لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

ارسال «۱۲ پرونده از تخلفات» دوران شهرداری قالیباف به دستگاه قضایی


یک عضو شورای شهر تهران از ارسال ۱۲ پرونده «تخلفات» دوره مدیریت محمدباقر قالیباف به قوه قضائیه خبر داد و گفت که یکی از این پرونده‌ها مربوط به صندوق ذخیره کارکنان شهرداری است.

مجید فراهانی روز دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت که مدیران صندوق ذخیره کارکنان شهرداری، سرمایه‌گذاری‌های «غیرقابل دفاعی» انجام داده‌اند که از جمله آنها خرید یک هتل در کیش به «چند برابر» قیمت واقعی است.

به گفته آقای فراهانی، این صندوق همچنین بخشی از یک مجتمع ایستگاهی در ایستگاه مترو امام خمینی را خریداری کرده که بعد مشخص شده «به شدت مشکل حقوقی دارد».

این عضو شورای شهر اعلام کرد که مدیرعامل این صندوق عزل و پرونده این صندوق به قوه قضائیه ارسال شده است.

او گفت که سرمایه این صندوق متعلق به کارکنان شهرداری است و بخشی از حقوق کارکنان به آن واریز می‌شود.

به گفته آقای فراهانی، همچنین صندوق بازنشستگی شهرداری ماهیانه ۲۰ میلیارد تومان از شهرداری برای حقوق کارکنان خود دریافت می‌کند، در حالی که این صندوق بخش خصوصی محسوب می‌شود و باید خودگران باشد.

محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران، روز ۲۴ دی ۹۶ در گزارشی از وضعیت شهرداری پایتخت ایران، شهردار و مدیران سابق این نهاد را به مواردی چون «هزینه کردن بودجه شهرداری در انتخابات ریاست‌جمهوری»، «استخدام ناگهانی ۱۳ هزار نفر در آستانه انتخابات»، «خیانت در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری» و «واگذاری سلیقه‌ای ۶۷۴ ملک» متهم کرده بود.

درهمین زمینه آقای فراهانی نیز به ایلنا گفته است که ۶۷۴ ساختمان شهرداری «بدون ضابطه» و «به شکل سلیقه‌ای» به سازمان‌ها و نهادها واگذار شده است.

او اعلام کرد که شورای شهر تلاش می‌کند این ساختمان‌ها را پس بگیرد و اطلاعات مربوط به واگذار شدن این ساختمان‌ها را منتشر کند.

شهردار پیشین تهران همچنین گفته بود شهرداری قصد دارد گزارش چهار یا پنج مورد از «تخلفات» دوره شهرداری محمدباقر قالیباف را به قوه قضائیه ارسال کند.

با این حال یک هفته بعد عباس جعفری، دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران، با انتقاد از انتشار این گزارش خبر داد که از محمدعلی نجفی خواسته‌ «فوراً» مستندات خود در این باره را به این نهاد ارائه دهد.

اعضای شورای شهر تهران در جلسه روز سه‌شنبه، ۲۱ فروردین، ضمن پذیرش استعفای دوم محمد علی نجفی، شهردار تهران، سمیع‌الله حسینی مکارم، معاون مالی شهرداری را به عنوان سرپرست این نهاد انتخاب کردند.

در حالی که محمدعلی نجفی دلیل استعفای خود را «بیماری» ذکر کرده‌است، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران و فعالان سیاسی از جمله بهاره آروین و محمد نعیمی‌پور فشارهای قوه قضائیه و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و همچنین «تعویق» ملاقات شهردار و اعضای شورای شهر با رهبر جمهوری اسلامی را دلیل استعفای او دانسته‌اند.

پیش از این سایت «سحام‌نیوز» خبر داده بود که پس از احضار شهردار تهران به دادسرا به دلیل جشن برج میلاد، امیر قطبی، معاون دادستان تهران، از آقای نجفی خواسته بود استعفا دهد.

مرتضی الویری، عضو شورای شهر تهران، نیز بدون ذکر نام اعلام کرد که یک مقام قضایی از شهردار تهران خواسته بود استعفا دهد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایلنا و رادیوفردا؛ ا.م./م.ا.
XS
SM
MD
LG