لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

نشست ترامپ و رهبر کره شمالی ۲۲ خرداد «برگزار می‌شود»


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه ۱۱ خرداد خبر داد که نشست او با رهبر کره شمالی در روز ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) در سنگاپور برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تصمیم دونالد ترامپ پس از جلسه یک‌ساعته‌ای که وی در دفتر خود با «کیم یونگ چول»، از مقام‌های ارشد کره شمالی، داشت اعلام شده است.

رئیس جمهوری آمریکا پس از این جلسه با ذکر این‌که تعامل با کره جنوبی روند آسانی نخواهد بود، گفت که به باور او این روند «سرانجام با موفقیت همراه خواهد شد.»

دونالد ترامپ افزود که مقام ارشد کره شمالی روز جمعه در دفتر ریاست‌جمهوری آمریکا نامه‌ای از کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، به وی داده است.

رئیس جمهوری آمریکا این نامه را «بسیار خوب و بسیار جالب» توصیف کرد اما سپس گفت که هنوز نامه را باز نکرده است.

ژنرال «کیم یونگ چول» که نامه رهبر کره شمالی را شخصاً به دونالد ترامپ تحویل داده معاون کمیته مرکزی حزب کارگران کره شمالی و رئیس پیشین سازمان اطلاعات آن کشور است.

او عالی‌ترین مقام کره شمالی است که طی ۱۸ سال گذشته به آمریکا سفر کرده‌است. گفته می‌شود، کیم یونگ چول از نفوذ گسترده‌ای در دستگاه رهبری پیونگ‌یانگ برخوردار است و از او به عنوان «دست راست» رهبر کره شمالی یاد می‌کنند.

کیم یونگ چول شب گذشته با مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، شام خورد و روز پنج‌شنبه نیز مذاکرات آنها ادامه داشت.

پس از جلسه روز جمعه ترامپ با این ژنرال کره شمالی، رئیس جمهور آمریکا تعهد کرد که طی مدتی که گفت‌وگوها بین دو کشور ادامه دارد آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه کره شمالی اعمال نکند.

ترامپ افزود که «روابط در حال شکل‌گیری است و این امری بسیار مثبت است.»

در سخن دیگری که می‌تواند نگرانی هم‌پیمانان منطقه‌ای آمریکا را به‌دنبال داشته باشد، آقای ترامپ گفت که «کیم یونگ چول» در این جلسه درخصوص تعداد نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در شبه‌جزیره کره هم گفت‌وگو کرده است.

به گفته رئیس جمهوری آمریکا، برچیدن جنگ‌افزار هسته‌ای از شبه‌جزیره کره و توسعه اقتصادی کره شمالی از موضوعات دیگر مورد بحث در جلسه روز جمعه بوده است.

پیشتر کیم جونگ اون از دونالد ترامپ دعوت کرده بود به مذاکره بنشینند. ترامپ نیز این دعوت را پذیرفت و اعلام کرد ۲۲ خرداد در سنگاپور به دیدار کیم می‌رود.

اما از آن زمان به بعد، برخی اظهارات مقام‌های ارشد دولت آمریکا با واکنش انتقادی و نسبتاً تند مقام‌های کره شمالی روبه‌رو شده بود.

پیونگ‌یانگ به تاکید آمریکا بر پی‌گیری «گزینه لیبی»، یعنی نخست خلع سلاح کامل و سپس توقف تحریم‌ها، اعتراض کرده‌است.

سوم خرداد رئیس‌جمهور آمریکا دیدار برنامه‌ریزی‌شده خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، را به طور ناگهانی لغو کرد.

اما یک روز بعد از لغو این دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار داشت که «گفت‌وگوهای بسیار سازنده‌ای» با کره شمالی برای برگزاری دیدار صورت گرفته‌است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا. پ.پ

XS
SM
MD
LG