لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۶

انتقاد دادستان تهران از انتشار گزارش «تخلفات» دوره شهرداری قالیباف


دادستان عمومی و انقلاب تهران، با انتقاد از انتشار گزارش شهردار تهران از «تخلفات مالی» دوره مدیریت محمدباقر قالیباف شهردار سابق، خبر داد که از محمدعلی نجفی خواسته است «فوراً» مستندات خود در این باره را به این نهاد ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی، روز شنبه ۳۰ دی، ضمن انتقاد از انتشار گزارش شهردار تهران درباره «تخلفات» دوره مدیریت محمد باقر قالیباف تأکید کرد که «اعلام موارد فساد بدون دلیل و اثبات و بدون تصویب در مرجع رسمی محل اشکال است».

او خواستار آن شد که مسئولان موارد فساد را ابتدا به قوه قضائیه اعلام کنند.

دادستان تهران تأکید کرد که انتشار اخبار درباره فساد اقتصادی مقامات «بدون اثبات» آنها باعث «پریشان شدن روان» و «رنجیده» شدن مردم می‌شود.

آقای جعفری دولت آبادی خبر داد که روز چهارشنبه هفته گذشته در نامه‌ای به محمدعلی نجفی شهردار تهران، خواستار آن شده که مستندات خود درباره گزارش «تخلفات» دوره شهرداری محمدباقر قالیباف را «به فوریت»به دادستانی اعلام کند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، نیز در واکنش به گزارش شهرداری تهران گفته است که «معمولاً مسئولین جدید نسبت به مسئولین سابق حرف‌هایی دارند. ما هم می‌گوییم گزارش کنید تا رسیدگی کنیم اما بعضی وقت‌ها حرف می‌زنند و گزارشی نمی‌دهند».

محمدعلی نجفی شهردار تهران، روز یکشنبه ۲۴ دی، در گزارشی از وضعیت شهرداری پایتخت ایران، شهردار و مدیران سابق این نهاد را به مواردی چون «هزینه کردن بودجه شهرداری در انتخابات ریاست جمهوری»، «استخدام ناگهانی ۱۳ هزار نفر در آستانه انتخابات»، «خیانت در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری» و «واگذاری سلیقه ای۶۷۴ ملک» متهم کرده بود.

آقای نجفی همچنین گفته بود که شهرداری تهران قصد دارد که گزارش چهار یا پنج مورد از «تخلفات» دوره شهرداری محمدباقر قالیباف را به قوه قضائیه ارسال کند.

یک روز پس از انتشار این گزارش نیز مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران، از «گم شدن» ۲۰ هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری تهران در طول سال‌های ۸۴ تا ۹۶ خبر داد.

در مقابل حسین قربان‌زاده، مشاور سیاسی شهردار سابق تهران، محمدعلی نجفی را به «سیاه‌نمایی مطلق» متهم کرده و گفته که او با «پیراهن عثمان» کردن یک قرارداد «مشکوک»، جای قاضی نشسته است.

شهردار تهران در گزارش خود اعلام کرده بود که شهرداری در دوره مدیریت محمد باقر قالیباف، قراردادی با یکی از شرکت‌های نیروی انتظامی به مبلغ یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان امضا کرد اما تنها ۱۷۳ میلیون تومان به این شرکت پرداخت شده است.

به گفته آقای نجفی، یک میلیارد و ۲۵۳ میلیون تومان دیگر به حساب رئیس دفتر یکی از معاونان وقت شهرداری واریز شد و «این پول نیز خرج انتخابات شده است».

محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران، نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ بود و حامیان حسن روحانی، او را به استفاده از بودجه شهرداری برای انتخابات ریاست جمهوری متهم می‌کردند. آقای قالیباف در نهایت به نفع ابراهیم رئیسی، دیگر نامزد اصولگرا، انصراف داد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایلنا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، نیز روز شنبه در پاسخ به سؤالی درباره گزارش آقای نجفی گفت: «درخصوص تخلفات اگر گزارشات به موقع و مستند باشد آنچه که در حد اختیارات شورای نگهبان باشد در خودِ شورا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و اعلام نظر خواهد شد و اگر آن گزارشات در حد رسیدگی در قوه قضائیه باشد شورای نگهبان آن گزارش‌ها را به قوه قضائیه ارجاع خواهد داد».

او اضافه کرد: «اگر چنین گزارشاتی وجود داشته باشد خوشحال می‌شویم که آنها به دست ما برسد تا رسیدگی کنیم».

محمباقر قالیباف پس از انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر، و برکناری از شهرداری تهران، با حکم رهبر جمهوری اسلامی به عنوان یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های ایسنا و ایلنا؛ ا.م./م.ا.
XS
SM
MD
LG