لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

متیس: رفع تحریم‌های کره شمالی تنها پس از گام مشخص به‌سوی خلع سلاح اتمی


نشست سنگاپور، از راست: سانگ یانگ‌مو، ایتسونوری اونوده‌را، جیمیز متیس، وزیران دفاع کره جنوبی، ژاپن و آمریکا
نشست سنگاپور، از راست: سانگ یانگ‌مو، ایتسونوری اونوده‌را، جیمیز متیس، وزیران دفاع کره جنوبی، ژاپن و آمریکا

وزیر دفاع آمریکا می‌گوید رفع و تعلیق تحریم‌های فعلی علیه کره شمالی، تنها پس از آن صورت می‌گیرد که این کشور گام‌های بازگشت‌ناپذیر و روشنی به‌سوی خلع سلاح اتمی بردارد. جیمز متیس می‌گوید «راه ناهمواری» در پیش است.

آقای متیس، ۱۳ خرداد ماه، اندکی پیش از دیدارهای سه‌جانبه با وزیران دفاع ژاپن و کره جنوبی، به خبرنگاران گفت «در بهترین حالت انتظار داریم که راه ناهمواری» در پیش است.

وزیر دفاع آمریکا افزوده است «ما به اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه کره شمالی ادامه خواهیم داد. کره شمالی تنها در صورتی از مزایای رفع تحریم بهره خواهد برد که گام‌های بازگشت‌ناپذیر و قابل راستی‌آزمایی به‌سوی خلع سلاح اتمی بردارد».

دونالد ترامپ روز جمعه پس از دیدار با کیم یانگ‌چال، از مشاوران کلیدی رهبر کره شمالی، به خبرنگاران گفت دیدار دو طرف طبق همان زمان‌بندی قبلی، در ۱۲ ژوئن، ۲۲ خرداد، در سنگاپور برگزار خواهد شد. ترامپ یک بار این دیدار را لغو کرده بود؛ پس از آن‌که گزارشی‌هایی در مورد اختلافات دو طرف بر سر روند خلع سلاح منتشر شد. به‌نظر می‌رسد آمریکا خواستار خلع سلاح اتمی کره شمالی و سپس لغو تحریم‌هاست در حالی‌که گفته شده کره شمالی خواستار روندی گام‌به‌گام است.

بازگشت دوباره به میز مذاکرات سنگاپور با استقبال کره شمالی و مهم‌ترین کشور متحد آن یعنی چین روبه‌رو شده‌است.

جیمز متیس که برای گفت‌وگو با هم‌تایان خود از ژاپن و کره جنوبی به سنگاپور رفته می‌گوید «ما باید موضع مستحکم، متحد و دفاعی خود را حفظ کنیم، در آن‌صورت است که دیپلمات‌های ما می‌توانند در این بازه زمانی حیاتی، از موضع قوی در مذاکرات شرکت کنند».

وزیر دفاع کره جنوبی نیز گفته با در نظر گرفتن رفتارهای پیشین کره شمالی، ترجیح می‌دهد همچنان با «احتیاط» به آینده و رخدادهای پیش‌رو بنگرد. سانگ یانگ‌مو، در عین حال افزوده است «می‌شود انتظار آینده روشنی را داشت، و ما باید از این فرصت استفاده کنیم».

وزیر دفاع ژاپن نیز، حمایت خود را از مذاکرات سنگاپور اعلام کرده، اما خواستار مطرح شدن موضوع موشک‌های بالیستیک و نیز شهروندان ربوده‌شده خود توسط کره شمالی شده‌است.

از اکتبر سال گذشته تا کنون که سه وزیر در جریان نشستی در فیلیپین دیدار کردند، نخستین بار است که در یک نشست سه‌جانبه گرد هم می‌آیند.

نشست‌های فعلی در هتل شانگری‌لای سنگاپور انجام می‌شود، جایی که انتظار می‌رود یکی از مراکز اصلی مذاکرات و دیدارهای ۲۲ خرداد ماه باشد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، یون‌هاپ|ت.ت
XS
SM
MD
LG