لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۵

عضو شورای شهر تهران: تعداد حقوق‌بگیران شهرداری دو برابر کارکنان ثبت شده است


شهردار پیشین تهران، محمدباقر قالیباف، در یکی از همایش‌های تقدیر از کارکنان شهرداری
شهردار پیشین تهران، محمدباقر قالیباف، در یکی از همایش‌های تقدیر از کارکنان شهرداری

یک عضو شورای شهر تهران اعلام کرد که شهرداری تهران ماهانه ۵۵۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند و تعداد حقوق‌بگیران این نهاد حدود دو برابر کارکنان ثبت شده آن است.

مجید فراهانی، روز شنبه ۲۲ مهر، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت که بر اساس آمار بیش از ۱۳۰ هزار نفر از شهرداری تهران حقوق می‌گیرند، در حالی که به صورت رسمی اعلام شده، این نهاد ۶۸ هزار نفر نیرو دارد.

به گفته آقای فراهانی، شهرداری تهران ماهیانه حدود۵۵۰ میلیارد تومان به عنوان حقوق پرداخت می‌کند و این رقم «بار بسیار سنگینی را به لحاظ هزینه‌های جاری بر دوش تهران گذاشته است».

او همچنین گفت که «بخش عمده‌ای» از کارکنان شهرداری تهران، به خصوص مدیران آن از افراد بازنشسته هستند و تعدادی از کارکنان این نهاد نیز از بخش‌های دولتی دیگر به شهرداری منتقل شده‌اند.

برخی از اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر چهارم تهران پیش از این از«استخدام‌های بی‌ضابطه» در دوره مدیریت محمدباقر قالیباف انتقاد کرده بودند.

در همین حال بر اساس گزارش‌های سازمان بازرسی که رحمت الله حافظی عضو شورای شهر چهارم تهران، منتشر کرد، شهرداری تهران طی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ حدود چهار هزار و ۲۰۰ نفر از وابستگان به مداحان و مقامهای کشوری و لشکری را به صورت مازاد جذب شرکت بهرهبرداری مترو تهران کرده است.

بر اساس این گزارش‌ها ۴۰ نفر از افراد استخدام شده در سال ۹۱ و ۹۲ بیش از ۴۰ سال سن داشته و ۳۰ درصد از کسانی که جذب مترو تهران شدند، تحصیلاتی زیر پنجم ابتدایی داشته یا بیسواد بوده‌اند، و متوسط حقوق این افراد بین ۹ تا ۱۱ میلیون تومان اعلام شده بود.

در همین حال آقای فراهانی تأکید کرد که وضعیت در برخی از شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری بسیار«اسفناک»‌ است.

به گفته این عضو شورای شهرتهران، در شرکت بهره‌برداری مترو بیش از چهار هزار نفر «بلاپُست» هستند و«به کارمندان بیکار معروف شده‌اند».

کارمندان «بلاپُست» در ادارات ایران به برخی از کارمندان گفته می‌شود که استخدام هستند اما کاری به آنها سپرده نشده و در«اختیار کارگزینی» قرار می‌گیرند تا کاری برایشان تعیین شود.

اصلاح‌طلبان که اینک شهرداری و شورای شهر تهران را در دست دارند از اقدامات محمدباقر قالیباف انتقاد کرده و معتقدند که او در مدت ۱۲ سال شهرداری، وضعیت مالی نامناسبی را دراین نهاد به وجود آورده‌است.

«عدم انضباط مالی و افزایش هزینه‌های شهرداری»، «فروش بی‌رویه تراکم»، «افزایش نیروهای شهرداری تهران» و «فساد گسترده» از جمله انتقادهای اصلاح‌طلبان از مدیریت آقای قالیباف است.

در همین حال محمود میرلوحی، عضو شورای شهر، روز شنبه ۱۵ مهر، خبر داده بود که محمدعلی نجفی، شهردار تهران، بدهی‌های این نهاد را ۵۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده که ۳۰ هزار میلیارد تومان آن «بدهی قطعی است».

آقای نجفی روز دوشنبه سوم شهریور گفته بود که این نهاد بیش از ۱٫۷ برابر بودجه سال ۹۶ یعنی در حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد.

سال گذشته همچنین پرونده واگذاری املاک شهرداری تهران خبرساز شده‌ بود، اما شهردار پیشین تهران با رد تمام گزارش‌های مربوط به فساد در شهرداری، اعلام کرده که حتی یک مورد «تخلف سازمان‌یافته» در این نهاد وجود نداشته‌است.

XS
SM
MD
LG