لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

ابراز نگرانی شدید پنج کشور اسکاندیناوی از توطئه «سوءقصد» وزارت اطلاعات ایران

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

ابراز نگرانی شدید پنج کشور اسکاندیناوی از توطئه «سوءقصد» وزارت اطلاعات ایران

اندرس ساموئلسن، وزیر خارجه دانمارک
اندرس ساموئلسن، وزیر خارجه دانمارک

وزیران خارجه پنج کشور اسکاندیناوی که روز چهارشنبه در نروژ با یکدیگر ملاقات کردند، با انتشار بیانیه مشترکی از اخبار مربوط به تلاش وزارت اطلاعات ایران برای انجام «سوءقصد» در خاک دانمارک شدیدا ابراز نگرانی کردند.

وزیران خارجه دانمارک، سوئد، نروژ، فنلاند و ایسلند همبستگی کامل خود را در این زمینه با «دوستان و متحدان» دانمارکی اعلام کردند.

مقامات این کشورها گفته‌اند که این موضوع را «به شدت» جدی تلقی می‌کنند و تاکید کردند که «این گونه اقدامات کاملا غیرقابل قبول است».

وزیران یاد شده هرگونه تهدید علیه امنیت کشورهای اسکاندیناوی را «تقبیح» کرده و گفته‌اند: «مهم است که کشورهای اسکاندیناوی شانه به شانه یکدیگر در برابر تهدیدات پیش‌روی جوامع خود بایستند».

سرویس امنیتی دانمارک روز سه‌شنبه خبر داده بود که یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار در این کشور به ظن همکاری با وزارت اطلاعات ایران و تلاش برای حمله به اعضای «جنبش الاحواز» بازداشت شده است. تهران این اتهام را رد کرده است.

عسگراولادی: هیچ بانک چینی با تجار ایرانی کار نمی‌کند

اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اعلام کرد در حال حاضر هیچ بانک چینی با تجار ایرانی فعالیت نمی‌کند.

وی به تسنیم گفت به همین علت صادرات به چین متوقف شده است.

به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین رایزنی‌های بانک مرکزی برای همکاری بانک‌های چینی تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

تحریم‌های ثانویه آمریکا که پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق پیمان‌المللی برجام به اجرا درآمد باعث قطع همکاری بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌ها با ایران شده است.

نگرانی در فرانسه به خاطر تولد نوزادان بدون دست

سازمان سلامت عمومی فرانسه اعلام کرد در مورد تولد نوزادان بی‌دست یا دارای نقص در ناحیه دست تحقیق می‌کند.

فرانسوا بوردیون رئیس سازمان سلامت عمومی فرانسه برای نخستین بار با تایید کرد که تحقیق و تفحص در سطح ملی در حال انجام است. وی به رادیو ار ت ال گفت: «هیچ چیز پنهان نخواهد شد.»

دوشنبه شنبه مقام‌های بهداشتی فرانسه فاش کردند که ۱۱ مورد دیگر از تولد نوزادان بی‌دست یا داری نقص در ناحیه دست در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ در منطقه «ان» در نزدیکی مرز سوییس مشاهده شده است.

هفته گذشته اَنِس بوزن وزیر بهداشت فرانسه گفت تحقیقات تازه‌ای در مورد ۱۴ نوزاد بدون دست یا دارای نقص انجام خواهد شد. این نوزادان از سال ۲۰۰۷ به بعد به‌دنیا آمده‌اند و نیمی از آنها اهل «ان» در نزدیکی مرز سوییس هستند.

بدین ترتیب با فاش شدن شماری بیشتری از این موارد، در ۱۵ سال گذشته حدود ۲۵ نوزاد در مناطق بریتانی، لوآر آتلانتیک و اَن، بدون دست یا با معلولیت در دست به‌دنیا آمده‌اند.

این اظهارات باعث نگرانی عمومی و بی‌اعتمادی به مسئولان در فرانسه شده است. هنوز علت این پدیده در فرانسه مشخص نشده اما شماری از طرفداران محیط زیست احتمال تماس با سموم یا مواد شیمیایی را مطرح کرده‌اند.

پنج سناتور آمریکایی به ترامپ: مذاکرات اتمی با عربستان را متوقف کنید

گروهی از سناتورهای جمهوریخواه ایالات متحده روز چهارشنبه از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، خواستند تا مذاکرات هسته‌ای با عربستان سعودی را به دلیل قتل جمال خاشقجی، اقداماتش در یمن و لبنان متوقف شود.

پنج سناتور جمهوریخواه به رهبری مارک روبیو اعلام کردند که اگر دولت ترامپ مذاکرات اتمی با عربستان را متوقف نکند، موضوع تصویب لایحه‌ای برای جلوگیری از توافق واشینگتن- ریاض در این زمینه را دنبال خواهند کرد.

این سناتورها در نامه‌ای نوشته‌اند: «آشکار شدن قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، همراه با اقدامات عربستان در رابطه با یمن و لبنان، نگرانی‌های بسیار جدی را در خصوص شفافیت، مسئولیت‌پذیری و قضاوت تصمیم‌گیران فعلی در عربستان مطرح کرده است».

آنها افزوده اند: «در نتیجه ما درخواست می‌کنیم که هرگونه مذاکره برای رسیدن به توافق هسته‌ای به منظور مصارف صلح‌آمیز تا آینده نامعلوم متوقف شود».

کوری گاردنر، رند پاول، دین هلر و تاد یانگ همراه با مارک روبیو این نامه را امضاء کرده‌اند.

دادستان کل استانبول: خاشقجی با برنامه قبلی کشته و مثله شده است

دادستان کل استانبول اعلام کرد جمال خاشقجی به محض ورود به کنسولگری سعودی با برنامه قبلی به قتل رسید و سپس جسدش قطعه‌قطعه شد.

عرفان فیدان دادستان کل استانبول در بیانیه‌ای اظهار داشت با وجود حسن‌نیت ترکیه دیدار با سعود المعجب دادستان کل عربستان «نتیجه‌ ملموسی» نداشته است.

این بیانیه نخستین تایید رسمی ترکیه در مورد قتل و قطعه‌قطعه شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در تاریخ دهم مهرماه (دوم اکتبر) در کنسولگری سعودی است.

ترکیه خواهان استرداد ۱۸ متهمی است که عربستان می‌گوید در ارتباط با قتل خاشقجی دستگیر کرده است.عربستان از تحویل این افراد سر باز زده است.

دوستان خاشقجی و شماری از قانونگذاران آمریکایی و بسیاری از تحلیلگران در رسانه‌ها آمر این قتل را محمد بن سلمان ولیعهد سعودی معرفی کرده‌اند. عربستان این اتهام را رد کرده است.

عربستان تا دو هفته نسبت به سرنوشت خاشقجی ابراز بی‌اطلاعی می‌کرد تا اینکه اعلام کرد وی در حین بازجویی کشته شده است.

مقام‌های سعودی هنوز محل دفن قطعه‌های جسد جمال خاشقجی را اعلام نکرده‌اند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه از مقام‌های سعودی خواسته است هویت شخصی که جسد را سعودی‌های به او تحویل داده‌اند، مشخص کنند. سعودی‌ها گفته بودند که جسد را به یک فرد محلی تحویل داده‌اند.


قیمت ارز و سکه طلا در ایران به بالاترین میزان در یک ماه اخیر رسید

گزارش‌ها از بازار آزاد ارز و سکه در ایران حاکی از افزایش دوباره قیمت‌هاست به گونه‌ای قیمت سکه طلا به مرز ۵ میلیون تومان رسیده است.

خبرگزاری ایلنا گزارش داده است که قیمت دلار آمریکا روز چهارشنبه در تابلوی صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان ثبت شد. این بالاترین قیمت دلار در بازار آزاد ارز ایران در یک ماه اخیر محسوب می‌شود.

در همین حال محمد کشتی آرای، عضو اتحادیه طلا و جواهر در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم با تائید افزایش ۲۰۰ هزار تومانی قیمت سکه در یک روز اخیر گفته است مهم‌ترین عامل افزایش قیمت سکه در بازار، افزایش قیمت دلار است.

افزایش دوباره قیمت ارزهای خارجی و سکه در ایران همزمان با نزدیک شدن به موعد از سرگیری دور دوم تحریم‌های آمریکا در ۱۴ آبان روی می‌دهد.

افراد مسلح زندانی بستری‌شده در بیمارستان امام را فراری دادند

علیرضا پارسا پور مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت روز چهارشنبه ۳ مهاجم مسلح یک بیمار زندانی را از این بیمارستان فراری دادند.

علیرضا پارسا به ایرنا افزود: «حدود ساعت ۱۱ امروزماموران نیروی انتظامی یک بیمار زندانی را برای مداوا به درمانگاه بیمارستان امام خمینی آوردند اما لحظاتی بعد از ورود این بیمار، سه مهاجم مسلح وارد درمانگاه بیمارستان شدند و این زندانی را فراری دادند.»

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی از هویت این زندانی ابراز بی‌اطلاعی کرد.

ایران سفیر دانمارک را احضار کرد

در واکنش به اتهام دانمارک به ایران برای طراحی یک ترور در خاک آن کشور، وزارت خارجه ایران نیز روز چهارشنبه سفیر دانمارک را احضار کرد.

به گفته بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه رئیس اداره اول امور شمال اروپا مراتب اعتراض تهران «نسبت به واکنش‌های شتابزده سیاسی و رسانه‌ای برخی مقامات دانمارکی نسبت به دستگیری یک شهروند نروژی-ایرانی‌تبار به اتهام داشتن برنامه برای ترور فردی در دانمارک به سفیر این کشور در تهران» اعلام کرد.

بهرام قاسمی افزود: «سفیر دانمارک در این ملاقات اعلام کرد که برای پاره ای از مشورت‌ها به کپنهاگ فراخوانده شده و در کپنهاگ سعی می‌کنم مطالب و انتظارات طرف‌های ایرانی را مطرح و پیگیری کنم.»

روز سه‌شنبه دانمارک اعلام کرد فردی را به ظن اقدام به ترور یکی از اعضای گروه الاهواز دستگیر کرده است. دانمارک ضمن احضار سفیر ایران، از اتحادیه اروپا خواست علیه ایران تحریم وضع کند. فرد دستگیر شده که ایرانی‌تبار است این اتهام را رد کرده است.

محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی روز چهارشنبه اعلام کرد رئیس جمهور دستور پیگیری این ماجرا را صادر کرده است.

مرگ عقاب‌های سروستان در پی خوردن لاشه مرغ‌های فاسد

رها کردن لاشه مرغ‌های فاسد در کنار جاده‌ای در سروستان به مرگ ۲۸ عقاب انجامید.

حساب توییتری «گزارشگران سبز» روز سه‌شنبه در پیامی نوشت: «مدیرکل محیط زیست ‌فارس گفته ۳۵‌ سارگپه ‌و عقاب‌ با خوردن مرغ فاسد که در حاشیه جاده سروستان به طرف تنگه غنیمی تخلیه شده بود دچار مسمومیت شده و ۲۸ ‌عقاب تلف شد.»

در پی انتشار گسترده این خبر، همین مقام روز چهارشنبه خبر داد که «واحد مرغداری متخلف در استان فارس شناسایی و مالک آن دستگیر شد».

سارگپه پرنده‌ای شکاری و کوچک‌تر از عقاب است.

آتش‌سوزی فرودگاه امام خمینی «مربوط به لاشه هواپیماهای اسقاطی بود»

در پی وقوع آتش‌سوزی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران، خبرگزاری ایسنا به نقل از سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری آتش گرفتن یک هواپیمای فعال در این فرودگاه را تکذیب کرد.

به گفته این سخنگو، این اتفاق در آشیانه شرکت هواپیمایی ماهان رخ داده است.

رضا جعفرزاده همچنین گفت: «برخلاف برخی شایعات مطرح شده آتش‌سوزی رخ داده در فرودگاه امام خمینی (ره) مربوط به هواپیماهای فعال نبوده و تنها بخشی از لاشه یکی از هواپیماهای اسقاطی قرار گرفته در این فرودگاه آتش گرفته است.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG