لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۵

ترامپ از «گفت‌وگوهای سازنده‌» برای برگزاری نشست با رهبر کره شمالی خبر داد


دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

یک روز بعد از لغو دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی، دونالد ترامپ روز جمعه چهارم خرداد از «گفت وگو های بسیار سازنده» با کره شمالی برای برگزاری دیدار رهبران دو کشور براساس برنامه قبلی در ۱۲ ژوئن در سنگاپور خبر داد.

رییس جمهوری آمریکا روز گذشته در نامه ای به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی نشست برنامه ریزی شده با وی برای ۱۲ ژوئن را به دلیل «خصومت آشکار» کره شمالی لغو کرد.

این در حالی است دونالد ترامپ شامگاه جمعه در توییتر خود نوشته است: ما در حال انجام گفت وگوهای بسیار سازنده ای با کره شمالی برای احیای نشست (سران) هستیم، اگر قرار باشد (این دیدار) برگزار شود، به احتمال زیاد در سنگاپور و در همان روز ۱۲ ژوئن خواهد بود و اگر لازم باشد زمان آن را بعد از آن تاریخ تمدید می کنیم.

در واکنش به این خبر، یک سخنگوی رییس جمهوری کره جنوبی نیز گفته است: ما خوشبین هستیم و به برگزاری دیدار بین کره شمالی و آمریکا امیدواریم. ما همچنان تحولات در این زمینه را به دقت زیر نظر داریم.

دونالد ترامپ ساعاتی پیشتر در روز جمعه هم گفته بود که احتمال برگزاری دیدار رهبران دو کشور وجود دارد.

رییس جمهوری آمریکا گفته بود: آنها بیانیه خوبی صادر کردند، ببینیم چه می شود،شاید همان ۱۲ ژوئن برگزار شود.

پس از سال ها تنش بین آمریکا و کره شمالی بر سر برنامه هسته ای پیونگ یانگ، دونالد ترامپ و کیم جونگ اون توافق کردند تا دیدار کنند. چنین دیداری نخستین ملاقات یک رییس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی در تاریخ دو کشور خواهد بود.

پس از آن که دونالد ترامپ لغو دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی را اعلام کرد، کیم گی کی وان، معاون وزیر خارجه کره شمالی، بامداد جمعه تصمیم رییس جمهوری آمریکا را برای لغو نشست سران دو کشور را «غیرمنتظره» دانست و از این اقدام ابزار تاسف کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، کیم گی کی وان با این حال گفت :ما بار دیگر تمایل خود را برای نشست چهره به چهره برای حل و فصل مشکلات در هر زمان و به هر شکل و قالبی به ایالات متحده اعلام می کنیم.

طی روز های اخیر جنگ لفظی بین آمریکا و کره شمالی به ویژه پس از اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مورد بکار گیری «مدل لیبی» برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی، تشدید شده بود.

جان بولتون روز ۲۳ اردیبهشت ماه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که مدل خلع سلاح کره شمالی می‌تواند مانند «الگوی لیبی» در سال ۲۰۰۳ باشد.

در ادامه، مایک پنس، معاون رییس جمهوری آمریکا نیز گفته بود، تنها در صورتی که کیم جونگ اون توافق نکند، به الگوی لیبی دچار خواهد شد. مایک پنس همچنین گفته بود، اگر کیم جونگ اون فکر کند که می تواند دونالد ترامپ را به بازی بگیرد، اشتباه بزرگی مرتکب شده است.

این اظهارات واکنش تند کره شمالی را درپی داشت. چویی سان‌هوی، معاون وزیر خارجه کره شمالی، به شدت از این اظهارات انتقاد کرده بود.

با استفاده از توییتر و گزارش های رویترز و رایو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG