لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

کره شمالی: هدف ما خلع سلاح کامل اتمی است


رهبر کره شمالی و رئیس‌جمهوری کره جنوبی در حال گفت‌وگو در روستای پن‌مون‌جام در منطقه حائل مرزی
رهبر کره شمالی و رئیس‌جمهوری کره جنوبی در حال گفت‌وگو در روستای پن‌مون‌جام در منطقه حائل مرزی

رسانه‌های رسمی کره شمالی گفته‌اند مذاکرات رهبر آن کشور و رئیس‌جمهوری کره جنوبی «گام برجسته جدیدی» در شبه‌جزیره است و دو طرف تاکید کرده‌اند «هدف مشترک» آن‌ها «خلع سلاح اتمی کامل» است.

در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی کره شمالی روز شنبه هشتم اردیبهشت ماه منتشر کرده‌، آمده‌است «کره شمالی و کره جنوبی تاکید کرده‌اند که هدف مشترک آن‌ها ایجاد یک شبه‌جزیره عاری از سلاح اتمی‌ست؛ آن‌چه با خلع سلاح کامل به نتیجه می‌رسد».

در بخش دیگری از این بیانیه گفته شده دو طرف «توافق کرده‌اند که به وظایف و نقشی که هر یک از آن‌ها برعهده دارد، عمل کنند».

در متن منتشرشده دیگری در رسانه‌های رسمی پیونگ‌یانگ، دیدار روز جمعه مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی و کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، «نقطه عطف تازه‌ای» در مناسبات و روابط دو کشور توصیف شده‌است.

رهبران دو کره روز جمعه دیدار کرده و با صدور بیانیه‌ای تأکید کردند که دو طرف برای رسیدن به پیمان صلح تلاش خواهند کرد. از زمان پایان جنگ کره در سال ۱۹۵۳ دو کشور در وضعیت ترک موقت تخاصم به‌سر می‌برند.

همزمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، نیز روز جمعه به وقت آمریکا گفت «فکر می‌کنم در رابطه با کره شمالی اتفاق‌های خوبی در حال وقوع است».

آقای ترامپ تاکید کرده «در هفته‌های پیش‌رو» با رهبر کره شمالی دیدار خواهد کرد. او همچنین در توئیتر خود نوشته است: لطفا کمک بسیار بزرگ دست خوب من، شی [جین‌پینگ] رئیس‌جمهوری چین، به آمریکا، به‌طور مشخص در مرز با کره شمالی را فراموش نکنید. بدون او (رئیس‌جمهوری چین)، این روند به‌مراتب طولانی‌تر و سخت‌تر می‌شد».

روز جمعه شماری دیگر از مقام‌های دولتی و رهبران کشورهای مختلف از نشست تاریخی رهبران دو کره استقبال کرده و آن را گامی مهم در راستای رسیدن به صلح توصیف کردند.

رسانه‌های کره جنوبی نیز روز شنبه یک‌پارچه به موضوع دیدار و مذاکرات مون و کیم پرداخته و عمدتا از آن با عنوان «گامی اساسی» در جهت خلع سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره یاد کرده‌اند. شماری از این رسانه‌ها ابراز امیدواری کرده‌اند که طی سال جاری روند صلح شدنی باشد.

رسانه‌های رسمی کره شمالی، رادیوی سراسری آن کشور و روزنامه رودونگ شینمون، در روز شنبه، جزئیاتی از دیدار روز جمعه میان رهبر خود با رئیس‌جمهوری کره جنوبی را منتشر کردند.

با استفاده از گزارش‌های یون‌هاپ، رویترز، توئیتر، پولیتیکو|ت.ت
XS
SM
MD
LG