لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۳

«ارائه محرمانه گزارش دو هزار میلیارد تومان هزینه فاقد سند» به شورای شهر تهران


تعدادی از کارکنان «متخلف» شهرداری تهران به حراست شهرداری و قوه قضائیه معرفی شده‌اند.
تعدادی از کارکنان «متخلف» شهرداری تهران به حراست شهرداری و قوه قضائیه معرفی شده‌اند.

معاون شهردار تهران خبر داد که مدارک مربوط به «دو هزار میلیارد تومان هزینه فاقد سند» در دوره شهرداری محمد باقر قالیباف، به صورت محرمانه به شورای شهر تهران ارائه شده و این شورا باید دربارهٔ آن تصمیم بگیرد.

حسن رباطی، معاون هماهنگی و امور مناطق شهردار تهران، روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن گفت که بخشی از این هزینه‌های فاقد سند «مربوط به پیمانکارانی است که بدون قرارداد و هیچ گونه سندی برای شهرداری پروژه انجام داده‌اند».

به گفته آقای رباطی، برخی از پروژه‌ها از سال ۹۰ «بدون قرارداد» و تنها با دستور مدیران شهرداری آغاز شده‌است.

وی همچنین بدون اشاره به جزئیات گفت که تعدادی از کارکنان «متخلف» شهرداری تهران به حراست شهرداری و قوه قضائیه معرفی شده‌اند.

محمدعلی نجفی شهردار تهران، روز یکشنبه ۲۴ دی، در گزارشی از وضعیت شهرداری پایتخت ایران، شهردار و مدیران سابق این نهاد را به مواردی چون «هزینه کردن بودجه شهرداری در انتخابات ریاست جمهوری»، «استخدام ناگهانی ۱۳ هزار نفر در آستانه انتخابات»، «خیانت در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری» و «واگذاری سلیقه‌ای ۶۷۴ ملک» متهم کرده بود.

آقای نجفی همچنین گفته بود که شهرداری تهران قصد دارد که گزارش چهار یا پنج مورد از «تخلفات» دوره شهرداری محمدباقر قالیباف را به قوه قضائیه ارسال کند.

با این حال یک هفته بعد عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، با انتقاد از انتشار این گزارش خبر داد که از محمدعلی نجفی خواسته‌است «فوراً» مستندات خود در این باره را به این نهاد ارائه دهد.

یک روز پس از انتشار گزارش شهردار تهران، مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران، از «گم شدن» ۲۰ هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری تهران در طول سال‌های ۸۴ تا ۹۶ خبر داد.

در مقابل حسین قربان‌زاده، مشاور سیاسی شهردار پیشین تهران، محمدعلی نجفی را به «سیاه‌نمایی مطلق» متهم کرده و گفته که او با «پیراهن عثمان» کردن یک قرارداد «مشکوک»، جای قاضی نشسته‌است.

گزارش «تخلف برخی کارکنان شهرداری در نابودی باغات تهران»

آقای رباطی همچنین گفت که شهرداری تهران یک گزارش ۵۰۰ صفحه‌ای دربارهٔ «تخلف برخی کارکنان شهرداری در نابودی باغات تهران» تهیه کرده‌است.

وی اعلام کرد که موضوع تخلف کارکنان یا مدیران شهرداری در این باره توسط دستگاه‌های نظارتی شهرداری، حراست و سازمان بازرسی شهرداری پیگیری خواهد شد.

در سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی دربارهٔ خشک کردن عمدی باغ‌ها با همکاری مأموران و مدیران شهرداری منتشر شده‌است.

در همین حال کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در سال ۹۳ در گزارشی اعلام کرده بود که «ظرف ۲۵سال اخیر ۲۴درصد از مساحت باغ‌ها و فضای سبز تهران تبدیل به ساختمان شده واین میزان تقریباً معادل ۱۷درصد مساحت فعلی کلان‌شهر تهران است».

شورای دوم شهر تهران در سال ۸۲ با هدف «حفاظت از باغات پایتخت» مصوبه «برج-باغ‌ها» را تصویب کرد که برج‌سازان اجازه ساخت‌وساز در ۳۰ درصد از باغ‌های شمال شهر تهران را می‌دهد.

تعدادی از اعضای شورای شهر سابق و فعلی تهران اما می‌گویند که این مصوبه نتیجه عکس داده و باعث شده که ۵۰ تا ۶۰ درصد سطح باغ‌ها به «اشغال» برج‌ها در بیاید.

XS
SM
MD
LG