لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

مظنون بمبگذاری در مترو نیویورک به «اقدام تروریستی» متهم شد


مقامات رسمی شهر نیویورک می­‌گویند مظنون بنگلادشی دستگیر شده در حادثه بمب­گذاری را درباره اقداماتی چون «فعالیت تروریستی» تفهیم اتهام کرده‌اند. بازرسان این پرونده همچنین در بنگلادش، مشغول مصاحبه و تحقیق از همسر این متهم هستند.

به گزارش روز سه‌شنبه خبرگزاری رویترز، عقایدالله ۲۷ ساله که روز دوشنبه در یک محله از منهتن بمبی لوله­‌ای منفجر کرد، به اتهام‌هایی چون «در اختیار داشتن مجرمانه سلاح، حمایت فعال از تروریسم و اقدام به تهدید تروریستی» تحت قوانین نیویورک، متهم شده است.

مقامات پلیس نیویورک اعلام کردند این اتهام‌ها از سوی ایالت نیویورک اعلام شده و این امکان وجود دارد که مقامات فدرال آمریکا هم اتهام‌هایی را متوجه این مظنون کنند.

به گفته دو منبع رسمی که نخواستند به دلیل تحقیقات دنباله‌دار نام‌شان فاش شود، بازرسان پرونده در بنگلادش مشغول مصاحبه از همسر این مظنون هستند. این گزارش حاکی است مظنون این حمله در نیویورک و همسرش، یک پسر شش ماهه دارند.

یکی از مقامات پلیس نیویورک به خبرگزاری رویترز گفت: «ما همسر و وابستگان متهم را در داکا پیدا کردیم و در حال مصاحبه با آنها هستیم».

عقایدالله، روز دوشنبه یک بمب دست‌ساز را به خود بسته و آن را در ساعات پر رفت‌وآمد متروی نیویورک در حوالی میدان تایمز، منفجر کرد که بر اثر آن خود او و سه نفر دیگر زخمی شدند. عقایدالله زیر نظر ماموران پلیس و برای مداوای سوختگی به بیمارستان منتقل شد.

این گزارش حاکی است به محض این که خبر این حمله منتشر شد، مقامات دولتی در بنگلادش جست‌وجو برای پیدا کردن وابستگان این متهم را شروع کردند. عمادالله، از بستگان متهم به رویترز گفت که عقایدالله با زنی بنگلادشی دو سال پیش ازدواج کرده و صاحب همسر است.

پلیس بنگلادش به رویترز گفته که عقایدالله در بنگلادش سوءسابقه جنایی دارد و آخرین سفرش به بنگلادش، شهریورماه امسال بوده است.

عقایدالله به همراه مادر، خواهر و دو برادرش در بروکلین نیویورک زندگی می‌کردند. او اجازه اقامت دائم در آمریکا – گرین کارت – دارد. یکی از مقامات رسمی این پرونده گفته شواهدی در دست است که نشان می‌دهد متهم، تحت تاثیر پروپاگاندای حکومت اسلامی – داعش – بر روی اینترنت بوده است.

بنگلادش این حمله را محکوم کرده است. پس از حمله روز دوشنبه، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا با انتقاد از «اهمال‌کاری» در پذیرش مهاجران به ایالات متحده، بار دیگر خواستار انجام اصلاحات در آن شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: روند پذیرش مهاجران به کشورش «سهل‌انگارانه» است و سازوکار فعلی «اجازه می‌دهد تعداد زیادی انسان خطرناک که پیشینه آن‌ها خیلی دقیق بررسی نشده است، به کشور ما دسترسی پیدا کنند».

ترامپ در بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده می‌گوید: «آسیب وحشتناکی که این سیستم (مهاجرتی) معیوب بر امنیت و اقتصاد آمریکا بر جای گذاشته است، مدت‌هاست که دیده می‌شود».

XS
SM
MD
LG