لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۸

دلایل استعفای شهردار تهران: «فشار یک نهاد امنیتی» و «برخورد تحقیرآمیز دادستانی»


محمدعلی نجفی، نشسته روی صندلی در حیاط نهاد ریاست‌جمهوری ایران.
محمدعلی نجفی، نشسته روی صندلی در حیاط نهاد ریاست‌جمهوری ایران.

یک عضو شورای شهر تهران «فشار یک نهاد امنیتی» و «برخورد تحقیرآمیز دادستانی» را از جمله دلایل استعفای شهردار تهران اعلام کرد و دو عضو دیگر شورا نیز اعلام کردند که بیماری تنها دلیل استعفای محمدعلی نجفی نیست.

به گزارش سایت باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صداوسیما، علی اعطاء سخنگوی شورای شهر تهران روز دوشنبه ۲۸ اسفند با اعلام اینکه بیماری محمد علی نجفی «ساختگی نیست»، در عین حال گفت که دلیل استعفای شهردار تهران تنها بیماری نیست.

وی اضافه کرد: «نجفی از مدتی قبل تصمیمش برای استعفاء را گرفته بود چرا که ماجرای بیماری او مربوط به یک ماه اخیر است و فشارهای وارده هم مزید بر علت این اتفاق شده است».

آقای اعطاء در عین حال به جزئیات بیماری شهردار تهران و فشارهایی که منجر به استعفای او شده، اشاره نکرده است.

یک هفته پس از تعقیب قضایی شهردار تهران و برگزارکنندگان مراسم روز جهانی زن به دلیل رقص چند دختر خردسال، روز ۲۳ اسفندماه گزارش‌هایی درباره استعفای وی منتشر شد.

محمدعلی نجفی رسماً از پنجم شهریور امسال با رأی اعضای شورای شهر تهران و با تایید وزارت کشور سکان شهرداری تهران را به دست گرفت و استعفای او پس از مدت هفت ماه انتقادهایی را به دنبال داشت.

برخی از اعضای شورای شهر دلیل استعفای محمد علی نجفی را «بیماری » او ذکر کرده و محمد علیخانی عضو شورای شهر نیز روز ۲۶ اسفند گفته بود که «استرس و فشارها» بیماری آقای نجفی را «تشدید» کرده است.

با این حال بهاره آورین عضو شورای شهر تهران در کانال تلگرامی خود «مخالفت و فشارهای برخی نهادهای امنیتی» را از دلایل اصلی استعفای آقای نجفی اعلام کرده است.

به گفته خانم آروین، قبل از انتخاب آقای نجفی «يكی از نهادهای امنيتی به روسای دوره موقت و رسمي شورا پيغام دادند كه حضور نجفی در شهرداری تهران برايشان قابل پذيرش نيست ...و در صورت پذيرش سمت شهردار توسط او، پرونده‌هايی از فعاليت‌های ساليان قبل او به دادگاه ارجاع خواهد شد».

قبل از انتخاب آقای نجفی «يكی از نهادهای امنيتی به روسای دوره موقت و رسمي شورا پيغام دادند كه حضور نجفی در شهرداری تهران برايشان قابل پذيرش نيست ...و در صورت پذيرش سمت شهردار توسط او، پرونده‌هايی از فعاليت‌های ساليان قبل او به دادگاه ارجاع خواهد شد».
بهاره آروین، عضو شورای شهر تهران

نهاد امنیتی که در نوشته این عضو شورای شهر تهران مطرح شده احتمالا حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران است.

بهاره آروین همچنین نوشت که درخواست ملاقات اعضای شورای شهر و شهردار تهران با رهبر جمهوری اسلامی «به تعويق افتاده» و مخالفان آقای نجفی در میان اصلاح‌طلبان این موضوع را «به مخالفت بخش‌های اصلی حاكميت با حضور نجفی به عنوان شهردار تهران تعبير كرده و معتقد بودند چنين حضوری با توجه به چنان مخالفتی نه به صلاح جريان اصلاح‌طلبی است و نه به صلاح اداره پايتخت».

این عضو شورای شهر همچنین از «رفتارهای تحقیرآمیز» با شهردار تهران در ماجرای احضار به دادستانی به دلیل جشن روز زن خبر داده که از جمله آنها «بازجویی» از او توسط «جوانی بيست و چندساله» و آزادی با قرار کفالت است.

در همین حال محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران گفت که «نمی‌توانیم از مردم انتظار داشته باشیم که استعفای نجفی را فقط به بیماری ربط دهند».

به گزارش سایت جماران، وی تاکید کرد که بیماری آقای نجفی یک بیماری «معمولی» است و برای درمانش «نیاز به استراحت کامل ندارد».

آقای میرلوحی همچنین گفت که احضار آقای نجفی به دادستانی و اعلام نظر پزشک درباره بیماری جدید او همزمان اتفاق افتاده و به همین دلیل مشخص نیست که هر کدام از این دو اتفاق چه سهمی در تصمیم او داشته‌اند.

مصطفی تاج‌زاده عضو حزب جبهه مشارکت در توئیتی تلویحا دلیل استعفای محمد علی نجفی را فشارهای رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکانش دانسته است.

در همین حال محمد نعیمی‌پور، عضو «حزب اتحاد ملت» از «تهدیدها» و «فشارهای» برخی نهادها به آقای نجفی برای قبول نکردن سمت شهرداری سخن گفته بود.

وی همچنین اعلام کرده بود که «بزرگان» حزب کارگزاران سازندگی نیز معتقد بوده‌اند که آقای نجفی باید استعفاء دهد.

با این حال غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در مصاحبه با روزنامه شرق ضمن رد این ادعای آقای نعیمی‌پور در عین حال گفت: «ما گاهی پیشنهاد کردیم ایشان شهردار شود و گاهی پیشنهاد کردیم که ملاحظات دیگر را در نظر بگیرند».

وی درباره این «ملاحظات» نیز گفت که شهردار تهران نمی‌تواند بدون «موافقت ارکان مختلف نظام» شهر را اداره کند.

آقای کرباسچی در عین حال اعلام کرد که دلیل استعفای آقای نجفی بیماری او بوده است.

شهردار تهران تاکنون درباره دلایل استعفای خود سخن نگفته و شورای شهر تهران نیز هنوز با استعفای او موافقت نکرده است.

انتشار گزارش‌های «تخلفات» محمدباقر قالیباف

انتشار گزارش‌های «تخلفات» محمدباقر قالیباف از سوی آقای نجفی نیز انتقاد دادستان تهران و اصولگرایان حامی آقای قالیباف را به دنبال داشته است.

شهردار تهران روز ۲۴ دی در گزارشی از وضعیت شهرداری پایتخت ایران، شهردار و مدیران سابق این نهاد را به مواردی چون «هزینه کردن بودجه شهرداری در انتخابات ریاست‌جمهوری»، «استخدام ناگهانی ۱۳ هزار نفر در آستانه انتخابات»، «خیانت در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری» و «واگذاری سلیقه‌ای ۶۷۴ ملک» متهم کرده بود.

آقای نجفی همچنین گفته بود شهرداری تهران قصد دارد که گزارش چهار یا پنج مورد از «تخلفات» دوره شهرداری محمدباقر قالیباف را به قوه قضائیه ارسال کند.

با این حال یک هفته بعد عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، با انتقاد از انتشار این گزارش خبر داد که از محمدعلی نجفی خواسته‌ است «فوراً» مستندات خود در این باره را به این نهاد ارائه دهد.

یک روز پس از انتشار گزارش شهردار تهران، مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران، از «گم شدن» ۲۰ هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری تهران در طول سال‌های ۸۴ تا ۹۶ خبر داد.

بر اساس گزارش سایت باشگاه خبرنگاران جوان، جماران و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG