لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۵
ترامپ و ایوانا در لنینگراد سال ۱۹۸۷
ترامپ و ایوانا در لنینگراد سال ۱۹۸۷

گاردین: جاسوسی سازمان امنیت چکسلواکی از ترامپ جوان

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

دادستان کل عربستان دربارهٔ قتل جمال خاشقجی با مقام‌های ترکیه دیدار کرد

سعود الموجب، دادستان کل عربستان، روز دوشنبه با دادستان کل استانبول در زمینه قتل جمال خاشقجی منتقد حکومت عربستان دیدار کرد.
بنا بر گزارش رسانه‌های ترکیه، دادستان کل عربستان قرار بوده در این دیدار دربارهٔ اطلاعات به دست آمده از ۱۸ فرد بازداشت شده در این زمینه، گزارش دهد. ترکیه خواستار استرداد این ۱۸ تن و محاکمه آنها در استانبول شده‌است اما وزیر خارجه عربستان می‌گوید این افراد در کشور خودشان محاکمه خواهند شد.

مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، دربارهٔ این دیدار گفته‌است که آنکارا تبادل اطلاعات میان دو طرف را مفید ارزیابی می‌کند و افزوده‌است که این همکاری برای تحقیقات باید ادامه یابد. آقای چاوش‌اغلو همچنین خواستار هر چه زودتر به نتیجه رسیدنِ تحقیقات شد.

جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان که ۵۹ ساله بود، کمتر از یک ماه پیش به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول رفت و ناپدید شد. پس از آن مقام‌های ترکیه گفتند او در این ساختمان و در طرحی از پیش برنامه‌ریزی شده، کشته شده‌است. هنوز جسد آقای خاشقجی پیدا نشده‌است.

عارف دربارهٔ برخورد گشت ارشاد: حرمت دانشجو خدشه‌دار نشود

محمدرضا عارف، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در واکنش به حضور گشت ارشاد در مقابل ورودی دانشگاه آزاد گفت: «نیروی انتظامی حق برخورد با دانشجویان در حریم دانشگاه را ندارد و نباید حرمت دانشگاه و دانشجو به بهانه‌های واهی مورد خدشه قرار گیرد.»

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و برخی وب‌سایت‌ها تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد سوهانک تهران، روز شنبه در اعتراض به حضور گشت ارشاد در اطراف این مجمتع آموزشی تجمع کردند.

در همین حال فیلمی از این تجمع منتشر شده که براساس آن یک خودروی گشت ارشاد، بدون توجه به حضور یک دختر دانشجوی معترض که مقابل خودرو ایستاده و به آن آویزان شده به حرکت خود ادامه می‌دهد.

به گزارش ایلنا، حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، روز دوشنبه درباره این خبر توضیح داد: «به دنبال ایجاد یک مرکز دانشگاهی در منطقه سوهانک بسیاری از شهروندان در درخواست‌های مکرر از پلیس خواسته بودند تا در آن منطقه حضور داشته باشند که این اقدام پلیس در همین راستا بود.»

رحیمی مدعی شد که این ویدیو «به شکل تقطیع شده در فضای مجای منتشر شده‌است» و گفت: «در این ویدیو یک خانم جلوی ماشین پلیس می‌آید که بلافاصله راننده نیز ترمز کرده و خودرو را متوقف می‌کند اما این ویدیو به شکل کامل منتشر نشده و تنها بخش‌هایی از آن انتشار یافت.»

جلالی: تلفن همراه روحانی شنود شده است

به گزارش ایلنا، غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، دربارهٔ تولید گوشی‌های غیرقابل شنود برای مسئولان نظام، گفت: «پس از شنود اخیری که از تلفن همراه رئیس‌جمهور روحانی انجام گرفت تصمیم گرفتیم تا گوشی غیرقابل شنودی از طریق تلفن‌های موجود ایجاد کنیم البته این اتفاق هنوز در دست اقدام است.»

برگزاری آیین‌های صدمین سالگرد استقلال چکسلواکی سابق

آیین‌های صدمین سالگرد اعلام استقلال چکسلواکی سابق روز یک‌شنبه در پراگ با رژه نیروهای نظامی جمهوری چک برگزار شد. جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، یکی از چندین مقام ارشد خارجی بود که در مراسم این رژه بزرگ شرکت کردند.

تعداد مسمومان با الکل به ۹۵۹ نفر رسید

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، در پاسخ به پرسشی دربارهٔ آخرین آمار مصدومان الکل گفت: «از ۱٫۵ ماه اخیر که موجی دربارهٔ مسمومیت با الکل ایجاد شد و بسیار هم غیرعادی است تا دیروز ۹۵۹ نفر مسموم مراجعه‌کننده با الکل داشته‌ایم که ۴۰۲ نفر در البرز، ۳۲۶ نفر در هرمزگان، ۷۶ نفر در خراسان شمالی و ۶۱ نفر در تهران بوده‌اند. همچنین متأسفانه ۸۴ نفر از آنها فوت کرده‌اند و ۳۰۵ نفر هم مورد دیالیز قرار گرفته و ۲۷ نفر هم نابینا یا کم بینا شده‌اند.»

وی با بیان اینکه عمدتاً مسمومیت این افراد با الکل متیلیک بوده و بخشی از آنها هم الکل دست‌ساز مصرف کرده‌اند، گفت: «در این زمینه برخی دستگیری‌ها انجام شده‌است. در عین حال مردم باید بدانند که حتی الکل‌هایی که در بسته‌بندی‌های خارجی و پلمب شده هستند به راحتی امکان تقلب در آنها وجود دارد.»

او در ادامه با ذکر این‌که «۸۰ درصد مردم توانایی دریافت خدمات بخش خصوصی را ندارند» خبر داد که «۴۰ درصد تخت‌های بیمارستان‌های خصوصی خالی است.»

آسوشیتدپرس: شماری از حامیان ترامپ خواستار تحریم‌های شدیدتری علیه ایران هستند

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید بین دولت دونالد ترامپ و برخی از مهم‌ترین هواداران رئیس‌جمهوری آمریکا در کنگره آن کشور، که معتقد به اعمال تحریم‌های سخت‌تری علیه تهران هستند، کشمکش‌هایی شکل گرفته‌است.

ترامپ قرار است دور دوم و شدیدتر تحریم‌ها علیه ایران، که شامل تحریم‌های نفتی می‌شود را ۱۴ آبان اجرایی کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا خود روز سوم آبان گفته بود، علاوه بر بازگشت تمامی تحریم ها علیه تهران در ۱۴ آبان، تحریم‌های بیشتری برای مقابله با «طیف گسترده اقدامات مخرب ایران» اعمال خواهد شد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ، گفته در صورت تغییر نکردن سیاست منطقه‌ای ایران، آمریکا تحریم‌ها و روش‌های دیگری پیدا خواهد کرد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در واپسین روزهای مهر ماه در یادداشتی در نشریه «فارین افرز» نوشته بود: ایالات متحده در پیگیری کارزار فشار حداکثری برای مقابله با ایران مصمم است.

اما آسوشیتدپرس می‌گوید شماری از قانون‌گذاران محافظه‌کار آمریکا و برخی دیگر از مشاوران خارج از دولت، «نگران هستند» که دولت ممکن است به وعده خود برای اعمال «تحریم‌های حداکثری» علیه تهران عمل نکند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این دسته از هواداران ترامپ «خشمگین هستند» که این احتمال مطرح شده تحریم‌های ۱۴ آبان، ایران را به‌طور کامل از مولفه اصلی دسترسی به نظام مالی بین‌المللی دور نکند.

در شهریور ماه گذشته ۱۶ سناتور جمهوری‌خواه از وزارت خزانه‌داری آمریکا خواسته بودند تا «تمام اقدامات لازم» را به عمل آورد که ایران از نظام مالی «سوئیفت» اخراج شود. نظام مالی موسوم به سوئیفت تمام نقل‌وانتقال‌های بانکی بین‌المللی را رصد می‌کند.

دولت آمریکا هنوز واکنشی به این گزارش اسوشیتدپرس نشان نداده‌است.

دادستان‌های آمریکا خواستار حکم اعدام برای مهاجم کنیسه پیتزبورگ هستند

دادستان‌های ایالات متحده می‌گویند خواستار صدور حکم اعدام برای رابرت باورز، مهاجم کنیسه «درخت زندگی» در شهر پیتزبورگ، هستند. حمله به این کنیسه ۱۱ کشته برجای گذاشت و گفته می‌شود «بدترین» کشتار گروهی یهودیان طی سال‌های گذشته در آمریکا است.

اسکات برادی، دادستان آمریکایی روز شـشم آبان ماه گفته او در حال انجام اقدامات قانونی برای کسب نظر مثبت دادستان کل کشور برای درخواست حکم اعدام باورز است.

مهاجم به کنیسه «درخت زندگی» قرار است روز هفتم آبان ماه به وقت آمریکا در نخستین جلسه دادگاه شرکت کند.

جف سشنز، دادستان کل آمریکا روز گذشته اظهاراتی را مطرح کرده بود که نشان‌دهنده تمایل او به درخواست حکم اعدام برای متهم است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، خود روز گذشته گفته افرادی مانند رابرت باورز «باید حکم اعدام بگیرند».

پیروزی نامزد راست افراطی در انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل

ژایر بولسونارو، نامزد راست افراطی، در انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل به پیروزی رسید.

بولسونارو، روز یک‌شنبه ششم آبان ماه، در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل، با فرناندو حداد، نامزد حزب کارگر و شهردار پیشین سائو پائولو به رقابت پرداخت.

شمارش تقریبا تمامی صندوق‌ها حاکی‌ست او بیش از ۵۵ درصد آرا را از آن خود کرده‌است در حالی‌که آقای حداد موفق به کسب کم‌تر از ۴۵ درصد آرا شده‌است.

بولسونارو هم‌دلی خود با دوران دیکتاتوری نظامی سال‌های ۱۹۶۴-۱۹۸۵ را پنهان نکرده و از هواداران شکنجه مخالفان چپ‌گرای نظامیان بود؛ خبرگزاری رویترز می‌گوید بسیاری از شهروندان نگران وضع حقوق بشر، حقوق و آزادی‌های بنیادین و آزادی بیان در دوره ریاست‌جمهوری او هستند.

خبرگزاری‌های بین‌المللی می‌گویند پیروزی او ناشی از خشم همگانی از طبقه حاکم از دو جریان عمده چپ و راست است که پس از سال‌ها نتوانسته‌اند بر فساد، شرایط نامطلوب اقتصادی و افزایش خشونت‌ها غلبه کنند.

احکام زندان و شلاق برای ۱۵ کارگر کارخانه هپکو

خبرگزاری ایلنا روز یکشنبه خبر داد که برای ۱۵ کارگر کارخانه هپکو، به اتهام «اخلال در نظم عمومی» و «تحریک کارگران به تظاهرات»، احکام زندان و شلاق تعلیقی صادر شده است.

براساس حکم شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری اراک، این کارگران به تحمل یک تا دو سال و شش ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

دادگاه در عین حال این احکام را به مدت پنج سال تعلیق کرده است.

۹۰۰ کارگر کارخانه هپکو در اراک اردیبهشت ماه امسال با اعتصاب و تجمع در مقابل این کارخانه، به تحقق نیافتن مطالبات صنفی خود اعتراض کرده و تعدادی از کارگران نیز خط آهن شمال – جنوب اراک را مسدود کرده بودند.

مکارم شیرازی: انشاءالله در ۱۳ آبان به تحریم‌های آمریکا افزوده نخواهد شد

ناصر مکارم شیرازی، یکی از مراجع تقلید شیعه، با اشاره سخنان مقامات آمریکایی مبنی بر آغاز دور جدید تحریم‌ها از ۱۳ آبان گفت که در این تاریخ «تحریمی بر آنچه هست افزوده نخواهد شد و انشاءالله اتفاقی نخواهد افتاد».

آیت‌الله مکارم شیرازی روز یکشنبه همچنین دلیل روی آوردن آمریکا به تحریم را به گفته او، «ناامیدی از گزینه نظامی» دانست.

وی تاکید کرد که گزینه حمله نظامی به ایران «خریداری ندارد» و «دشمنان بدانند اگر به فکر تهاجم نظامی باشند ضربه سختی دریافت خواهند کرد».

آمریکا قرار است از روز ۱۳ آبان تحریم‌های نفتی ایران را به اجرا بگذارد که هدف از آن به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.

در همین حال در ماه‌های اخیر مرتبا اخباری مبنی بر تصمیم کشورها برای توقف خرید نفت ایران منتشر شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG