لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۵

معاون شهردار تهران: بدهی‌های شهرداری «حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان» است


شهرداری تهران از حدود شش ماه پیش در اختیار تیم جدیدی از مدیران قرار گرفته است.
شهرداری تهران از حدود شش ماه پیش در اختیار تیم جدیدی از مدیران قرار گرفته است.

در حالی که معاون شهردار تهران مجموع بدهی‌های شهرداری را حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان ذکر کرده، یک عضو شورای شهر نیز دلیل این بدهی‌های بزرگ را «سبک مدیریتی گران» و «واگذاری رفاقتی پروژه‌ها» در دوران شهردار قبلی دانسته است.

کمتر از دو ماه پیش محمدعلی نجفی، شهردار تهران، میزان بدهی ثبت‌شده شهرداری پایتخت را «حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان» ذکر کرده بود. با این حال روزنامه شرق، چاپ تهران، در شماره روز یکشنبه‌ ۱۳ اسفند به نقل از حجت میرزایی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، نوشته است: «رقم دقیق بدهی‌های شهرداری تهران در مجموع حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان» است.

آقای میرزایی همچنین بدهی شهرداری به پیمانکاران را ۹ هزار میلیارد تومان ذکر کرده و گفته است که «بخش زیادی از این بدهی‌ها فاقد اسناد و اطلاعات مستند هستند».

از سوی دیگر محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با همین روزنامه، رقم بدهی‌های تاییدشده شهرداری را «حداقل ۵۳ هزار میلیارد تومان» ذکر کرده و گفته است «تنها سود سالانه بدهی شهرداری تهران به بانک‌ها حدود شش هزار میلیارد تومان است».

در طول شش ماهی که از انتخاب محمدعلی نجفی به سمت شهردار تهران می‌گذرد او و شماری از اعضای شورای شهر پنجم بارها به صراحت یا تلویحا از «فساد مالی» در دوران شهرداری محمدباقر قالیباف انتقاد کرده‌اند.

محمدعلی نجفی از جمله در گزارش صد روزه‌اش به شورای شهر، با تشریح «تخلفات شهرداری قبلی» از جمله به «قراردادهای نجومی» و «قراردادهای شهرداری با ناجا که پولش صرف انتخابات شد» اشاره کرده بود.

محمدباقر قالیباف که به مدت ۱۲ سال تصدی شهرداری تهران را در دست داشت و در همان دوران، دو بار در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد، این انتقادها را رد کرده است. او در روزهای پایانی مدیریتش، با حضور در تلویزیون دولتی ایران گفته بود مجموع دیون شهرداری پایتخت حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است و همزمان ۱۹هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است.

«سبک مدیریتی گران» و «واگذاری‌های رفاقتی»

اشاره‌های تلویحی یا صریح به وجود «فساد مالی گسترده» در شهرداری تهران، از همان دوران تصدی محمدباقر قالیباف و بازداشت عیسی شریفی، قائم مقام پیشین او مطرح بود.

محمدعلی نجفی، شهردار فعلی تهران، نیز که قبلا در گزارشی مکتوب به برخی تخلفات در دوره پیشین اشاره کرده بود، روز شنبه در پیامی توئیتری با اشاره به بدهی‌های شهرداری پایتخت نوشت: «می‌توان پول مردم تهران را صرف امور نمایشی کرد؟ ‌ای کاش در گذشته آن‌طور بی‌پروا از جیب مردم تهران هزینه‌های غیرضروری و بذل و بخشش نمی‌شد».

همچنین حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران، به روزنامه شرق گفته است که هزینه اداره شهر در سال‌های گذشته، به خاطر «آن سبک مدیریتی» بسیار ‌گران بوده و به گفته او، «علت این مسئله نیز به نبود رقابت و رفاقتی بودن واگذاری پروژه‌ها بر می‌گردد». به گفته این مقام شهری، بیش از ۵۰ درصد از قراردادهای شهرداری تهران بدون مناقصه و مزایده و با ترک تشریفات به پیمانکاران مدنظر مدیریت شهری واگذار شده است.

محمدباقر قالیباف و همچنین اعضای شورای شهر پیشین تهران هنوز واکنشی به این گفته‌ها ارائه نکرده‌اند. با این حال پیش از این حسین قربان‌زاده، مشاور محمدباقر قالیباف، شهردار جدید پایتخت را متهم کرده بود که «سیاه‌نمایی مطلق می‌کند».

با استفاده از گزارش‌های روزنامه شرق و خبرگزاری‌های صدا و سیما، فارس و گزارش‌های رادیو فردا/ج/ ک.ر
XS
SM
MD
LG