لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

اوپک: تولید نفت ایران در ماه اکتبر دوباره کاهش یافت

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

خبرخوان روز دوشنبه بیست‌ویکم آبان را اینجا بخوانید.

خداحافظی وزیر کشور ایران با «۱۴ استاندار»

یک منبع آگاه در وزارت کشور ایران به ایران‌پلاس گفته که عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در آخرین نشست با استانداران با ۱۴ استاندار خداحافظی کرده است.

برپایه این گزارش، استانداران آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، تهران، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، همدان و یزد مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان هستند و باید از سمت خود کناره‌گیری کنند.

در همین حال حسین میرمحمدصادقی معاون قوانین مجلس گفته که مهلت به کارگیری بازنشستگان مشمول قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان ۲۶ آبان ۹۷ به پایان می‌رسد و از ۲۷ آبان هیچ یک از مشمولان این قانون نباید در سمت‌های خود در دستگاه‌ها شاغل باشند.

جنگنده‌های اسرائیلی ساختمان تلویزیون حماس را بمباران کردند

نمایی از تلویزیون الاقصی در نوار غزه
نمایی از تلویزیون الاقصی در نوار غزه

جنگنده‌های اسرائیلی شامگاه دوشنبه ساختمان تلویزیون «الاقصی» متعلق به گروه حماس در نوار غزه را بمباران کردند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که این بمباران بعد از چند شلیک هشداردهنده صورت گرفته است.

گروه حماس تایید کرده که این ساختمان ویران شده است. گروه جهاد اسلامی تهدید کرده که پاسخ سختی به این اقدام اسرائیل خواهد داد.

هیچ گزارشی درباره تعداد تلفات منتشر نشده است ولی گفته می‌شود که به دنبال شلیک هشدار به این ساختمان، کارکنانش محل را ترک کردند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که این تلویزیون پس از بمباران ساختمانش، برنامه‌های خود را از یک محل نامشخص از سر گرفت.

تنش‌ شدید بین اسرائیل و گروه‌های شبه نظامی در نوار غزه بویژه حماس پس از آن رخ داد که ارتش اسرائیل تایید کرد یک افسر بلندپایه‌اش در «عملیاتی سری» در شرق غزه کشته و یک افسر دیگر زخمی شده است.

رسانه‌های فلسطینی و برخی از شبکه‌های اجتماعی مدعی شده‌اند که طرح ارتش اسرائیل ربودن نور برکه از سران حماس بوده است.

دو نفر در آبادان به ضرب گلوله کشته شدند

منابع مطلع به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته‌اند، دو جوان موتورسوار بامداد دوشنبه توسط افراد مسلح در جزیره «مینو» به ضرب گلوله کشته شدند.

طبق این گزارش این دو نفر ساعت دو و نیم بامداد روز دوشنبه سوار بر یکدستگاه موتورسیکلت در جاده ساحلی اروند صغیر در جزیره مینو در حال تردد بودند که توسط سرنشینان یک خودرو به رگبار گلوله بسته شدند.

ایرنا می‌گوید، یکی از این افراد در دم جان باخت و نفر دیگر پس از انتقال به بیمارستان طالقانی آبادان بر اثر شدت جراحت جان خود را از دست داد.

طبق این گزارش مقام‌های امنیتی، انتظامی و نیز فرمانداری آبادان تاکنون در خصوص این حادثه اظهار نظر نکرده اند.

در همین حال یک حساب توییتری که خود را به عنوان «حرکه النضال العربی» معرفی کرده می‌گوید که این دو نفر عضو سپاه بودند و توسط نیروهای «المقاومة الوطنية الأحوازية » هدف قرار گرفته‌اند.

جزیره مینو در ضلع جنوب‌‌غربی فرودگاه آبادان قرار دارد .این منطقه به دلیل قرار گرفتن در وسط رودخانه اروندرود، حالتی جزیره‌ای دارد.

ناظران آمریکایی ۱۳ مرکز موشکی مخفی در کره شمالی مکان‌یابی کردند

مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در واشینگتن می‌گوید ۱۳ مرکز مخفی توسعه موشک‌های اتمی را در کره شمالی پیدا کرده‌است. یافته‌های این نهاد ناظر چالش تازه‌ای در روند سیاست‌ها و اقدامات اخیر دونالد ترامپ در ارتباط با پیونگ‌یانگ برآورد می‌شود.

مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی یک اندیشکده عمده و مشهور، مستقر در ایالات متحده است. پژوهشگران این اندیشکده، روز ۲۱ آبان گفتند از روی تصاویر ماهواره‌ای توانسته‌اند ۱۳ سایت پیش‌تر اعلام نشده در کره شمالی را رصد و مکان‌یابی کنند. آن‌ها در عین حال این احتمال را مطرح کرده‌اند که علاوه بر این ۱۳ سایت، هفت مرکز دیگر نیز در کره شمالی مشغول فعالیت است که پیونگ‌یانگ آن‌ها را مخفی نگه داشته‌است.

در گزارش این نهاد آمده است «اگر قرار باشد یک توافق کامل و قابل راستی‌آزمایی با کره شمالی به‌دست آید، قاعدتا این مراکز، سایت‌هایی هستند که باید اعلام و عاری از سلاح شوند. [کره شمالی] می‌تواند از این پایگاه‌های عملیاتی، برای هرگونه موشک بالیستیک، از موشک‌های کوتاه‌برد تا موشک‌های قاره‌پیما مورد، استفاده کند».

مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی می‌گوید پیونگ‌یانگ برای ده‌ها سال به شکل دقیقی این مراکز را استتار و پنهان کرده است، تا در صورت یک حمله پیش‌گیرانه به کره شمالی، یا در صورت یک وقوع یک جنگ احتمالی، آسیبی به آن‌ها نرسد و عملیاتی باقی بمانند.

گزارش مرکز مطالعات راهبردی یک چالش تازه در سیاست‌های واشینگتن در قبال پیونگ‌یانگ توصیف می‌شود.

شمار کشته‌های حریق گسترده در کالیفرنیا همچنان رو به افزایش است

در حالی‌که یک روز پیش، آتش‌سوزی گسترده در کالیفرنیا به مرگبارترین آتش‌سوزی جنگل در این ایالت تبدیل شده بود، امروز شمار کشته‌شدگان همچنان افزایش پیدا کرد.

در حال حاضر دست‌کم ۴۲ پیکر بی‌جان، عمدتا در خودروها و خانه‌هایی که در محاصره آتش قرار گرفته‌اند پیدا شده‌است.

بر شمار امدادگران و سگ‌های جست‌وجوگر افزوده شده تا پیکر کسانی که احتمالا جان خود را از دست داده‌اند هر چه سریع‌تر پیدا شود.

روز دوشنبه مقام‌های ایالتی اعلام کردند آن‌ها نمی‌دانند شمار ناپدیدشدگان دقیقا چقدر است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ساعتی پیش در توئیتر خود نوشت با تقاضای اعلام «وضعیت اضطراری ناشی از یک فاجعه گسترده» برای ایالت کالیفرنیا موافقت کرده‌است.

آتش‌سوزی جنگل در شمال کالیفرنیا از روز پنج‌شنبه هفته گذشته، آغاز شد. بادهای شدید اما آتش‌سوزی را گستراندند و به دیگر شهرها و شهرستان‌های ایالت کشاندند. چند روز بعد، جنوب ایالت نیز دچار حریق شد.

«آتش‌سوزی جنگل» نوعی حریق کنترل‌ناپذیر است که در حیات وحش، بیشه‌زارها، جنگل‌ها و یا محیط‌های روستایی آغاز شده و به مناطق دیگر کشیده می‌شود.

روز یک‌شنبه جری براون، فرماندار کالیفرنیا گفت «وقت آن است که دست به‌ دست هم دهیم». فرماندار براون گفته است در ۱۰ و ۲۰ سال آینده، این «روند غیرمعمول تازه» بدتر و بدتر خواشد و نحوه زندگی در این ایالت را زیر و رو خواهد کرد.

مذاکرات جان بولتون با مقام‌های امارات درباره ایران، یمن و منطقه

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه گفته است که در دیدار با محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در خصوص ایران، جنگ در یمن و مسائل منطقه گفت وگو کرده است.

جان بولتون در حساب کاربری توییتر خود نوشته است: جلسات جدی و اساسی در امروز در امارات متحده عربی با محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و شیخ شیخ طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات(داشتم). ما در خصوص ایران، یمن، افغانستان، مبارزه با تروریسم و طیف از مسائل دیگر صحبت کردیم.

شورای شهر تهران پیروز حناچی را به عنوان شهردار انتخاب کرد

یک ماه پس از اعلام معاونت حقوقی رئیس‌ جمهوری ایران، خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه از انتخاب پیروز حناچی در شورای شهر تهران به عنوان شهردار این شهر خبر داد.

در جلسه انتخاب شهردار تهران، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی سابق در دولت حسن روحانی، با اخذ ده رای از ۱۱ رای آقای حناچی عقب ماند.

خبرگزاری مهر در این باره نوشت: «حناچی قبل از این عهده‌دار معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران و معاون شهرسازی وزارت راه در زمان وزارت عباس آخوندی بود و بنابراین توانست در رقابت با رئیس اسبق خود صندلی اول خیابان بهشت را تصاحب کند.»

آقای حناچی ۵۵ ساله و دارای مدرک دکترا در رشته معماری است.

معاونت حقوقی رئیس‌ جمهوری ایران روز ۲۲ مهرماه اعلام کرد که قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان شامل شهرداران از جمله شهردار تهران نیز می‌شود.

پیش از این برخی از اعضای شورای شهر و مقامات شهرداری اعلام کرده بودند که این قانون شامل شهردار تهران نمی‌شود.

محمدعلی افشانی، شهردار تهران، از جمله شهرداران بازنشسته بود که با تفسیر جدید مجبور به کناره‌گیری از مقام خود شد.

مهلت هفت روزه به «مدیران چندشغله» برای استعفا

وزیر تعاون در دولت حسن روحانی در نامه‌ای رسمی که تصویر آن روز سه‌شنبه منتشر شد به «مدیران چندشغله» هفت روز وقت داد تا از مقام‌های خود استعفا کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در نامه‌ای به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ماموریت داد تا «ظرف هفت روز» نسبت به حذف مدیران چندشغله سازمان‌های تابعه خود اقدام کرده و استعفای این مدیران را اجرایی کنند.

آقای شریعتمداری در نامه خود به این ماده قانونی اشاره کرده است: «هیچ فردی نمی‌تواند اصالتا یا به نمایندگی از شخص حقوقی همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت و نهادها یا موسسات عمومی غیردولتی می‌باشد، به سمت مدیرعامل یا عضو هیئت مدیره منصوب گردد.»

آنگ سان سوچی دیگر «سفیر وجدان» نیست؛ فرار روهینگیا از اردوگاه‌های بنگلادش

یک روز پس از آن که سازمان عفو بین‌الملل جایزه بین‌المللی «سفیر وجدان» را از خانم آنگ سان سوچی به دلیل وضعیت مردم مسلمان روهینگیا پس گرفت، گزارش‌ها از فرار این آوارگان از اردوگاه‌های بنگلادش حکایت دارد.

عفو بین‌الملل روز دوشنبه رسما در بیانیه‌ای شدیداللحن اعلام کرد که بزرگ‌ترین جایزه حقوق بشری خود با عنوان «سفیر وجدان» را از خانم آنگ سان سوچی به دلیل سکوتش در برابر وضعیت روهینگیا پس می‌گیرد.

در این بیانیه آمده است: «امروز عمیقا احساس نومیدی می‌کنیم که شما دیگر نماد امید و شهامت و دفاع تا پای مرگ از حقوق بشر نیستید.»

در برابر خواسته بی‌شماری از افراد برای پس گرفتن جایزه صلح نوبل از خانم سوچی، او توانسته بود این جایزه را حفظ کند، اما نتوانست از چنگ سازمان عفو بین‌الملل بگریزد.

در همین حال روز سه‌شنبه روزنامه بریتانیایی گاردین به نقل از چند سازمان کمک‌رسانی در بنگلادش خبر داد که عده زیادی از آوارگان روهینگیا برای آن که مجبور به بازگشتن به کشور خود یعنی میانمار نشوند از اردوگاه‌های خود می‌گریزند.

بازگرداندن مسلمانان روهینگیا قرار است روز پنج‌شنبه هفته جاری آغاز شود، اما طبق گزارش‌ها چهار هزار نفری که قرار است به عنوان اولین گروه به میانمار بازگردند بدون رضایت خود در فهرست قرار گرفته‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG