لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۸

اوپک: تولید نفت ایران در ماه اکتبر دوباره کاهش یافت

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

اوپک: تولید نفت ایران در ماه اکتبر دوباره کاهش یافت

بر اساس آمارهای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، تولید روزانه نفت ایران در ماه اکتبر ۱۵۶ هزار بشکه کاهش یافته و به سه میلیون و ۲۹۶ هزار بشکه رسیده است.

این رقم نسبت به تولید ایران در دوران قبل از خروج آمریکا از برجام (اردیبهشت ماه) بیش از ۵۳۰ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد.

اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود که روز سه‌شنبه منتشر کرد، می‌گوید که به رغم افت تولید ایران، عربستان و امارات در ماه گذشته تولید خود را روی هم رفته ۲۷۰ هزار بشکه افزایش داده‌اند.

طی ماه‌های گذشته که ایران به طور متمادی با کاهش تولید مواجه بوده، در گزارش‌های رسمی خود به اوپک میزان افت را تکذیب کرده و ماه گذشته کلا از ارائه آمار خودداری کرد.

صادقی: کشف ۱۴ هزار میلیارد تومان پولشویی در سه سال اخیر

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، اعلام کرد که مرکز مبارزه با پولشویی در ایران در دو سه سال اخیر حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی «به‌عنوان پولشویی» کشف کرده است.

به گفته آقای صادقی، این آمار توسط رئیس این مرکز در مردادماه بیان شده است.

مركز اطلاعات مالی و مبارزه با پول‌شویی زیر نظر وزارت اقتصاد ایران فعالیت می‌کند.

آقای صادقی همچنین بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که یافتن مهاجمان به مجلس ایران در خردادماه سال گذشته «از طریق مکانیسم‌های مبارزه با پولشویی ممکن شد».

وی در واکنش به اظهار نظرها درباره سخت شدن دور زدن تحریم‌ها با اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی گفت: «پول‌شویی عموماً از طریق مکانیزم‌های مرسوم و بانکی انجام می‌گیرد، در حالی که دور زدن تحریم‌ها عمدتاً از طریق غیررسمی انجام می‌شود».

فرماندهان سپاه پاسداران و رسانه‌های وابسته به این نهاد، امامان جمعه و دیگر منصوبان رهبر جمهوری اسلامی جدی‌ترین مخالفان تصویب لوایح مرتبط با اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) هستند.

در همین حال لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم به تازگی از سوی شورای نگهبان رد شده است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران دلیل «فضاسازی‌ها» علیه لوایح مرتبط با پول‌شویی در ایران را «منافع اقتصادی ده‌ها هزار میلیارد تومانی» برخی افراد دانسته و گفته که هزینه یک مورد از این «فضاسازی‌ها» برابر با «بودجه وزارت خارجه» است.

این سخنان اعتراض تعدادی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس را به دنبال داشته است.

جهانگیری: در دو ماه آینده اقتصاد ایران به آرامش نسبی خواهد رسید

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، روز سه‌شنبه وعده داد که طی دو ماه آینده اقتصاد ایران «به آرامش نسبی خواهد رسید» و افزود که در حال حاضر در مرحله «عبور از مشکلات اقتصادی کشور هستیم».

آقای جهانگیری توضیح بیشتری درباره این وعده خود نداده است.

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این ابراز امیدواری کرده‌ بودند که با راه‌اندازی سازو‌کار ویژه مالی اروپا بخشی از مشکلات به وجود آمده بر اثر تحریم‌های آمریکا حل شود.

با این حال عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، روز جمعه اعلام کرد که به دلیل سیطره دلار و سیستم مالی آمریکا بر نهادهای اروپایی، ایجاد مکانیسمی که با دلار سر و کار نداشته باشد و آمریکا نتواند آن را تحریم کند، «کار آسانی نیست».

وزارت اطلاعات ایران: محموله شش تنی هروئین به اروپا را توقیف کردیم

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که یک محموله شش تنی هروئین را که به مقصد اروپا ارسال شده بود، توقیف و متعاقب آن نیز پنج باند بین‌المللی قاچاق مواد مخدر را متلاشی کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، این وزارتخانه افزوده که «یازده نفر در ارتباط با تنها یکی از باندهای متلاشی شده دستگیر شده‌اند که برخی از آنان ملیت اروپایی دارند».

این گزارش اما توضیح نمی‌دهد که بازداشت‌شدگان ملیت کدام کشور را داشته‌اند.

قاچاق مواد مخدر یکی از چالش‌های بزرگی‌ست که ایران به عنوان کشور همسایه افغانستان چند دهه است با آن مواجه است. افغانستان بزرگترین تولیدکننده تریاک در جهان محسوب می‌شود.

واکنش مشاور روحانی به جان بولتون

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، به سخنان جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا واکنش نشان داده و نوشت: به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان بولتون که در آستانه حضور در یک همایش در سنگاپور سخن می‌گفت با اشاره به ایران گفت: «فکر می‌کنیم حکومت ایران تحت فشاری واقعی قرار گرفته و قصد و نیت ما این است که این فشار را بسیار سنگین کنیم».

او در ادامه گفت: «یا به قول انگلیسی‌ها، آن‌ قدر فشار را زیاد می‌کنیم تا هسته از پوست بیرون بزند»، مانند میوه‌ای که آن قدر فشار داده می‌شود تا له شده و هسته‌اش بیرون بزند. خدا نکند هسته ما بیرون بزند. اگر بزند هستی شما را می‌سوزاند».

آقای آشنا که موضع‌گیری‌اش را هم در صفحه توئیتر و هم کانال تلگرامی‌اش منتشر کرده بود، دقایقی بعد بدون ارائه هیچ توضیحی آن را حذف کرد.

مرکل خواستار ایجاد ارتش اروپایی شد

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز سه‌شنبه خواستار ایجاد یک ارتش یگانه و واقعی برای اتحادیه اروپا شد. او در این خصوص به جنگ جهانی اول اشاره کرد و گفت که باید از چنددستگی‌هایی که باعث آن جنگ شد درس عبرت گرفت.

این نظر خانم مرکل در حالی بیان می‌شود که اعلام نظر مشابهی توسط همتای فرانسوی او نارضایتی رئیس جمهور آمریکا را برانگیخته است.

توئیت‌های انتقادی دونالد ترامپ علیه همتای فرانسوی خود

پس از سخنان اخیر رئیس جمهور فرانسه دربارهٔ ضرورت تشکیل ارتش اروپایی برای دفاع در برابر چین، روسیه و حتی ایالات متحده، همتای آمریکایی وی در روزهای گذشته این سخن را «بسیار اهانت‌آمیز» خواند.

اما دفتر رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که دونالد ترامپ در این باره دچار سوءتفاهم شده و مقصود آقای مکرون این بوده که اروپا باید اتکای خود به آمریکا از نظر دفاعی را کاهش دهد.

با این وجود، رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه چند توئیت دیگر نیز در این باره منتشر کرده و بار دیگر انتقاداتی را متوجه امانوئل مکرون کرد.

در یکی از این توئیت‌ها آمده است: «امانول ماکرون پیشنهاد داده ارتش خودش را تأسیس کند تا از اروپا در برابر ایالات متحده، چین و روسیه دفاع کند. در جنگ جهانی اول و دوم [خطر از طرف] آلمان بود - وضعیت آن موقع برای فرانسه چگونه بود؟ در پاریس شروع کرده بودند آلمانی یاد بگیرند تا این‌که ایالات متحده وارد صحنه شد. یا پول ناتو را بدهید یا ندهید.»

متن توئیت دیگر نیز این است: «مشکل این است که درجه محبوبیت امانوئل در فرانسه خیلی پایین است، ۲۶ درصد، و نرخ بیکاری هم تقریباً ۱۰ درصد است. او سعی کرده موضوع را عوض کند. راستی، هیچ کشوری ملی‌گراتر از فرانسه نیست، مردم فرانسه خیلی به کشورشان افتخار می‌کنند و حق هم دارند! .......»

حریری: حزب‌الله مانع تشکیل دولت جدید لبنان است

سعدی حریری، نخست‌وزیر لبنان، روز سه‌شنبه گفت که روند تشکیل دولت جدید این کشور با یک مانع بزرگ روبروست و گروه حزب‌الله را مسئول این ناکامی دانست.

به گزارش رویترز، این گروه به شدت مسلح فشار می‌آورد که یک قانونگذار سنی متحد حزب‌الله سمتی را در کابینه به عهده بگیرد که سعد حریری زیر بار آن نرفته است.

وی گفته است که با روند فعلی راهی برای حل این مشکل وجود ندارد.

«نام‌های عجیب» تغییر یافته در سال ۹۵ در ایران

سازمان ثبت احوال ایران فهرستی از «نام‌های عجیب» منتشر کرده است که افراد در سال ۱۳۹۵ برای تغییر آنها به این سازمان مراجعه کرده بودند.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری ایسنا داده است، در این فهرست نام‌هایی چون «دکمه»، «چلواری»، «اسکناس»، «زشتو»، «گداباجی»، «معتاد»، «اضافه»، «آمریکا، «اسرائیل»، «لیمو»، «علی معروف به آقا»، «علی محمد مشهور به سرتیپ»، «کعبه»، «نمک»، «خوش ساعت»، «گدایی کن» و «مراد کلوخ» به چشم می خورد.

از دیگر نام‌های عجیب این فهرست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: «سوخته رو»، «مال‌الله»، «داماد»، «چوپان»، «بال آقا»، «سیدکبوتر»، «قیطاس»، «مشروطه»، «مشتری»، «لولوپر»، «صدآفرین»، «شانزده»، «نیل»، «انگلیس»، «قندی»، «پنیر»، «کیک»، «وحوش»، «میمونه».

زنان متاهل برای کوهنوردی در خراسان رضوی باید اجازه همسر داشته باشند

هیات کوهنوردی استان خراسان‌رضوی در بخشنامه‌ای اعلام کرده که زنان متاهل برای شرکت در برنامه‌های طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی باید از همسر خود اجازه داشته باشند.

این هیات افزوده که زنان مجرد و زیر ۲۰ سال نیز باید از «ولی قهری» خود اجازه بگیرند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، این بخشنامه روز ۱۳ آبان امسال به باشگاه‌های کوهنوردی ابلاغ شده و با استناد به «ماده ۱۱۰۵ قانون مدنی و نیز فتاوای علمای دین»، آمده است که «برای صیانت از بنیان و اساس خانواده‌ها، اجازه همسر برای شرکت خانم‌های متاهل و اجازه ولی قهری برای خانم‌های مجرد و نوجوانان تا سن ۲۰ سال الزامی است».

صدور چنین بخشنامه‌ای در حالی است که تاکنون فقط برای خروج از کشور و گرفتن گذرنامه، اجازه همسر برای زنان متاهل و ولی قهری برای زنان مجرد الزامی بود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG