لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۴

خبرخوان دوشنبه ۲۹ مرداد

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در بیست و نهمین روز از مردادماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۲۰:۱۵ ۲۹.۵.۱۳۹۷

لاریجانی: ۱۲۰ متهم به فساد اقتصادی بازداشت شده‌اند

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، می‌گوید: «۱۲۰ متهم مفاسد اقتصادی» اخیر بازداشت هستند.

آن‌طور که لاریجانی اعلام کرده، در حال حاضر، «چهار شعبه دادگاه به صورت ویژه» برای رسیدگی به پرونده‌های «مفاسد اقتصادی» تشکیل شده است.

وی همچنین از برنامه قوه قضائیه برای در اولویت قرار دادن محاکمه افراد «مرتکب جرایم بزرگ‌تر» خبر داده و گفته که «بیش از ۳۰ کیفرخواست» نیز در همین زمینه، آماده ارجاع به دادگاه است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، نیز گفته که تاکنون «بیش از ۱۰۰ نفر» در خصوص اخلال در نظام اقتصادی و احتکار کالا دستگیر شده‌اند.

اژه‌ای اضافه کرده که «عمده اینها هنوز بازداشت هستند و قرار آنها تبدیل نشده و تخفیف پیدا نکرده است».

این بازداشت‌ها پس از ماه‌ها نوسان در بازار ارز ایران و «تخلفاتی» که پس از اختصاص ارز دولتی از سوی برخی از شرکت‌ها رخ داده، صورت گرفته است.‎

۱۸:۱۳ ۲۹.۵.۱۳۹۷

تلاش برای استیضاح وزیر کشور

فاطمه سعیدی نماینده تهران در توییتر خود نوشت که روز دوشنبه استیضاح وزیر کشور با محور تجمعات قم و تهدید رئیس جمهور امضا کرده است. این نماینده مجلس نوشته است: «باید مشخص شود اینها چه کسانی هستند که به خود اجازه می‌دهند رئیس جمهور را تهدید کنند.»

در همین روز عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس حاضر شد تا به پرسش‌های نمایندگان پاسخ دهد. اصغر سلیمی عضو کمیسیون شوراها گفته است که «استیضاح وزیر کشور به صحن مجلس می‌رود و در هفته آینده به هیات رئیسه تقدیم خواهد شد.»

۱۷:۵۸ ۲۹.۵.۱۳۹۷

۱۰ سال حبس تعزیری برای روزنامه‌نگار جهان صنعت

حسین احمدی نیاز به خبرگزاری ایسنا گفت موکلش میرمحمدحسین(امیرحسین) میراسماعیلی روزنامه‌نگار جهان صنعت به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

حسین احمدی نیاز گفت: «موکلم طنزپردازی است که بابت مطالب طنز و نقادانه‌ای که دارد، به ۱۰ سال حبس تعزیری، دو سال محرومیت از فعالیت در رسانه‌ها و فضای مجازی، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و جزای نقدی محکوم شده است.»

این روزنامه‌نگار پس از انتشار توییت‌هایی طنزآمیز در مورد سختگیری‌های اجتماعی به توهین به مقدسات متهم شد. میرمحمدحسین میراسماعیلی هرگونه توهین به مقدسات را رد کرده است.

۱۶:۵۷ ۲۹.۵.۱۳۹۷

سپاه دخالت در تجمع فیضیه را تکذیب کرد

سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای «هرگونه دخالت این نهاد در فراخوان، دعوت سخنران و برگزاری» تجمع ۲۵ مرداد فیضیه را تکذیب کرد. روز دوشنبه آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی خواستار توضیح سپاه پاسداران درباره حضور اعضایش در این تجمع شده بود.

روابط عمومی سپاه پاسداران می‌گوید «سپاه هیچگونه برنامه‌ای برای حضور کارکنان خود در این مراسم نداشته» و «براساس قرائن و شواهد موجود(این تجمع) به صورت خودجوش برپا شده است.»

سپاه همچنین «برخی شعارها، دست‌نوشته‌ها و پلاکاردهای تجمع اعتراضی روحانیون و طلاب در قم» را شدیدا محکوم کرده است.

در این تجمع پلاکاردهایی در دست طلاب بود که در آن رئیس جمهور تلویحا تهدید به مرگ شده بود. همچنین حسن رحیم‌پور ازغدی سخنران این تجمع نیز گفته بود برخی مراجع قم دروس خارج فقه را سکولار کرده‌اند. این تکذیب در حالی است که یکی از سخنرانان تجمع فیضیه، حسین طیبی‌فر، فرمانده تیپ ۸۳ امام جعفر صادق سپاه بود.

۱۶:۴۳ ۲۹.۵.۱۳۹۷

حوادث قم و واکنش دو آیت‌الله

احمد زیدآبادی نویسنده و روزنامه‌نگار با اشاره به موضع‌گیری آیت‌الله نوری همدانی و مکارم شیرازی به تجمع فیضیه در کانال تلگرام خود نوشت: «واکنش آقایان مکارم و نوری همدانی اما نشان می‌دهد که این بار نظام سیاسی به دلیل حساسیت بیش از اندازۀ اوضاع و امکان بحران‌آفرینی غیرقابل کنترلی از طرف این نیروها که اغلب در نهادها مختلف نیز صاحب نفوذند، اجازۀ ابتکار عمل به آنان را نمی‌دهد و چنانچه پایشان را از گلیم‌شان درازتر کنند و بر رفتارهای خود اصرار ورزند، چه بسا از دایرۀ قدرت نیز به کلی حذف شوند!»

۱۶:۳۶ ۲۹.۵.۱۳۹۷

اعتراض آیت‌الله نوری همدانی به تجمع فیضیه

آیت‌الله نوری همدانی نیز به جمع منتقدان تجمع ۲۵مرداد طلاب در فیضیه قم پیوست.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله نوری همدانی درباره این تجمع گفت: «بخشی از سخنان سخنران و بعضی از شعارها نادرست و موجب تاسف بود و اجازه نخواهیم داد کسی خدمات مراجع و علما بزرگ و حوزه علمیه را زیر سوال ببرد و از مسئولان محترم حوزه میخواهم که سریعا موضوع پیگیری شود.»

در تجمع فیضیه قم علاوه بر شعارهایی که حسن روحانی را تهدید به مرگ کرده بود، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: «درس خارج‌هایی برگزار می‌شود که به جای این که تمدن دینی را تئوریزه کنند فقه سکولار می‌سازند و در مورد بانک‌ها و روابط اجتماعی این دست مسائل حرفی نمی‌زنند.»

۱۵:۲۲ ۲۹.۵.۱۳۹۷

حذف پنج صفر از پول ونزوئلا برای مقابله با تورم یک میلیون درصدی

نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا برای مقابله با تورم یک میلیون درصدی این کشور، ارزش پول رسمی ونزوئلا را بیش از۹۰ درصد کاهش داد. از روز دوشنبه پنج صفر از پول این کشور حذف می‌شود. پشتوانه پول جدید، پول مجازی «پترو» است که خود با منابع نفتی و معدنی ونزوئلا پشتیبانی می‌شود.

۱۴:۵۹ ۲۹.۵.۱۳۹۷

پلیس اسپانیا یک مهاجم به پاسگاه پلیس را کشت

پلیس اسپانیا مردی را که صبح دوشنبه با فریاد «الله اکبر» قصد ورود به یک پاسگاه پلیس را داشت، به ضرب گلوله کشت.

محل وقوع این حمله کورنلا دلوبرگات در نزدیکی بارسلونا است. پلیس می‌گوید این فرد که چاقو حمل می‌کرد قصد داشت قبل از ساعت ۶ صبح وارد پاسگاه شود. فرد مذکور ۲۹ ساله، اهل الجزایر و دارای اوراق شناسایی اسپانیایی معرفی شده است.

۱۴:۴۹ ۲۹.۵.۱۳۹۷

صدور قرار کفالت برای اجلال قوامی

اجلال قوامی روزنامه‌نگار در توییتر خود نوشت در نخستین جلسه بازپرسی در شعبه دوم بازپرسی مجتمع قضایی شهید بهشتی سنندج حضور یافت.

به نوشته قوامی «نشراکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» اتهام او بوده و با قرار کفالت ۲۰ میلیون تومانی آزاد است.

۱۴:۳۷ ۲۹.۵.۱۳۹۷

فاطمه هاشمی: شعارهای فیضیه صراحتا مرگ پدرم را ترور و قتل اعلام می‌کند

فاطمه هاشمی (چپ)
فاطمه هاشمی (چپ)

فاطمه هاشمی در یادداشتی درباره شعارهای مطرح شده در روز ۲۵ مرداد در فیضیه نوشت: «تهدید رییس‌جمهوری منتخب مردم در حوزه‌ علمیه که باید منادی وحدت و انسجام در کشور باشد به قتل شبیه مرحوم پدرم، صراحتا، مرگ ایشان را ترور و قتل، آن هم خفه کردن در آب اعلام می‌کند.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG