لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

خبرخوان شنبه ۳۱ شهریور

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در سی و یکمین روز از شهریورماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

۱۷:۴۳ ۳۱.۶.۱۳۹۷

حال برخی قربانیان حمله به رژه نیروهای مسلح «وخیم» است

علی حسین حسین‌زاده، معاون سیاسی استاندار خوزستان، اسامی ۲۵ نفر از افرادی را که در حادثه حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز کشته شده‌اند اعلام کرد.

وی گفت که حال تعدادی از مجروحان نیز وخیم است و احتمال افزایش تعداد کشته‌شدگان وجود دارد.

نبی دریس، ابراهیم بنداوی، خلیل هاشمی‌فر، امید نریمیسایی، علی سلمان‌وند، حسین فاروق، مهران زرافشان ،حسین ولایتی‌فر، محمد افشنگی، سعید زارع ،محمد عذاری ،یونس پورجلو ،رضا شعیبی و اسماعیل شفیع‌نژاد از جمله این افراد هستند.

میلاد جهانگیری، سعید کریمی، امید فخری زنگنه، علی کمایی، علی لویمی، امید حسینی، سینا آغاجاری، حسین منجزی، محمد عوذاری نیز در این حادثه کشته شده‌اند.

وی اعلام نکرده که چه تعداد از کشته شدگان از نیروهای نظامی و چه تعداد از تماشاچیان بوده‌اند.

۱۷:۴۸ ۳۱.۶.۱۳۹۷

«جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز»؛ ۱۳ سال بمب‌گذاری و درگیری مسلحانه در خوزستان

۱۷:۵۴ ۳۱.۶.۱۳۹۷

کشته شدن محمد طاها اقدامی، کودک چهارساله

رسانه‌های ایران خبر دادند که محمد طاها اقدامی، کودک چهار ساله که تصاویری از او بر دستان یک سرباز منتشر شده بود، در بیمارستان فوت شده است.

سعدالله اقدامی، پدر این کودک گفت که همسرش نیز تیر خورده و در اتاق عمل است.

از سویی پیرحسین کولیوند، سرپرست سازمان اورژانس کشور، خبر داد که تعدادی از مجروحان این حادثه از بیمارستان‌های این شهر ترخیص شده‌اند.

۱۸:۰۹ ۳۱.۶.۱۳۹۷

فهرست تفکیکی کشته‌شدگان در حمله امروز اهواز

برخی از وب‌سایت‌های محلی از جمله «خوزپرس» فهرستی تفکیک از کشته‌شدگان در حمله امروز به رژه نیروهای مسلح در اهواز را منتشر کرده‌اند که بر اساس آن، ۱۱ تن از کشته‌شدگان از سربازان وظیفه جمعی «سپاه ولی‌عصر»، پنج تن از جمله یک سرهنگ و یک سروان، از پاسداران رسمی این نیرو، دو تن از بسیجیان وابسته به این نیرو، و یک نفر از روحانیان عقیدتی سیاسی ارتش هستند.

در این فهرست همچنین به محمدطاها اقدامی، فرزند چهارساله یک سرگرد ارتش، و یک جانباز اشاره شده است.

۱۹:۴۶ ۳۱.۶.۱۳۹۷

خامنه‌ای: حمله اهواز ادامه‌ توطئه‌دولت‌های دست‌نشانده آمریکا در منطقه است

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز را «ادامه‌ توطئه‌»، به گفته او، «دولت‌های دست‌نشانده آمریکا در منطقه» خواند که «هدف خود را ایجاد ناامنی» ایران قرار داده‌اند.

وی اضافه کرد: «به کوری چشم آنان ملت ایران راه شرافتمندانه و افتخارآمیز خود را ادامه خواهد داد و مانند گذشته بر همه‌ دشمنی‌ها فائق خواهد آمد».

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این عربستان سعودی را به حمایت از گروه‌های مسلح مخالف حکومت در خوزستان، کردستان و سیستان و بلوچستان متهم ساحته‌اند. اما عربستان سعودی و این گروه‌ها این اتهام را رد کرده‌اند.

سخنگوی «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» در گفت‌وگو با رادیو فردا گروه «مقاومت ملی اهواز» را مسئول انجام عملیات در شهر اهواز معرفی کرده است.

این گروه در سال‌های گذشته نشست‌هایی را در برخی از کشورهای عربی از جمله تونس و کویت برگزار کرده است.

در نشست این گروه در تونس، موضوعاتی چون «ایجاد بسترهای مناسب برای اعلان یک حکومت احوازی در تبعید»، «مطرح کردن حق تعیین سرنوشت در چهارچوب قوانین بین­ المللی»، «ضرورت گنجاندن قضیه الاحواز در کتاب‌های درسی در کشورهای عربی»، و «پذیرفتن نمایندگانی از الاحواز در اتحادیه عرب و دیگر مؤسسات عربی» مطرح شده بود.

۲۰:۲۱ ۳۱.۶.۱۳۹۷

مروری بر درگیری‌های مسلحانه در خوزستان

استان خوزستان از ابتدای انقلاب سال ۱۳۵۷ تا ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۷ شاهد درگیری‌های مسلحانه و تنش‌های سیاسی فراوانی بوده است. ریشه بسیاری از این درگیری‌ها٬ ناآرامی‌ها و حملات مسلحانه٬ نارضایتی سیاسی٬ اقتصادی یا اجتماعی بوده که قربانیان بی‌شماری برجا گذاشته است.

در این گزارش با گاه‌شمار این درگیری‌ها آشنا شوید.

۲۱:۱۵ ۳۱.۶.۱۳۹۷

رضا پهلوی حمله به رژه نظامیان در اهواز را محکوم کرد

شاهزاده رضا پهلوی، آخرین ولیعهد ایران، حمله مسلحانه به مراسم رژه نظامیان در اهواز و کشته شدن شماری از نظامیان و شهروندان عادی را به شدت محکوم کرد و آن را «تروریستی» نامید.

آقای پهلوی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «امروز در مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز، گروهی تروریست به سوی نظامیان آتش گشود که منجر به کشته شدن تعدادی از سربازان میهن و تماشاگران شد.»

وی ادامه داد: «من این عمل تروریستی را قویا محکوم می‌کنم و به خانواده‌های جان‌باختگان و نیروهای مسلح ایران از صمیم قلب تسلیت می‌گویم.»

۲۲:۴۹ ۳۱.۶.۱۳۹۷

کشور عمان حمله در اهواز را محکوم کرد

کشور پادشاهی عمان حادثه حمله به مراسم رژه نظامی در شهر اهواز ایران را محکوم کرد و تاکید داشت که این کشور مخالف هرگونه به کارگیری «تروریسم و خشونت در هر جا و هر زمانی است».

وزارت خارجه این کشور در توییتر نوشت: «پادشاهی عمان به شدت حمله تروریستی به رژه نظامی در شهر اهواز، جنوب غربی ایران را که به کشته شدن ۲۹ نفر از جمله غیرنظامیان و مجروح شدن ۵۷ نفر دیگر انجامید، محکوم می‌کند.»

XS
SM
MD
LG