لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۴

مشاور قالیباف: شهردار تهران «سیاه‌نمایی مطلق» می‌کند


محمدعلی نجفی: شهرداری تهران قصد دارد که گزارش چهار یا پنج مورد از تخلفات دوره شهرداری قالیباف را به قوه قضائیه ارسال کند.
محمدعلی نجفی: شهرداری تهران قصد دارد که گزارش چهار یا پنج مورد از تخلفات دوره شهرداری قالیباف را به قوه قضائیه ارسال کند.

مشاور سیاسی محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران، در واکنش به گزارش اخیر محمدعلی نجفی، درباره عملکرد او٬ شهردار پایتخت ایران را به «سیاه‌نمایی مطلق» متهم کرد و گفت که وی با «پیراهن عثمان» کردن یک قرارداد «مشکوک»٬ جای قاضی نشسته است.

حسین قربان‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا افزود که آقای نجفی، در نیمی از دوره شهرداری آقای قالیباف، عضو شورای شهر تهران بوده و به قالیباف برای شهردار شدن «رای» داده است.

وی خواستار پاسخ و شفاف‌سازی محمد علی نجفی درباره آنچه «مواجهه متفاوت» با شهردار سابق تهران در این دو موقعیت نامید٬ شد.

مشاور سیاسی محمد باقر قالیباف٬ «این همه تاکید» شهردار فعلی تهران بر «بدهی‌های» این شهر را «بدون منطق» توصیف کرد و افزود: «شهری که پویا باشد، حرکت داشته باشد. در سه شیفت شبانه روز روی زمین و زیرزمین فعال باشد، حتما بدهی دارد.»

وی از آقای نجفی پرسید که «تغییر سالن‌های سینما و تئاتر و فضاها و تجهیزات ورزشی و بوستان‌ها را هم در نسبت قبل و دوره آقای قالیباف ندیدید؟ این تهران سیاهی که شما تصویر کردید را چه کسی باور می‌کند؟»

حسین قربان‌زاده به ساخت حدود ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه٬ افزایش خطوط مترو تهران به شش خط و ۳۰۰ کیلومتر٬ ساخت ۲۲ کیلومتر تونل شهری٬ نوسازی هفت هزار و ۶۵ هکتار بافت فرسوده٬ ایجاد ۳۹ هزار هکتار کمربند سبز در حریم تهران٬ افزایش سرانه سبز برای هر شهروند تهرانی تا ۱۶ متر و شناسانامه‌دار شدن یک میلیون و ۳۵۵ اصله درخت در این شهر را از جمله اقدامات انجام‌شده در دوران شهرداری قالیباف اعلام کرد.

او همچنین از شهردار فعلی تهران پرسید که چرا در گزارش ۵۰۰ صفحه‌ای خود٬ «یک جمله... خطاب به دولت نمی‌بینیم؟» و ادامه داد که «از مجموع ۱۲۰ هزار میلیارد تومان، پیراهن عثمان کردن یک قرارداد مشکوک یک میلیاردی و نشستن جای قاضی و حکم کردن پیش از رسیدگی قضایی چه معنایی دارد؟»

حسین قربان‌زاده اضافه کرد که «هرکس که بر فرض تخلفی کرد و ادعا کرد آن را در انتخابات هزینه کرده، به صرف ادعای او باید آن ادعا را پذیرفت؟»

این سخنان وی پس از آن بیان ‌شد که محمدعلی نجفی، شهردار تهران،‌ در گزارشی از وضعیت شهرداری پایتخت ایران، شهردار و مدیران سابق این نهاد را به مواردی چون «هزینه کردن بودجه شهرداری در انتخابات ریاست جمهوری»، «استخدام ناگهانی ۱۳ هزار نفر در آستانه انتخابات»، «خیانت در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری» و «واگذاری سلیقه ای۶۷۴ ملک» متهم کرد.

آقای نجفی روز یکشنبه ۲۴ دی، اعلام کرد که شهرداری تهران قصد دارد که گزارش چهار یا پنج مورد از «تخلفات» دوره شهرداری محمد باقر قالیباف را به قوه قضائیه ارسال کند.

وی در گزارشی به شورای شهر تهران اعلام کرد که شهرداری در دوره مدیریت محمد باقر قالیباف، قراردادی با یکی از شرکت‌های نیروی انتظامی به مبلغ یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان امضا کرد اما تنها ۱۷۳ میلیون تومان به این شرکت پرداخت شده است.

به گفته آقای نجفی، یک میلیارد و ۲۵۳ میلیون تومان دیگر به حساب رئیس دفتر یکی از معاونین وقت شهرداری واریز شد و« این پول نیز خرج انتخابات شده است».

در همین حال، یک روز پس از گزارش شهردار تهران از«تخلفات» دوره مدیریت محمد باقر قالیباف، یک عضو شورای شهر تهران هم از «گم شدن» ۲۰ هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری تهران در طول سال‌های ۸۴ تا ۹۶ خبر داد.

مجید فراهانی در جلسه روز دوشنبه ۲۵ دی، گفت که بین درآمدهای و هزینه‌های شهرداری در طول ۱۲ سال شهرداری محمد باقر قالیباف «۲۰ هزار میلیارد تومان» اختلاف وجود دارد و باید تکلیف این رقم «گم شده» مشخص شود.

محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران، نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ بود و حامیان حسن روحانی، او را به استفاده از بودجه شهرداری برای انتخابات ریاست جمهوری متهم می‌کردند. آقای قالیباف در نهایت به نفع ابراهیم رئیسی، دیگر نامزد اصولگرا، انصراف داد.

اصلاح‌طلبان که شهرداری و شورای شهر تهران را در دست دارند از اقدامات قالیباف انتقاد می‌کنند و معتقدند که وی در مدت ۱۲ سال شهرداری، وضعیت مالی نامناسبی را در این نهاد به وجود آورده‌ است.

این در حالی است که آقای قالیباف تمام گزارش‌های مربوط به فساد در شهرداری را رد و اعلام کرده که حتی یک مورد «تخلف سازمان‌یافته» در این نهاد وجود نداشته‌ است.

خبرگزاری ایسنا و منابع خبری/ب.ب/ب.ک.
XS
SM
MD
LG