لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۴

خبرخوان سه‌شنبه ۳۰ مرداد

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در سی‌امین روز از مردادماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۲۳:۲۵ ۳۰.۵.۱۳۹۷

ابلاغ بخشنامه نحوه رسیدگی به پرونده «اخلال‌گران اقتصادی»

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، بخشنامه‌ای به نام «نحوه رسیدگی به پرونده‌های اخلالگران در نظام اقتصادی کشور» را به روسای کل دادگستری استان‌ها و دادستان‌های کشور ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رؤسای کل دادگستری استان‌ها، حداکثر تا پنج روز از تاریخ ابلاغ بخشنامه، باید اسامی قضات واجد شرایط رسیدگی به این‌گونه پرونده‌ها را به معاون اول قوه قضاییه اعلام کنند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران ۱۰ روز پیش با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه، برای تشکیل دادگاه ویژه‌ای با حضور سه قاضی دادگاه انقلاب به منظور رسیدگی به پرونده «مفسدان اقتصادی» موافقت کرد.

بر اساس این دستور آیت‌الله خامنه‌ای، آرای صادره این دادگاه به‌جز اعدام، «قطعی و لازم‌الاجرا» است.

۲۲:۵۹ ۳۰.۵.۱۳۹۷

تهدید آمریکا به فشار اقتصادی بیشتر در صورت عدم تغییر رفتار روسیه

مقامات دولت آمریکا روز سه‌شنبه در گزارش‌های خود به کميته‌های مجلس سنا گفتند واشینگتن آماده است در صورت عدم تغییر رفتار دولت روسیه فشار اقتصادی بیشتری به آن کشور وارد کند.

همزمان قانونگذاران آمریکا خواستار اقدامات جدی‌تر برای مقابله با فعالیت‌های «مخرب» روسیه هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز سیگال مندلکر معاون موقت وزارت خزانه‌داری آمریکا در جلسه کمیته امور بانکی مجلس سنا گفت: «هر چند فعالیت‌های مخرب روسیه ادامه دارد ولی معتقدیم که به دلیل آگاهی از توانایی ما برای اعمال فشار اقتصادی بیشتر رفتار ماجراجویانه آن کشور تاحدی کنترل شده است. اگر رفتار روسیه در حد چشمگیر و قابل ملاحظه‌ای تغییر نکند ما در اعمال فشار اقتصادی بیشتر به آن کشور تردید نخواهیم کرد».

دونالد ترامپ همواره گفته که طرفدار مناسبات بهتر با مسکو است ولی مناسبات دو طرف تحت تاثیر اعمال تحریم‌های بیشتر از سوی واشینگتن تیره‌تر شده است.

۲۲:۵۴ ۳۰.۵.۱۳۹۷

صادرات برق ایران به کشورهای همسایه از سر گرفته شد

یک مقام وزارت نیرو ایران می‌گوید که با فروکش کردن گرمای تابستان و خاموشی‌ها، صادرات برق به کشورهای همسایه از سر گرفته شد.

محمودرضا حقی‌فام، سخنگوی شرکت مادر تخصصی نیروی برق ایران (توانیر)، روز سه‌شنبه به خبرگزاری تسنیم گفت که «صادرات برق از ۱۰ روز پیش شروع شده و به تدریج در حال افزایش است».

به گفته وی، ۲۰۰ تا ۲۵۰ مگاوات میزان صادرات فعلی برق به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان است.

این میزان از صادرات تقریبا یک پنجم متوسط صادرات برق ایران طی سال گذشته است.

با اوج گرفتن گرما طی دو ماه گذشته، ایران با کمبود و قطعی برق در داخل مواجه شد و صادرات برق را متوقف کرده بود.

۲۰:۰۰ ۳۰.۵.۱۳۹۷

امتناع نسرین ستوده از حضور در بازپرسی

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال مدنی که حدود دو ماه پیش بازداشت شد، در نامه‌ای از زندان اوین گفته است از حضور و دفاع در برابر دادسرا و بازپرس این بخش خودداری خواهد کرد.

نسرین ستوده روز ۲۳ خرداد بازداشت شد و به گفته همسر و همچنین وکیلش، سه پرونده جدید برای او باز شده که در یکی از آنها عنوان اتهامی «جاسوسی» است.

خانم ستوده در نامه‌اش از زندان گفته است که در اعتراض به تبصره ماده ۴۸ قانون آئین دادرسی کیفری همچنین از ارائه هرگونه دفاعی خودداری می‌کند.

فرهنگ قویمی در گفت‌وگو با رضا خندان،‌ همسر نسرین ستوده در تهران، ‌ابتدا از او درباره متن نامه خانم ستوده پرسیده است.

گفت‌وگو با رضا خندان درباره امتناع نسرین ستوده از حضور در بازپرسی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:51 0:00
لینک مستقیم
۱۹:۳۷ ۳۰.۵.۱۳۹۷

نرگس موسوی: پنجره‌های خانه موسوی و رهنورد را گشودند

نرگس موسوی در توییتر خود نوشت ماموران امنیتی روز گذشته پنجره‌های خانه اختر را پس از هشت سال گشودند. توییت نرگس موسوی پس از انتشار خبر اجازه یافتن موسوی و رهنورد برای بازدید از خانه فرزندانشان منتشر شده است.

۱۹:۲۶ ۳۰.۵.۱۳۹۷

صدور قرار بازداشت یک‌ماهه برای شعله‌سعدی و کیخسروی

پیام درفشان که وکالت آرش کیخسروی را برعهده دارد، می‌گوید آقای کیخسروی و قاسم شعله‌سعدی به «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» متهم شده‌اند و برای آنان قرار بازداشت یک ماهه صادر شده است.

قاسم شعله‌سعدی و آرش کیخسروی، دو وکیل دادگستری، روز شنبه در پی تجمعی اعتراضی مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت شدند و هم‌ اکنون در زندان فشافویه به سر می‌برند. پیام درفشان می‌گوید زندان فشافویه شرایط نامناسبی دارد و این دو وکیل دادگستری در کنار محکومان جرایم عمومی نگهداری می‌شوند.​

صدور قرار بازداشت یک ماهه برای قاسم شعله‌سعدی و آرش کیخسروی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:47 0:00
لینک مستقیم

آقای شعله‌سعدی روز جمعه با انتشار ویدئویی اعلام کرده بود که روز شنبه با «تاسی به محمد مصدق»، در اعتراض به نظارت استصوابی در مقابل مجلس حاضر می‌شود. وی همچنین گفته بود که وضعیت کشور «در بدترین شرایط» خود طی سال‌های گذشته است و «فروپاشی» در ابعاد مختلف سیاسی و فرهنگی «نزدیک است».

۱۸:۲۹ ۳۰.۵.۱۳۹۷

آرشیو صوتی خبرگزاری ایرنا «از بین رفته است»

مدیر کل اداره اخبار چندرسانه‌ای ایرنا می‌گوید که آرشیو صوتی خبرگزاری جمهوری اسلامی از بین رفته است.

مهدی جلیلی در توئیتی نوشته است: «هر مدیری یک روز تلخ در مدیریتش دارد که همیشه به آن فکر می‌کند. تا اینجای کار تلخ‌ترین روز مدیریت من در اداره اخبار چند رسانه‌ای ایرنا، روزی بود که فهمیدم آرشیو صوتی ایرنا که شامل هزاران ساعت صدای منحصربه‌فرد از وقایع دهه‌های گذشته بوده، از بین رفته است».

وی توضیح بیشتری نداده درباره نحوه ضبط این آرشیو نداده و اینکه چطور از بین رفته است.

آقای جلیلی در ادامه نوشته که «بخشی از این آرشیو صوتی نتیجه سال‌ها شنود و ضبط رادیوهای فارسی زبان خارجی بوده که به خاطر فقدان توان آرشیو اونها در کشور از بین رفته‌اند».

خبرگزاری ایرنا که پیش از انقلاب به عنوان خبرگزاری پارس شناخته می‌شد، بیش از ۸۰ سال سابقه فعالیت دارد.

۱۷:۲۱ ۳۰.۵.۱۳۹۷

دهها نفر در سیستان در پی توفان راهی بیمارستان شدند

عبدالرحمن شهنوازی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان، اعلام کرد ۹۵ نفر از مردم منطقه سیستان در شمال این استان به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از توفان و گرد و خاک از ساعت ۲۳ شب گذشته تاکنون روانه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شدند.

شهنوازی به ایرنا گفت با توجه به خشک بودن تالاب هامون بروز توفان همواره برای مردم مشکلات تنفسی و چشمی به‌وجود می‌آورد. به گفته وی غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان ۳۰ برابر حد مجاز است.

۱۶:۲۰ ۳۰.۵.۱۳۹۷

روایت نادر فتوره‌چی از زندان فشافویه: «شرایط ضدبشری»

نادر فتوره‌چی روزنامه‌نگار منتقد که با شکایت محمد امامی تهیه‌کننده شهرزاد به زندان افتاده بود، پس از آزادی شرحی از زندان فشافویه منتشر کرد و از محمود صادقی نماینده تهران خواست هرچه زودتر در این باره کاری کند.

فتوره‌چی در یکی از توییت‌های خود نوشت: «توجه به شرایط زیستی "زندانیان عادی" در فشافویه یک ضرورت عاجل، آنی و فوری‌ است. کسی در ایران "بی‌پناه‌تر" و "مظلوم‌تر" از آنها وجود ندارد. آنها به معنای دقیق کلمه "تحت شرایط ضدبشری" قرار دارند و طردی مضاعف را تجربه می‌کنند که تحمل آن، حتی برای یک شبانه روز از توان انسان خارج است.»

آرش کیخسروی و قاسم شعله‌سعدی، وکلای دادگستری، نیز روز ۲۷ مرداد در مقابل مجلس دستگیر و به این زندان منتقل شدند.

فتوره‌چی مدت‌هاست که با کمپین «نه به سریال شهرزاد» خواستار روشن شدن ارتباط اختلاس ۱۳۰۰ میلیارد تومانی از صندوق ذخیره فرهنگیان با سرمایه این سریال شده است.

۱۶:۰۷ ۳۰.۵.۱۳۹۷

شمار قربانیان سیلاب‌های ایالت کرالای هند به ۳۷۳ نفر رسید

کرالا
کرالا

​مرکز مدیریت فجایع ملی هند اعلام کرد تاکنون ۳۷۳ نفر در سیلاب‌های ایالت کرالا جان خود را از دست داده‌اند و ۳۲ نفر نیز هنوز مفقود شده‌اند.

در پی باران‌های موسمی در ایالت کرالا صدها هزار نفر آواره شده‌اند. روز سه‌شنبه ارتش اعلام کرد با فروکش کردن آب از شدت عملیات امداد و نجات کاسته است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG