لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

شهرداران ایران مشمول قانون منع به‌ کارگیری بازنشستگان شدند


محمدعلی افشانی، شهردار تهران، از جمله شهرداران بازنشسته است که با تفسیر جدید باید از مقام خود کنار رود.
محمدعلی افشانی، شهردار تهران، از جمله شهرداران بازنشسته است که با تفسیر جدید باید از مقام خود کنار رود.

معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری ایران اعلام کرد که قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان شامل شهرداران از جمله شهردار تهران می‌شود.

پیش از این برخی از اعضای شورای شهر و مقامات شهرداری اعلام کرده بودند که این قانون شامل شهردار تهران نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، این نهاد روز یکشنبه ۲۲ مهر اعلام کرد که شهرداری‌ها نهاد عمومی غیر دولتی محسوب شده و شامل این قانون می‌شوند.

معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری ایران تاکید کرده که انتخابی بودن شهرداران دلیلی بر اینکه شهرداران شامل این قانون نشوند، نیست.

محمدعلی افشانی، شهردار تهران، از جمله شهرداران بازنشسته است که با تفسیر جدید باید از مقام خود کنار رود و شهردار جدیدی جایگزین وی شود.

در همین حال، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به نشست اعضای این شورا و اعضای فراکسیون امید مجلس اعلام کرد که احتمال دارد تعدادی از نمایندگان طرحی دو فوریتی را برای استثنا شدن شهردار تهران از این قانون ارائه کنند.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران نیز درباره این جلسه گفت: «وزیر کشور بنا دارد که استفساریه به مجلس بدهد و نمایندگان مجلس عنوان کردند که بهتر است استفساریه شامل حال همه شهرداران کلان‌شهرها و نه فقط شهردار تهران باشد، تا شاهد تبعیض نباشیم».

مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوم مرداد خود، طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را تصویب کرد. شورای نگهبان نیز روز ۲۱ شهریور این طرح را تأیید کرد و سپس روز ۲۴ شهریور از سوی علی لاریجانی، رئیس مجلس، برای اجرا، به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

بر اساس تبصره سه این مصوبه، «دستگاه‌های مشمول مکلفند ظرف مدت شصت روز از تاریخ ابلاغ این قانون، آن دسته از افرادی را که برخلاف مفاد این قانون به کار گرفته شده‌اند، از خدمت منتزع (جدا شده) و با آنان تسویه‌حساب کنند».

پیش از این نیز قوانینی برای ممنوعیت اشتغال بازنشستگان در نهادهای دولتی تصویب شده بود اما برخی از سمت­‌ها از آن استثنا شده بود که از جمله آنها، وزیران، نمایندگان مجلس، استانداران، معاونان وزیران، معاونان استاندار، سفرا و مدیران نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی بودند.

بر اساس قانون مجلس اما استانداران، معاونان وزیران و سفرا از این قانون استثنا نیستند و براساس اعلام معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری ایران، شهرداران نیز همطراز مقاماتی هستند که از این قانون استثنا نشده‌اند.

اما رؤسای سه قوه، معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیران و معاونین رئیس‌جمهوری و نمایندگان مجلس همچنان از این قانون استثنا شده‌اند.

محمدعلی افشانی روز ۲۳ اردیبهشت امسال و حدود یک ماه پس از استعفای ناگهانی و خبرساز محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ های ایرنا و ایسنا، شبکه‌های اجتماعی و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG