لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

نامه سازمان نظام پزشکی به دبیرکل سازمان ملل درباره عواقب تحریم‌های آمریکا

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

۲۲:۵۴ ۳۰.۸.۱۳۹۷

تصادفات رانندگی یکی از سه عامل اصلی مرگ و میر در ایران

خبرگزاری ایسنا برپایه آمارهای انجمن مددکاری ایران گزارش کرده که تصادفات رانندگی یکی از سه عامل اصلی مرگ و میر در ایران و سومین علت بی‌سرپرستی زنان تحت پوشش بهزیستی به‌شمار می‌رود.

همچنین برپایه آمار سازمان اورژانس کشور سالانه حدود ۶۰ هزار نفر در اثر تصادفات جاده‌ای دچار معلولیت می‌شوند. از این تعداد حدود ۱۰ هزار نفر دچار ضایعات نخاعی شده‌اند.

۲۱:۲۲ ۳۰.۸.۱۳۹۷

نامه سازمان نظام پزشکی به دبیرکل سازمان ملل درباره تحریم‌های آمریکا

ایرج فاضل رئیس کل و محمدرضا ظفرقندی رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای خطاب به آنتونیوگوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به عواقب تحریم‌های آمریکا بر نیازهای‌ دارویی و پزشکی ایران هشدار دادند.

در بخشی از نامه با اشاره به خروج آمریکا از توافق بین‌المللی برجام آمده است: «تحریم‌های اقتصادی غیرقانونی ایالات متحده و محدود شدن تجارت بین‌المللی، به طور جدی بر قابلیت ما برای دسترسی به خدمات بهداشت و درمان، دارو و ملزومات پزشکی تاثیر گذاشته است. بدین منظور بر آنیم تا توجه آن مقام محترم را به مشکلات جدی پیش‌رو در حوزه بهداشت و درمان مردم ایران که در نتیجه اعمال تحریم‌ها حادث می‌شود، جلب نماییم و بر ضرورت راه‌حلی فوری و بشردوستانه در جهت برون رفت از این وضعیت تأکید ورزیم.»

کارزار شخصیت‌های ایرانی علیه تحریم‌ها: «در برابر تحریم با ما هم‌صدا شوید»

مقام‌های آمریکایی می‌گویند دارو و غذا در فهرست اقلام تحریمی آنها نیست و تنها مقصود آنها فشار به حکومت ایران برای «تغییر رفتار» است.

در این زمینه اخیراً مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی تأکید کرده بود که کشورش اقلام بشردوستانه از جمله مواد دارویی و غذایی را در شمول تحریم‌ها قرار نداده، و این به تصمیم حکومت ایران بر می‌گردد که ثروت کشورش را صرف تأمین مواد غذایی و دارویی کند یا به گسترش نفوذ در منطقه بپردازد.

پیشتر در جریان شکایت ایران از آمریکا در دیوان دادگستری لاهه، این نهاد تأکید کرده بود که دولت آمریکا ملزم است تحریم‌هایی را که به نیازهای اساسی و امنیت هوایی مردم ایران لطمه می‌زند لغو کند.

همچنین گزارشگر پیشین سازمان ملل احمد شهید بر اثر مستقیم تحریم‌ها بر مردم تاکید کرده است. در دوره پیشین تحریم‌ها بسیاری از داروها در ایران نایاب یا کمیاب شده بودند.

قطع نظام بانکی ایران از نظام بانکی جهانی تبادل مالی برای واردات کالا از خارج کشور را با مشکل مواجه کرده است.

در سال ۱۳۹۱ در دوره تحریم‌های پیشین رویترز گزارش کرده بود که صادرات دارو از آمريکا به ایران پس از اعمال تحریم‌‌ها ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

جدای از مشکلات بانکی برای واردات، در آن زمان وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد به اختصاص بودجه‌ به کالاهای لوکس و غیره ضروری به‌جای دارو اعتراض کرد و نهایت برکنار شد.

۱۹:۵۱ ۳۰.۸.۱۳۹۷

«دو میلیون نفر» به علت کمبود آب مجبور به ترک استان البرز می‌شوند

حمید منصوری مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای البرز پیش‌بینی کرد تا ۵ سال آینده به خاطر کمبود آب تا ۲ میلیون نفر مجبور به مهاجرت از استان البرز می‌شوند.

حمید منصوری به خبرگزاری ایسنا گفت ۸۵ درصد آب استان البرز از منابع زیرزمینی تامین می‌شود و اگر روند برداشت از ۱۷ هزار چاه به همین ترتیب ادامه یابد تا پنج سال آینده به کوچ گسترده جمعیت از این استان می‌انجامد.

به گفته وی در استان البرز نیز به علت برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، همانند استان‌های کرمان، فارس، اصفهان و تهران، زمین دچار فرونشست شده که به «به هیچ وجه علامت خوبی نیست.»

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای البرز با اشاره به رشد ۳ درصدی جمعیت در استان البرز گفت منابع آبی استان قادر به تامین نیازهای مردم نخواهد بود.

۱۷:۰۸ ۳۰.۸.۱۳۹۷
عبدالفتاح سلطانی پس از آزادی
عبدالفتاح سلطانی پس از آزادی

عبدالفتاح سلطانی آزاد شد

عبدالفتاح سلطانی وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر روز چهارشنبه به طور مشروط از زندان اوین آزاد شد. مائده سلطانی دختر عبدالفتاح سلطانی به رادیو فردا گفت پدرش پس از تحمل بیش از نیمی از دوران محکومیتش به صورت مشروط از زندان اوین آزاد شد.

عبدالفتاح سلطانی یکی از وکلای مدافع پرونده قتل‌های زنجیره‌ای و وکیل بسیاری از روزنامه‌نگاران، دانشجویان و متهمان سیاسی و امنیتی بود که پیش از سال ۹۰ هم بارها احضار و حبس شده بود.

او در سال ۸۴ به در انتخابات کانون وکلای دادگستری، به عضویت هیات مدیره این کانون درآمد اما هیات نظارت بر انتخابات دادگاه انتظامی قضات صلاحیت او را رد کرد.

بعد از انتخابات سال ۸۸ سلطانی به اتهام «تشکیک در انتخابات» بار دیگر زندانی شد و پس از ۲ ماه با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان خارج شد.

در شهریور سال ۱۳۹۰ این وکیل دادگستری این بار با اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر»، «اجتماع و تبانی علیه نظام» و «تحصیل مال از طریق نامشروع» بازداشت شد.

دادگاه بدوی او را به ۱۸ سال حبس، تبعید به برازجان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم کرد. دادگاه تجدیدنظر در سال ۹۱ این حکم به ۱۳ سال حبس کاهش داد و ۱۰ سال حبس تعزیری در مورد او اجرایی شد.

هما سلطانی دختر عبدالفتاح سلطانی در مردادماه امسال در ۲۷ سالگی درگذشت.

پیشتر عمادالدین باقی گفته بود برخی مقامات قضایی وعده داده‌اند که وی آزاد می‌شود.

۱۶:۵۲ ۳۰.۸.۱۳۹۷

قدردانی ترامپ از عربستان به خاطر بهای نفت

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از عربستان سعودی به خاطر پایین آمدن بهای نفت قدردانی کرد.

ترامپ در توییتر خود نوشت: «بهای نفت پایین‌تر آمده. عالی! مثل یک کاهش مالیاتی بزرگ برای آمریکا و برای جهان. لذت ببرید! ۵۴ دلار، همین تازگی ۸۲ دلار بود. عربستان سعودی متشکرم، اما بگذارید قیمت پایین‌تر بیاید.!»

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه، در بیانیه‌ای مکتوب و در گفت‌وگو با خبرنگاران، صریحا اظهار داست چه محمدبن‌سلمان از قتل جمال خاشقجی از قبل مطلع بوده و چه بی‌اطلاع، آمریکا «شریکی ثابت‌قدم» برای عربستان باقی خواهد ماند.

ترامپ که پس از این اظهارات با موجی از انتقادها در آمریکا مواجه شده است، دربیانیه خود عربستان را در «مبارزه با ایران» متحدی بسیار مهم دانست و تاکید کرد که نمی‌گذارد بازار اسلحه سعودی به دست چین و روسیه بیفتد.

بیانیه دونالد ترامپ در حالی بود که روزنامه‌ واشینگتن پست در گزارشی نوشت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به این نتیجه رسیده که محمدبن سلمان آمر قتل جمال خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول بوده است.

۱۵:۵۹ ۳۰.۸.۱۳۹۷

اعدام «سه سارق مسلح» در ملاء عام در شیراز

باشگاه خبرنگاران جوان روز چهارشنبه از اعدام «سه سارق مسلح» در ملاء عام خبر داد.

در این گزارش آمده است: ««س- الف»، «ک- ق»،« ف-غ» سه سارق به اتهام محاربه از طریق مشارکت در سرقت‌های متعدد مسلحانه از بانک‌های شیراز و اصفهان، توام با ایجاد ناامنی و رعب و وحشت، از سوی دادگاه به اعدام محکوم شده‌اند.»

گزارش باشگاه خبرنگاران جوان حاوی عکس و فیلم از این مراسم اعدام نیز هست.

۱۳:۴۴ ۳۰.۸.۱۳۹۷

هر گونه «درخواست برای استیضاح» وزرا در مجلس تکذیب شد

در پی انتشار اخبار و گزارش‌هایی از قصد چند نماینده مجلس برای استیضاح وزیر خارجه، خبرگزاری مهر روز چهارشنبه به نقل از یک عضو هیئت رئیسه مجلس هر گونه «درخواست برای استیضاح» را رد کرد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد درباره اخبار منتشرشده پیرامون تدوین طرح استیضاح محمدجواد ظریف اظهار داشت: «بنده به عنوان مسئول استیضاح‌ها در هیئت رئیسه مجلس اعلام می‌کنم که فعلا هیچ استیضاحی در دستور کار مجلس است.»

اظهارات اخیر آقای ظریف درباره وجود پولشویی گسترده در ایران و «منافع ده‌ها هزار میلیاردی برخی افراد» از آن، علت فضاسازی علیه لوایح پولشویی در کشور عنوان شده که انتقادهای بسیاری را در میان محافظه‌کاران برانگیخته است.

همزمان با ادامه واکنش‌‌ها به این اظهارات محمدجواد ظریف، یک نماینده مجلس از تقاضای «استیضاح» وزیر خارجه ایران خبر داد.

۱۲:۱۳ ۳۰.۸.۱۳۹۷

انور خامه‌ای، «آخرین بازمانده» از گروه معروف به ۵۳ نفر، درگذشت

خبرگزاری ایلنا خبر داد که انور خامه‌ای، اقتصاددان و از فعالان ملی و نهضت ملی‌ شدن نفت ایران، روز چهارشنبه،‌۳۰ آبان‌ماه، بر اثر کهولت در ۱۰۲ سالگی درگذشت.

انور خامه‌ای یکی از فعالان سیاسی و از اعضای گروه مشهور ۵۳ نفر و از بنیان‌گذاران حزب توده بود که در سال ۱۳۲۶ به همراه خلیل ملکی، جلال آل احمد و فریدون توللی از حزب توده کناره گرفتند.

او مدت‌ها در بیمارستان شهید رجایی کرج به دلیل نارسایی ریه و کهولت سن بستری بود.

«تجدیدنظرطلبی از مارکس تا مائو» و «خاطرات‌ سیاسی» در سه‌ جلد از مهم‌ترین آثار نوشتاری خامه‌ای است.

۱۱:۱۶ ۳۰.۸.۱۳۹۷

اینترپل معاون کره‌ای خود را به عنوان رئیس انتخاب کرد

اداره پلیس بین‌الملل، اینترپل، روز چهارشنبه اعلام کرد که کیم جونگ یانگ، معاون اهل کره جنوبی این سازمان، به عنوان رئیس تازه آن انتخاب شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کیم که از حمایت ایالات متحده برخوردار بود در همایش نمایندگان کشورهای عضو اینترپل در دبی انتخاب شده است.

ساعاتی پیش از این رخداد، فعالان روس مخالف دولت، سناتورهای آمریکایی و شماری دیگر از مقام‌های غربی در مورد انتخاب یک مقام ارشد وزارت کشور روسیه به‌ عنوان رئیس پلیس بین‌الملل، «اینترپل»، هشدار داده‌ بودند.

رسانه‌ها خبر داده بودند که احتمال دارد که ژنرال الکساندر پروکوپچوک، به‌عنوان رئیس اینترپل انتخاب شود.

آقای کیم که معاونت این سازمان را بر عهده داشت پس از مفقود شدن منگ هونگ‌وی، رئیس چینی این سازمان، موقتا ریاست را بر عهده گرفته بود.

آقای منگ در ماه سپتامبر، نزدیک به سه ماه پیش، پس از سفر به کشور زادگاهش مفقود شد و پس از مدتی دولت چین اعلام کرد که او را بازداشت کرده است.

کمتر از ده روز پیش اینترپل رسما اعلام کرد که برای رئیس سابق خود هیچ کاری از دستش برنمی‌آید.

اطلاع تازه‌ای از رئیس چینی اینترپل در دست نیست.

۱۰:۳۳ ۳۰.۸.۱۳۹۷

رونمایی از خودروی زرهی به نام توفان، «ساخت ایران»

خبرگزاری تسنیم روز سه‌شنبه از رونمایی از یک خودروی زرهی ساخت ایران با عنوان «توفان» با حضور فرماندهان سپاه پاسداران ایران خبر داد.

تسنیم نوشت: «خط تولید و رونمایی از خودروی زرهی ضد مین و ضد کمین طوفان ساخت سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع... جهت انجام مأموریت‌های پشتیبانی رزمی و تردد در مناطق جنگی و عملیاتی با حضور امیر سرتیپ حاتمی و فرمانده مرزبانی افتتاح و تحویل نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.»

به گفته وزیر دفاع جمهوری اسلامی، «قیمت این کلاس خودرو در سطح بازارهای جهانی تا ۵۰۰ هزار دلار بوده که بحمدالله با تلاش متخصصان صنایع زرهی سازمان صنایع دفاع بهای تمام‌شده این خودروی بومی با قیمتی به‌ مراتب کمتر تحویل نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌شود.»

او به قیمت تمام‌شده اشاره نکرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG