لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۷

ترامپ: جمال خاشقجی ظاهرا مرده است/ پیامد دخالت خاندان سعودی بسیار شدید خواهد بود

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

ترامپ: جمال خاشقجی ظاهرا مرده است/ پیامد دخالت خاندان سعودی بسیار شدید خواهد بود

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید این طور به نظر می‌رسد که جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، به احتمال زیاد مرده و این برای من غم‌انگیز است.

دونالد ترامپ در مسیر رفتن به یک کارزار انتخاباتی در مونتانا به خبرنگاران گفت که منتظر نتایج تحقیقات درباره ناپدید شدن خاشقجی است که از دو هفته پیش پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده است.

گزارش رسانه‌های ترکیه حاکی است که وی در این کنسولگری توسط تیمی ۱۵ نفره از ماموران امنیتی سعودی کشته و جسدش قطعه قطعه شده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید اگر خاندان سلطنتی سعودی در این اتفاق دست داشته باشد پیامدهای آن «بسیار شدید» خواهد بود.

عربستان «به دنبال انداختن مسئولیت قتل خاشقجی به گردن العسیری است»

روزنامه «نیویورک‌تایمز» در شماره روز پنجشنبه خود به نقل از «سه منبع آگاه» با پرونده جمال خاشقجی نوشته که حکومت عربستان در صدد است تا مسئولیت کشتن این روزنامه‌نگار منتقد سعودی را به گردن ژنرال احمد العسیری بیاندازد.

احمد العسیری که پیشتر سخنگوی ائتلاف عربی در جنگ یمن به رهبری عربستان بود، یک مقام ارشد اطلاعاتی معرفی شده است که رابطه خیلی نزدیکی با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، دارد.

نیویورک تایمز می‌گوید سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا کاملا متقاعد شده‌اند که ولیعهد سعودی در ناپدید شدن جمال خاشقجی دست داشته است.

آقای خاشقجی منتقد سیاست‌های محمد بن سلمان بود و از یکسال پیش از ترس بازداشت به حال تبعید خودخواسته در ایالت ویرجینیا آمریکا زندگی می‌کرد.

روزنامه ینی‌شفق: یکی از قاتلان خاشقجی در عربستان کشته شد

روزنامه «ینی‌شفق» ترکیه گزارش داده است، مشعل سعد البستانی یکی از اعضای «تیم ضربت» سعودی که جمال خاشقجی را در کنسولگری به قتل رساندند، در یک تصادف در ریاض کشته شده است.

این روزنامه احتمال سربه‌نیست کردن البستانی در یک «تصادف ساختگی» را مطرح کرده است. جزئیات بیشتری از این خبر منتشر نشده است. منابع دیگر هم این خبر را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

مشعل سعد البستانی، به نوشته ینی‌شفق، سروان نیروی هوایی سعودی بود. این روزنامه پیشتر بخش‌هایی از اطلاعات مقام‌های ترکیه‌‌ای درباره پرونده خاشقجی را منتشر کرده بود.

چهار سازمان حقوق بشری: ترکیه پرونده خاشقجی را به سازمان ملل بکشاند

چهار سازمان حقوق بشری از ترکیه خواستند که از سازمان ملل بخواهد در مورد پرونده جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی تحقیق و تفحص کند.

عفو بین‌‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز و کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک خواستار مراجعه ترکیه به سازمان ملل برای برای روشن شدن آمران، طراحان و عاملان قتل جمال خاشقجی شدند.

این سازمان‌ها نگران آن هستند که ملاحظات دیپلماتیک و ژئوپولتیک پرونده جمال خاشقجی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وزیرخزانه‌داری آمریکا به کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان نمی‌رود

استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز اعلام کرد که به کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان سعودی نمی‌رود.

این تصمیم پس از سفر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا برای پیگیری پرونده جمال خاشقجی گرفته شده است.

فایل صوتی ۱۱ دقیقه‌ای از «صحنه قتل خاشقجی»

یک مقام ترکیه‌ای به شبکه الجزیره گفت پلیس ترکیه فایل صوتی ۱۱ دقیقه‌ای در اختیار دارد که نشان می‌دهد جمال خاشقجی کشته شده است.

این مقام ترکیه‌ای که نامی از وی برده نشده گفت که این صدا از طریق اپل‌واچ به دست نیامده است.

در این فایل صوتی به گفته این مقام‌ ترکیه‌ای صدای سه سعودی و خاشقجی مشخص است. به گفته وی خاشقجی به محض ورود به کنسولگری مورد حمله واقع شده است.

روزنامه صباح تصویر محافظ بن‌ سلمان یکی از متهمان به قتل خاشقجی را منتشر کرد

روزنامه صباح ترکیه تصاویری منتشر کرده که نشان می‌دهد یکی از متهمان به قتل جمال خاشقجی ماهر عبدالعزيز المطرب یکی از محافظان محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است که او را در سفرهایش همراهی می‌کرده است. دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهند که ماهر عبدالعزيز المطرب ساعت ۹ صبح دوم اکتبر چند ساعت قبل از ورود خاشقجی به داخل کنسولگری رفته است. گفته شده که وی سرتیم «گروه ضربت» سعودی بوده است.

پومپئو: به ترامپ توصیه کردم چند روز بیشتر به سعودی‌ها وقت بدهد

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت به دونالد ترامپ رئیس جهور ایالات متحده توصیه کرده که در پرونده جمال خاشقجی چند روز بیشتر به سعودی‌ها وقت بدهد تا بر اساس آن واشینگتن موضع‌گیری کند.

وی اظهار داشت که برای سعودی‌ها روشن ساخته که پرونده خاشقجی برای آمریکا بسیار اهمیت دارد. دولت ترامپ از سوی کنگره تحت فشار است که عربستان را به خاطر خاشقجی مجازات کند. با این حال دونالد ترامپ گفته است که آمریکا متحد خود را رها نمی‌کند و ریاض را یک مشتری بزرگ برای آمریکا می‌داند.

در همین حال رسانه‌های ترکیه‌ای همچنان جزییات بیشتری از «تیم ضربت» سعودی منتشر می‌کنند.

کارگران بازنشسته زمزم گرگان به جای سنوات نوشابه می‌گیرند

حمید خیرخواه دبیر کانون بازنشستگان شهرستان گرگان و رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری استان گلستان می‌گوید شرکت زمزم گرگان به خاطر بحران مالی به کارگرانی که بازنشسته می‌شوند به‌جای سنواتشان نوشابه می‌دهد.

خیرخواه با انتقاد از مدیریت بنیاد مستضعفان که مالک این شرکت است، گفت: «زمزم گرگان که زمانی بازار فروش بسیار گسترده‌ای در سطح استان‌های شمالی کشور (مازندران، گلستان، سمنان و بخشی از خراسان شمالی) و یک شبکه بسیار قوی توزیع متشکل از ۵۰ ماشین داشت، اکنون بازارش را به برندهای جدیدی از قبیل میراندا، کوکاکولا، پپسی و... باخته است.»

به گزارش ایلنا، دبیر کانون بازنشستگان شهرستان گرگان شمار کارگران این شرکت را در حدود ۲۰ نفر اعلام کرد و گفت: «وضع به صورتی درآمده که کارگرانی که بازنشسته می‌شوند به‌جای سنواتشان، معادل آن نوشابه دریافت می‌کنند تا در سطح شهر بفروشند. بسیاری از بازنشستگان این شرکت برای کسب درآمد به‌جای سنواتی که به آنها داده نشده مجبورند با ماشین در شهر دور بزنند تا نوشابه‌شان را بفروشند.»

وزیر بازرگانی بریتانیا هم به کنفرانس «داوس صحرا» نمی‌رود

لیام فاکس وزیر بازرگانی بریتانیا روز پنجشنبه از شرکت در کنفرانس «داوس صحرا» در عربستان انصراف داد.

پیشتر برونو لو مر وزیر دارایی فرانسه و وپکه هوکسترا وزیر دارایی هلند نیز از شرکت در این کنفرانس انصراف داده بودند.

بسیاری از شرکت‌ها، مقام‌ها و سرما‌یه‌گذارها به خاطر ناپدید شدن جمال قاشخچی از شرکت در این کنفرانس صرف نظر کرده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG