لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

انتشار جزئیاتی در مورد مهاجم کنیسه پیتزبورگ؛ ترامپ به محل واقعه می‌رود


هزاران نفر از شهروندان به یاد قربانیان در خیابان‌ها تجمع کرده و شمع روشن کرده‌اند
هزاران نفر از شهروندان به یاد قربانیان در خیابان‌ها تجمع کرده و شمع روشن کرده‌اند

مهاجم کنیسه «درخت زندگی» در پیتزبورگ، ایالت پنسیلوانیا، رابرت باورز معرفی شده‌است؛ او مردی ۴۶ ساله است که پیشتر پیام‌ها و نوشته‌های ضد یهودی کینه‌توزانه‌ای در یک شبکه‌ اجتماعی منتشر کرده بود. رئیس‌جمهوری آمریکا گفته به محل واقعه می‌رود. همزمان هزاران نفر به یاد قربانیان تجمع کرده‌اند.

در پی حمله به کنیسه‌ «درخت زندگی» در پیتسبورگ، دست‌کم ۱۱ تن کشته و پنج نفر زخمی شده‌اند. این حمله در حالی انجام‌شده که باورمندان یهودی در حال انجام مراسم شبات، در روز شنبه بودند. این حمله یکی از بدترین حملات از این دست به یهودیان در آمریکا طی سال‌های گذشته توصیف شده است.

رابرت باورز، اهل پیتزبورگ، پس از کشتار داخل کنیسه با نیروهای پلیس نیز درگیر شده و هدف چند گلوله قرار گرفته‌است. با این حال او زنده و در حال حاضر در بیمارستان بستری‌ست.

تصویری که رسانه‌ها منتشر کرده و می‌گویند متعلق به فرد مهاجم است
تصویری که رسانه‌ها منتشر کرده و می‌گویند متعلق به فرد مهاجم است

خبرگزاری رویترز می‌گوید این مرد دو ساعت پیش از حمله به کنیسه یهودیان در یک وب‌سایت گفت‌وگوی آن‌لاین به نام «گب.کام»، در مورد «هیاس» یک سازمان غیر انتفاعی که کار آن کمک به پناهجویان یهودی در آمریکا است، مطالبی کینه‌توزانه منتشر کرده بود.

او نوشته بود «هیاس می‌خواهد مهاجمانی را به کشور ما وارد کند که مردم ما را می‌کشند. من نمی‌توانم گوشه‌ای بنشینم و شاهد قصابی مردمم باشم».

بنا بر گزارش‌ها او در هنگام کشتار در کنیسه نیز شعارهای ضد یهودی سر داده‌ و گفته «همه یهودیان باید بمیرند».

وب‌سایت «گب.کام» در بیانیه‌ای گفته فورا و پس از آن‌که از حساب کاربری مهاجم در این شبکه باخبر شده، با پلیس تماس گرفته و همکاری کرده‌است.

«گب.کام» خود را یک شبکه گفت‌وگوی «آزاد»، جایگزینی برای شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر معرفی می‌کند و آن‌طور که رویترز می‌گوید در میان هواداران «آلت-رایت» (راست آلترناتیو) پرطرفدار است.

پلیس فدرال آمریکا می‌گوید در حال حاضر بر این عقیده‌است که فرد مهاجم «به تنهایی» عمل کرده‌است. به گزارش اسوشیتدپرس باب جونز، مامور ویژه اف‌بی‌آی، می‌گوید هنوز انگیزه‌های فرد مهاجم به‌طور کامل مشخص نیست.

با این حال بایگانی مطالبی که باورز از ماه ژانویه تا کنون منتشر کرده فردی نژادپرست و خشم‌گین را نمایان می‌کند. فردی که زمانی نوشته بود «هر روز به یاد داشته باشید: هدف از گوناگونی [فرهنگی] از بین بردن افراد سفیدپوست است».

ترامپ در توئیتر خود نوشته: همه آمریکا سوگوار قتل دست‌جمعی یهودیان آمریکایی در کنیسه درخت زندگی در پیتزبورگ است. ما برای از دست‌رفتگان و عزیزانشان دعا می‌کنیم و قلبمان با با افسران شجاع پلیس است که (در جریان واقعه) زخمی شده‌اند.

ترامپ به محل واقعه می‌رود

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته به پیتزبورگ می‌رود. آقای ترامپ که برای شرکت در کارزار انتخاباتی میان‌دوره‌ای کنگره در ایلینوی به سر می‌برد، به خبرنگاران گفته است به محل واقعه می‌رود، هرچند جزئیاتی بیشتری را مطرح نکرده‌است.

او کشتار در کنیسه را اقدام «ناشی از نفرت» نامیده، از عملکرد نیروهای پلیس ستایش کرده‌ و آن را «فوق‌العاده» توصیف کرده‌است. ترامپ می‌گوید افرادی مانند مهاجم به کنیسه پیتزبورگ باید حکم اعدام بگیرند.

نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نیز گفته از حمله «دل‌شکسته و وحشت‌زده» شده‌است.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، نخست‌وزیر کانادا، رئیس‌جمهوری فرانسه و صدر اعظم آلمان در میان رهبران بین‌المللی بودند که این واقعه را محکوم و با قربانیان و بستگان آن‌ها ابراز همدردی کرده‌اند.

هزاران نفر از شهروندان به یاد قربانیان در خیابان‌ها تجمع کرده و شمع روشن کرده‌اند. شماری از تجمع‌کنندگان نیز در مراسم دعا و نیایش شرکت کرده و برخی نیز برای کشته‌شدگان آواز خوانده‌اند.

فرماندار دمکرات ایالت پنسیلوانیا، تام وولف، کارزار انتخاباتی خود را به حال تعلیق درآورده و در مراسم یابود شرکت کرده‌است. دن فرنکن، یکی از نمایندگان ایالت در مجلس نمایندگان، که کنیسه محل واقعه در حوزه انتخاباتی او است در زمان کشتار، در نزدیکی محل تیراندازی در حال سخنرانی بود. او گفته این حمله «داغ ماندگاری» برجای گذاشته‌است.

جف سشنز، دادستان کل آمریکا، نیز گفته فرد مهاجم با اتهام «خشونت ناشی از نفرت» روبه‌رو است و احتمال دارد «به اعدام محکوم شود».

رویترز، سی‌ان‌ان، اسوشیتدپرس، توئیتر|ت
XS
SM
MD
LG