لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۹

کره شمالی «حاضر است مرکز اتمی حساس خود را از دو روز دیگر تعطیل کند»


مون جه‌این و کیم جونگ‌اون، رهبران کره جنوبی و شمالی
مون جه‌این و کیم جونگ‌اون، رهبران کره جنوبی و شمالی

دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی به نقل از رهبر کره شمالی می‌گوید پیونگ‌یانگ حاضر است تاسیسات حساس آزمایش‌های هسته‌ای خود در «پونگیه‌ری» را تعطیل کند و برای این‌کار از کارشناسان و خبرنگاران نیز دعوت خواهد کرد.

سخنگوی مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، گفته است آقای مون و کیم‌ جونگ‌اون، رهبر کره شمالی در عین حال برای ارائه علنی زمان تعطیلی این تاسیسات نیز توافق کرده‌اند. به گفته این سخنگو، کیم جونگ‌اون در جریان دیدار و مذاکرات روز جمعه، گفته حاضر است در ماه میلادی مه، که از دو روز دیگر آغاز می‌شود، به کار مرکز «پونگیه‌ری» خاتمه دهد.

کیم در عین حال به مون جه‌این گفته قصد دارد از کارشناسان کره جنوبی و آمریکا و نیز خبرنگاران دعوت کند، تا در جریان تعطیلی مرکز شرکت کرده و «این کار در شفافیت کامل برای جامعه جهانی صورت گیرد».

سخنگوی رئیس‌جمهوری کره جنوبی به نقل از رهبر کره شمالی گفته «برخی می‌گویند ما می‌خواهیم تاسیساتی را تعطیل کنیم که دیگر عملیاتی نیست، اما شما خواهید دید که این مرکز در وضعیت و شرایط خوبی قرار دارد».

هرچند اشاره مستقیمی به جریان «عملیاتی نبودن» تاسیسات پونگیه‌ری نشده، اما ممکن است این اظهارات در پیوند با گزارش‌های مربوط به «فروریختن» این مرکز بیان شده باشد. چندی پیش پژوهشگران چینی گفته بودند مرکز آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی بر اثر لرزه‌های ناشی از آزمایش شهریور ماه «فروریخته است».

کره شمالی ۱۲ شهریور سال پیش اعلام کرده بود دست به انجام شـشمین آزمایش هسته‌ای خود زده‌است. ژاپن گفته بود لرزه ثبت‌شده از آزمایش «دست‌کم ده برابر قوی‌تر از آخرین آزمایش» کره شمالی‌ بود.

کیم در بخشی دیگر از دیدار خود با مون جه‌این گفته است «مردم خواهند دید من آدمی نیستم که به کره جنوبی، یا آمریکا یا [جایی در] اقیانوس آرام موشک اتمی پرتاب کند… چرا ما باید سلاح‌های اتمی خود را حفظ کنیم و در شرایط سختی زندگی کنیم، اگر قرار است مرتب با آمریکایی‌ها دیدار کنیم و اعتماد را بازسازی کنیم؛ و آن‌ها به ما قول می‌دهند که به جنگ پایان داده و به ما حمله نخواهند کرد».

کیم جونگ‌اون در عین حال گفته ساعت کره شمالی را با زمان رسمی در کره جنوبی یکی خواهد کرد. ساعت رسمی در کره شمالی، در حالی که کل شبه‌جزیره در یک منطقه زمانی‌ست، نیم ساعت عقب‌تر از ساعت رسمی در سئول است.

رهبران دو کره روز جمعه دیدار کرده و با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند به‌سوی دستیابی به پیمان صلح و خلع سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره پیش خواهند رفت.

رسانه‌های رسمی کره شمالی نیز روز شنبه در اقدامی تقریبا بی‌سابقه گفتند «کره شمالی و کره جنوبی تاکید کرده‌اند که هدف مشترک آن‌ها ایجاد یک شبه‌جزیره عاری از سلاح اتمی‌ست؛ آن‌چه با خلع سلاح کامل به نتیجه می‌رسد».

روز شنبه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در پیوند با تحولات اخیر در توئیتر خود نوشت «همه‌چیز به‌خوبی پیش‌ می‌رود» و در مورد دیدار پیش‌بینی‌شده با رهبر کره شمالی گفته‌است «فکر می‌کنم ما در سه یا چهار هفته دیگر دیدار خواهیم کرد».

کره شمالی در دهه‌های گذشته برنامه اتمی نظامی خود را بخشی جداناشدنی از حیات سیاسی خود و عامل ایجاد توازن و بازدارنده از «حمله اتمی» توصیف می‌کرد؛ به‌همین دلیل انتشار متن رسمی بیانیه مذاکرات رهبران دو کره از طرف رسانه‌های پیونگ‌یانگ و اقدامات علنی اخیر برای پایان‌دادن به کار تاسیسات پونگیه‌ری، در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب پیدا کرده‌است.

با استفاده از یون‌هاپ، رویترز، رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG