لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۵

عضو شورای شهر تهران: استعفای شهردار صحت دارد


محمدعلی نجفی، شهردار تهران
محمدعلی نجفی، شهردار تهران

ساعاتی پس از انتشار گزارش‌هایی ضدونقیض از تقاضای استعفای شهردار تهران، احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر، در گفت‌وگو با خبرنگاران دریافت استعفانامه را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آقای مسجدجامعی، «موضوع استعفای نجفی صحت دارد، اما پذیرش آن سیری دارد که باید طی شود.»

همین خبرگزاری همچنین به نقل از برخی از اعضای شورای شهر می‌گوید که «استعفا چندان جدی نیست و شورا برای قانع کردن نجفی برای ماندن این جلسه را برگزار می‌کند تا بررسی استعفای او.»

پیشتر اخباری مبنی بر برگزاری یک «جلسه فوق‌العاده» در شورای شهر منتشر شده و به این گمانه دامن زده بود که این جلسه برای بررسی استعفانامه شهردار برگزار می‌شود.

یک هفته پس از مراسم جنجالی روز زن که تعقیب قضایی شهردار تهران و برگزارکنندگان این مراسم را در پی داشت، روز چهارشنبه، ۲۳ اسفندماه، گزارش‌هایی ضدونقیض از استعفای شهردار منتشر شد.

خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، هر دو نزدیک به سپاه پاسداران، روز چهارشنبه به نقل از یک «منبع آگاه» از استعفای محمدعلی نجفی، شهردار تهران، خبر دادند.

در گزارش خبرگزاری فارس، دلیل استعفای آقای نجفی «بیماری» عنوان شده است.

در این گزارش به نقل از «منبع آگاه» آمده است: «نجفی علت استعفای خود را دوباره بیماری اعلام کرده است.»

فارس همچنین می‌گوید که استعفانامه آقای نجفی «به دست محسن هاشمی رئیس شورای شهر رسیده است، ولی هنوز به دست اعضای شورا نرسیده است.»

در پی برگزاری مراسمی به مناسبت «روز زن» در برج میلاد تهران که روز ۱۵ اسفندماه برگزار شد و انتقاد اصولگرایان جمهوری اسلامی را به دنبال داشت، دادستان کل کشور رسماً خواستار «تعقیب قضایی» مسئولان این مراسم شد.

چند روز بعد عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، در روز ۱۹ اسفندماه با موضع‌گیری دوباره علیه مراسم روز زن در برج میلاد تهران، نمایش رقص دختربچه‌ها را عملی «مبتذل» خواند و گفت که اسلام با آن مخالف است.

دادستان تهران همچنین از احضار محمدعلی نجفی، شهردار، به دادسرا خبر داد.

این اقدامات در حالی انجام شد که شهردار تهران که خود نیز در مراسم روز زن حضور داشت به دنبال حملات اصولگرایان و مسئولان قضایی در توئیتر نوشت در ابلاغیه‌ای به همه همکاران شهرداری تهران تاکید کرده که موظفند «شئونات و ارزش‌ها را در اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری رعایت کنند».

با این همه این تلاش شهردار تهران برای ابهام‌زدایی فایده‌ای نداشت و گزارش‌های منفی و انتقادات از مراسم ادامه پیدا کرد.

رسانه‌های اصول‌گرا از جمله خبرگزاری تسنیم بدون اشاره به سن رقصندگان نوشته بودند که «چند دختر» روی صحنه رفته و جلو شهردار تهران رقصیده‌اند.

اما روزنامه ایران رسانه متعلق به دولت با انتشار عکسی از اجراکنندگان نمایش نوشت که «این دختربچه‌ها در مراسم شهرداری برنامه اجرا کرده‌اند ولی دلواپسان مدعی رقص زنان در حضور مردان شده‌اند!»

با این حال روز چهارشنبه در پی انتشار گزارش‌هایی از استعفای شهردار سخنگوی شورای شهر به گفته خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، «برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای شهر تهران با موضوع بررسی استعفای نجفی» را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، «حجت نظری و [حسن] رسولی، دو عضو شورای شهر تهران، خبر استعفای شهردار تهران را تکذیب کرده‌اند، اما صدا و سیما و برخی رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه، این استعفا را تایید کردند.»

در حالی که هنوز هیچ منبع و مرجع رسمی استعفای محمدعلی نجفی را تایید نکرده، در صورت صحت این گزارش‌ها او در حالی ساختمان شهرداری تهران را ترک خواهد کرد که هنوز حتی یک سال نیز در این مقام نبوده است.

محمدعلی نجفی رسماً از پنجم شهریور سال جاری با رأی اعضای شورای شهر تهران و با تایید وزارت کشور سکان شهرداری تهران را به دست گرفت.

او در مردادماه سال جاری از جمله برنامه‌های خود برای مدیریت شهر تهران را «بازنگری» در نیروی انسانی شهرداری و «برون‌سپاری» برخی از فعالیت‌های این مجموعه عنوان کرده بود.

در مهرماه گذشته نیز در خبری جنجالی اعلام کرد که شهرداری تهران بیش از ۱٫۷ برابر بودجه سال ۹۶ یعنی در حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد.

چند ماه بعد معاون آقای نجفی مجموع بدهی‌های شهرداری را حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان ذکر کرد، و یک عضو شورای شهر نیز دلیل این بدهی‌های بزرگ را «سبک مدیریتی گران» و «واگذاری رفاقتی پروژه‌ها» در دوران شهردار قبلی، محمدرضا قالیباف، دانست.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های مهر، فارس، تسنیم، ایسنا، و رادیوفردا. ف. دو./پ.پ

XS
SM
MD
LG