لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۹

خبرخوان چهارشنبه ۳۱ مرداد

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در سی و یکمین روز از مردادماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۲۳:۲۳ ۳۱.۵.۱۳۹۷

رد پیشنهاد ۱۰۰ میلیون دلاری امارات برای کمک به سیل‌زدگان هند

هند پیشنهاد کمک ویژه یکصد میلیون دلاری امارات متحده عربی به این کشور را به دنبال وقوع سیل در ایالت کرالا که منجر به مرگ دستکم ۴۰۰ نفر شد، رد کرد.

وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای ضمن قدردانی از کشورهای پیشنهاد‌دهنده کمک از جمله امارات، اعلام کرده که در راستای سیاست‌های فعلی، دولت متعهد به استفاده از منابع داخلی برای بازسازی این ایالت جنوبی است.

این بیانیه افزوده که کمک‌های خارجی تنها می‌توانند از طریق افراد یا بنیادهای هندی به این کشور تحویل داده شوند.

هند رکورددار رد کردن کمک‌های خارجی پس از بلایای طبیعی در این کشور است و کارشناسان معتقدند دولت این کشور به دلیل نشان دادن توان خود در فائق‌آمدن بر همه مشکلات در شرایط اضطراری، دست رد به سینه کمک‌های خارجی می‌زند.‎

۲۱:۰۳ ۳۱.۵.۱۳۹۷

اعتراض گزارشگر ویژه سازمان ملل به تحریم‌های آمریکا علیه ایران

ادریس الجزائری، گزارشگر ویژه سازمان ملل، با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌گوید تحریم باید «عادلانه» باشد و موجب تحمیل رنج به انسان‌های بی‌گناه نشود.

به گفته وی، اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران پس از خروج یک‌جانبه این کشور از برجام که شورای امنیت آن را با اجماع و با حمایت واشینگتن تصویب کرد، «غیرقانونی» بودن آن را نشان می‌دهد.

آقای جزایری گفته که «غیرقانونی» بودن این تحریم‌ها از سوی همه اعضای دائم شورای امنیت و در واقع طرف‌های بین‌المللی مورد تاکید قرار گرفته است. منشور سازمان ملل اشاره دارد که تحریم‌ها بایستی تنها توسط شورای امنیت وضع شود تا اطمینان حاصل شود که از بروز چنین اقدامات تهاجمی علیه ملت‌ها اجتناب شود.

به گزارش سازمان ملل، «گزارشگر ویژه در امور تاثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز» افزوده که تحریم‌های بین‌المللی باید علاوه بر تناسب، دارای هدف قانونی باشند و به زندگی شهروندان عادی آسیب نرسانند که هیچ‌کدام از این موارد در اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران رعایت نشده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را «مضر و ناعادلانه» نامیده که موجب «ویرانی» اقتصاد این کشور و به فقر کشاندن میلیون‌ها ایرانی می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۱۸ اردیبهشت از برجام خارج شد و در مردادماه نیز دور اول تحریم‌های تعلیق شده آمریکا علیه ایران را دوباره اجرایی کرد.

وی گفته که برجام بدترین توافقی است که تاکنون دیده و به حکومت ایران کمک کرده تا برنامه موشکی و طرح‌های توسعه‌طلبانه‌اش را در منطقه تقویت کند.

۲۰:۱۸ ۳۱.۵.۱۳۹۷

سپاه پاسداران هرگونه توقف در توسعه برنامه موشکی‌اش را رد کرد

سپاه پاسداران روز چهارشنبه در بیانیه‌ای با رد احتمال هرگونه توقف در برنامه‌های موشکی‌ خود گفت که به دستیابی به سامانه‌های مدرن، هوشمند و هماورد با قدرت‌های بزرگ جهانی ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزای تسنیم، در این بیانیه که به مناسبت روز صنعت دفاعی منتشر شده، برنامه موشکی ایران به عنوان مهم‌ترین چالش و دغدغه کسانی که «دشمنان ایران» خوانده شدند ارزیابی شده و آمده است که افزایش توانمندی‌های دفاعی، استراتژی اصلی نیروهای مسلح ایران است.

برنامه‌ موشکی ایران از جمله موارد اختلاف برانگیز میان ایران و قدرت‌های غربی است. ایران توسعه برنامه موشکی‌اش را دفاعی می‌داند اما کشورهای غربی می‌گویند این برنامه‌ها با هدف افزایش توانایی ایران در هدف قرار دادن کشورهای دیگر از جمله اسرائیل و عربستان و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه پیگیری می‌شود.

۱۷:۴۹ ۳۱.۵.۱۳۹۷

گزارشگران بدون مرز احکام سنگین همکاران سایت مجذوبان نور را محکوم کرد

سازمان گزارشگران بدون مرز احکام سنگین زندان، شلاق، محرومیت‌های اجتماعی و رسانه‌ای را برای همکاران سایت مجذوبان نور را محکوم کرد.

رضا معینی مسئول دفتر افغانستان و ایران گزارشگران بدون مرز در این باره گفت: «این محکومیت‌ها یک اقدام قضایی نیستند؛ که انتقام‌گیری دستگاه قضایی علیه آزادی اطلاع‌رسانی مستقل است. از آغاز اعتراضات مردمی در دیماه ۱۳۹۶، رژیم تهران بر سرکوب فعالان اطلاع‌رسانی متمرکز شده است. ما از جاوید رحمان گزارش‌گر ویژه سازمان ملل برای وضعیت حقوق بشر در ایران می‌خواهیم درباره وضعیت اسفبار روزنامه‌نگاران زندانی در ایران که خودسرانه بازداشت و در دادگاه‌هایی ناعادلانه محکوم شده‌اند، به فوریت اقدام کنند. جمهوری اسلامی ایران باید به تعهدات جهانی ناظر بر رعایت حقوق بشر ملزم شود.»

گزارشگران بدون مرز می‌گوید: «صالح الدین مرادی، رضا انتصاری از مدیران سایت و سینا انتصاری شهروند‌-خبرنگار هرکدام به ۷ سال زندان، کسرا نوری از مدیران سایت و محمد شریفی مقدم شهروند‌-خبرنگار هر کدام به ۱۲ سال زندان و مصطفی عبدی یکی دیگر از مدیران سایت به ۲۶ سال زندان محکوم شده است. افزون بر احکام سنگین زندان آ‌ها هر کدام به ۷۴ ضربه شلاق، دو سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی و شبکه‌های مجازی و دو سال ممنوعیت خروج از کشور نیز محکوم شده‌اند.»

این بیانیه یادآور شده که پیش از این آویشا جلال‌الدین، شیما انتصاری و سپیده مرادی، سه شهروند- خبرنگار و همکار سایت مجذوبان نور به اتهام «تجمع و تباتی علیه امنیت ملی» از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران هر کدام به ۵ سال زندان محکوم شده‌‌اند.

۱۷:۳۴ ۳۱.۵.۱۳۹۷

نگرانی دیدبان حقوق بشر از احتمال اعدام إسراء الغمغام و دیگر فعالان سعودی

سازمان دیدبان حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای از احتمال اعدام إسراء الغمغام و پنج فعال دیگر سعودی در استان الشرقیه عربستان ابراز نگرانی کرد.

این سازمان می‌گوید دادستان عربستان سعودی با اتهاماتی غیرمتعارف خواستار اعدام این شش نفر شده که دو سال است بدون وکیل در زندان به‌سر می‌برند.

«مشارکت در اعتراض‌های منطقه قطیف»، «تحریک به اعتراض»، «شعار علیه نظام»، «تشویش افکار عمومی»، «تصویربرداری از اعتراضات و نشر آن در شبکه‌های اجتماعی» و «تقویت روحیه شورشیان» از جمله اتهاماتی است که دادستان سعودی به این شش فعال مدنی وارد کرده و خواستار اعدام آنها شده است.

سارا لی ویستون مدیر خاورمیانه دیدبان حقوق بشر در این باره گفت: «هر اعدامی قبیح است اما تقاضای مجازات اعدان برای فعالانی چون اسرا الغمغام که حتی متهم به رفتار خشونت‌آمیز هم نیست، شیطانی است.»

مدیر خاورمیانه دیدبان حقوق بشر می‌افزاید: «استبداد مطلقه پادشاهی سعودی هر روز کار را برای تیم‌های روابط عمومی خود دشوارتر می‌کند که افسانه اصلاح را برای متحدان و تجارت بین‌المللی می‌خوانند.»

۱۴:۲۱ ۳۱.۵.۱۳۹۷

درخواست تجدید نظر برای حکم ۷ سال و نیم حبس محمد حبیبی

وکیل مدافع محمد حبیبی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران اعلام کرد برای حکم ۷ سال و نیم حبس موکلش درخواست تجدید نظر کرده است.

حسین تاج به ایسنا گفت: «طی دیدارهایی که با مسئولین داشتیم به طرق مختلف درخواست‌هایی مبنی بر رسیدگی به وضعیت درمانی موکلم را مطرح کردیم. همچنین درخواست دیگر ما این بوده است که با توجه به مسجل شدن اتهامات سیاسی و امنیتی موکلم نسبت به انتقال ایشان به زندان اوین اقدام شود...آقای حبیبی باید در زندان اوین نگهداری شوند نه در زندان فشافویه تهران بزرگ آن هم با شرایطی که همه از آن مطلع هستیم.»

محمد حبیبی اردیبهشت ماه امسال در تجمع فرهنگیان بازداشت شد و دادگاه انقلاب وی را به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم به ترتیب به ۷ سال و نیم حبس، ۱۸ ماه حبس، ۱۸ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد که بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۷ سال و نیم حبس درباره او قابل اجرا خواهد بود.

۱۳:۲۶ ۳۱.۵.۱۳۹۷

محمدحسین کروبی: گشایش جدیدی در وضعیت پدرم صورت نگرفته است

محمد حسین کروبی فرزند مهدی کروبی می‌گوید گشایش جدیدی در وضعیت محصوران احساس نکرده است.

محمد حسین کروبی به اعتمادآنلاین گفت: «فقط بعد از اینکه حاج آقا برای آخرین بار برای جراحی قلب به بیمارستان برده شدند، رفت و آمد فرزندان و نوه‌ها به خانه ایشان آزاد شد. از چند ماه قبل تاکنون گشایش بیشتری رخ نداده است.»

وی افزود: «در ایام نوروز به خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌های آقای کروبی بعد از هفت-هشت سال به نوبت اجازه دادند که ایشان را ملاقات کنند.»

۱۳:۱۴ ۳۱.۵.۱۳۹۷

صالحی: بریتانیا جایگزین آمریکا در تکمیل نیروگاه اراک شد

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد با خروج آمریکا از برجام بریتانیا جایگزین آمریکا در کارگروه بهسازی نیروگاه آب سنگین اراک شد که پیش از این با حضور ایران، آمریکا و چین تشکیل شده بود.

۱۲:۱۳ ۳۱.۵.۱۳۹۷

زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری در ونزوئلا

زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری روز سه‌شنبه شمال شرقی ونزوئلا را لرزاند. این زمین‌لرزه که چندین ثانیه به‌طول انجامید در۴۰۰ کیلومتری کاراکاس به وقوع پیوست. زمین‌لرزه به ویژه ساختمان‌های بلندمرتبه را تکان داد که باعث تخلیه این ساختمان‌ها شد. نستور روِرول وزیر کشور اعلام کرده که تاکنون تلفانی گزارش نشده است.

ونزوئلا در ماه‌های اخیر دچار فروپاشی اقتصادی شده و صدها هزار نفر از شهروندان کشور به کشورهای همسایه گریخته‌اند.

۱۱:۵۲ ۳۱.۵.۱۳۹۷

توفان سیستان دهها نفر را راهی بیمارستان کرد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان اعلام کرداز روز ۳۰ مرداد تاکنون ۲۶۱ نفر به خاطر عوارض ناشی از گرد و غبار روانه بیمارستان شده‌اند. عبدالرحمن شهنوازی به ایرنا گفت از این تعداد ۵۸ نفر بستری شده‌اند.

سرعت وزش باد در سیستان به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده و خشکی تالاب هامون بر شدت گرد و غبار افزوده است. غلظت ذرات معلق در این مناطق به ۳۷ برابر حد مجاز رسیده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG