بازار بر اساس عرضه و تقاضا به دست می‌آید. این نرخ، به نحو مناسب، به عنوان نرخ آزاد ارز اطلاع‌رسانی می‌شود».

هنوز مشخص نیست که ارز آزاد با چه نرخی خرید و فروش خواهد شد ولی در روزهای گذشته برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که احتمالا هر دلار آمریکا بین هشت تا ۹ هزار تومان معامله می‌شود. در حال حاضر هر دلار در بازار غیررسمی ایران ۱۰ هزار تومان است.

۲۰:۱۴ ۱۴.۵.۱۳۹۷

جنجال بر سر سوال درباره حساب‌های رئیس قوه قضاییه

سوال محمود صادقی، نماینده تهران، درباره «مبنای قانونی و شرعی افتتاح حساب‌های سپرده» توسط رئیس قوه قضائیه ایران باعث ایجاد جنجال در مجلس شورای اسلامی شد.

آقای صادقی گفته که «اخذ سود از حساب افراد حرام و ربا بوده» ولی قوه قضائیه ایران «بدون اجازه» از اموال متعلق به مردم سود می‌گیرد و آن را صرف مسکن و مزایای قضات می‌کند.

وی تاکید کرد: «همه داد می‌زنیم چرا قوه قضائیه با متخلفان برخورد نمی‌کند، آیا قاضی که مال مردم را به خوردش می‌دهند می‌تواند با فساد مبارزه کند؟»

بشنوید: سؤال جنجال‌ساز محمود صادقی و پاسخ وزیر اقتصاد به آن
سؤال محمود صادقی در مورد حساب‌های قوه قضائیه و پاسخ وزیر اقتصاد
please wait

No media source currently available

0:00 0:21:54 0:00
لینک مستقیم

این نماینده مجلس تصریح کرد: «الان حداقل چند حساب به نام رئیس قوه قضائیه است که حتی ماموران سازمان بازرسی که به صورت تصادفی حساب‌هایی که وجوه بالایی در آنها بود را در سال ۹۵ بازرسی و برخورد کردند، همراه با ماموران بانک ملی شعبه مرکز بازداشت شدند».

به گفته وی، «حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در این حساب‌هاست که آنها هم به نام رئیس قوه قضائیه است».

سخنان آقای صادقی با واکنش تند نمایندگان اصولگرای مجلس از جمله عبدالحمید خدری، نماینده بوشهر، و محمدعلی پورمختار، نماینده بهار و کبودرآهنگ، روبرو شد و او را به «توهین به قضات» متهم کردند.

۱۹:۴۸ ۱۴.۵.۱۳۹۷

بازداشت معاون ارزی بانک مرکزی

پس از گزارش‌های ضد و نقیض در مورد احتمال برکناری احمد عراقچی، معاون ارزی بانک مرکزی ایران، سخنگوی قوه قضائیه روز یکشنبه خبر داد که این مقام بانک مرکزی ایران بازداشت شده است.

دو خبرگزاری میزان و فارس،بعد از ظهر یکشنبه به نقل از غلامحسین محسنی اژه‌ای نوشتند که این بازداشت در ارتباط با «رسیدگی به پرونده اخلالگران در نظام پولی و بانکی کشور» صورت گرفته است.

او همچنین از صدور کیفرخواست برای سه نفر در پرونده موسوم به «اخلال در نظام پولی و مالی کشور» خبر داده و پیش‌بینی کرده که دادگاه این افراد به زودی برگزار خواهد شد.

بشنوید: روایت محسنی اژه‌ای از بازداشت معاون ارزی بانک مرکزی
روایت محسنی اژه‌ای از بازداشت معاون ارزی بانک مرکزی
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:25 0:00
لینک مستقیم

۱۹:۰۳ ۱۴.۵.۱۳۹۷

محمد خاتمی: جمهوری اسلامی فرو نمی‌پاشد

محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری اسبق ایران، ضمن عذرخواهی از مردم به دلیل شرایط کشور، مطالب مطرح شده درباره «فروپاشی» نظام جمهوری اسلامی را «القائات» و «جنگ روانی» خواند و گفت که «نظام فرو نمی‌پاشد».

به ادعای وی، جمهوری اسلامی «‌همچنان در میان بخش‌های قابل توجهی از جامعه پایگاه دارد».

بر اساس گزارش سایت آقای خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران با اشاره به گفته او، تلاش یک جریان در خارج و یک جریان دیگر در داخل کشور برای «حذف» اصلاح‌طلبان گفت که «تا اصلاحات زنده است جایی برای براندازی نیست».

سخنان وی در حالی بیان می‌شود که در ماه‌های گذشته کمپین‌هایی با عنوان «براندازم» در شبکه‌های مجازی شکل گرفته است.

در تجمع‌های اعتراضی دی‌ماه پارسال و روزهای گذشته نیز شعارهایی چون «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا دیگه تمومه ماجرا» سر داده شد، که نشان می‌داد معترضان به هر دو جریان اصلی حاکم بر جمهوری اسلامی بی‌اعتماد شده‌اند.

۱۸:۳۱ ۱۴.۵.۱۳۹۷

«۵۰ درصد مردم دچار فقر مطلق شده‌اند»

نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس می‌گوید که ۵۰ درصد مردم دچار فقر مطلق شده‌اند.

رسول خضری به خبرگزاری مجلس، خانه ملت، گفته که در یک سال اخیر فقر مطلق در کشور از ۱۲ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته و نرخ خط فقر به نزدیک شش میلیون تومان رسیده است.

وی گفته که «قبل از آغاز به کار دولت دوازدهم ۱۲ درصد مردم کشور در فقر مطلق بودند و خط فقر سه میلیون تومان بود».

دولت دوم حسن روحانی در مردادماه پارسال آغاز به کار کرد. ریشه‌کن فقر مطلق، کاهش نرخ بیکاری و بهبود اوضاع اقتصادی از شعارهای اصلی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری پارسال بود.

در یک‌سال گذشته قیمت ارزهای خارجی بویژه دلار آمریکا تا سه برابر افزایش یافت که این مسئله بر وضعیت اقتصادی ایران تاثیر گذاشته و قیمت کالاهای اساسی را به شدت بالا برده است.

۱۸:۱۶ ۱۴.۵.۱۳۹۷

درخواست ۲۰ نماینده مجلس برای ممنوع‌الخروجی ولی‌الله سیف

بیست نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه ایران خواستار ممنوع‌الخروجی ولی‌الله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی ایران، شدند تا به گفته آنها، «به عملکردش رسیدگی قضایی شود».

این خبر را ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف آباد در مجلس، به خبرگزاری مهر اعلام کرده و افزوده که «طرحی را نیز در دست تهیه داریم تا کلیه مسئولان کشور تا رده استانداران پس از استعفا یا برکناری، تا دو سال ممنوع‌الخروج شوند تا قوه قضاییه فرصت کافی داشته باشد تا به وضعیت عملکرد آنها رسیدگی کند».

این نماینده مجلس می‌گوید که خانواده ولی‌الله سیف در استرالیا زندگی می‌کنند و او باید ممنوع‌الخروج شود تا به عملکردش در بانک مرکزی رسیدگی شود.

به دنبال افزایش شدید قیمت ارز و سکه در بازارهای مالی ایران در ماه‌های گذشته، آقای سیف مورد انتقاد شدید قرار گرفت و به سوء مدیریت برای کنترل بازار متهم شد.

وی هفته گذشته از مقامش کنار گذاشته شد و عبدالناصر همتی جایگزین او شد.

۱۶:۳۵ ۱۴.۵.۱۳۹۷

روحانی: در مجلس، برخی حقایق را برای مردم بازگو می‌نمایم

حسن روحانی، رئیس جمهور، روز یک‌شنبه در پاسخ به طرح سوال مجلس رسما به علی لاریجانی، رئیس مجلس، پاسخ و وعده داد که در زمان مقرر در مجلس حاضر شود.

آقای روحانی در عین حال در نامه خود خطاب به رئیس مجلس دو ایراد را به طرح سوال نمایندگان وارد دانست: یکی این که این طرح در چارچوب قانون اساسی نیست، و دیگر آن که زمان و شرایط مناسب در کشور برای این اقدام وجود ندارد.

پیشتر حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس ‌جمهوری، نیز در دو واکنش جداگانه گفته بود که این طرح غیرقانونی و «سیاسی» است.

اما شاید مهم‌ترین نکته در نامه رئیس جمهور این باشد که طرح سوال از خود را «فرصت خوبی» دانسته است برای «بازگو نمودن برخی از حقایق برای مردم عزیز».

آقای روحانی تا اوایل شهریورماه آینده فرصت دارد برای پاسخ به سوالات اقتصادی نمایندگان در مجلس حاضر شود.

۱۵:۳۶ ۱۴.۵.۱۳۹۷

دادستان کرج معترضان را به «قتل» متهم کرد

خبرگزاری تسنیم روز یک‌شنبه به نقل از دادستان کرج معترضان اجتماعات روزهای اخیر در این شهر را به قتل جوان ۲۶ ساله متهم کرد.

به گفته حاجی رضا شاکرمی، این مرد جوان در گوهردشت «از پشت مورد اصابت تیر» قرار گرفته است.

این مقام قوه قضاییه از اعتراضات روزهای اخیر به عنوان «آشوب» یاد کرده است.

او همچنین معترضان را متهم کرد که «با سنگ و چاقو» سه پلیس را مجروح کرده‌اند.

نام مقتول در یک پیام توییتری «رضا اوتادی» عنوان شده است.

در همین حال خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، در توییتر نوشت که گلوله‌ «از داخل خودرو ۲۰۶ و با سلاحی غیرسازمانی» شلیک شده است.

رادیوفردا قادر به تایید مستقل این خبر نیست.

۱۵:۲۷ ۱۴.۵.۱۳۹۷

بهبود روابط آمریکا و روسیه، ماموریت جدید قهرمان فیلم‌های اکشن

وزارت خارجه روسیه روز شنبه، ۱۳ مردادماه، رسما اعلام کرد که ماموریت بهبود مناسبات خود با ایالات متحده را به استیون سیگال محول کرده است.

استیون سیگال، ۶۶ ساله، قهرمان رزمی‌کار فیلم‌هایی چون «در محاصره» است و در روسیه از محبوبیت بسیار برخوردار است.

آن طور که وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است، آقای سیگال در مقام نماینده ویژه روسیه در روابط بشردوستانه با آمریکا قرار است به «تعمیق» روابط فرهنگی و هنری دو کشور و روابط جوانان آمریکایی و روس کمک کند.

استیون سیگال در سال ۲۰۱۶ شهروندی روسیه را اختیار کرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG