لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

کره شمالی: فشارهای آمریکا کمکی به حل مسئله هسته‌ای نمی‌کند


شبکه تلویزیونی خبرگزاری دولتی کره جنوبی در حال پخش خبرهای مربوط به توافق ترامپ برای دیدار با کیم جونگ‌اون
شبکه تلویزیونی خبرگزاری دولتی کره جنوبی در حال پخش خبرهای مربوط به توافق ترامپ برای دیدار با کیم جونگ‌اون

یک مقام ارشد کره شمالی در انتقادی کم‌سابقه طی چند هفته اخیر، گفته «خطای محاسباتی» آمریکا برای «ادامه فشارها و تهدیدهای نظامی»، به خلع سلاح اتمی کمکی نمی‌کند. همزمان یک قانونگذار ارشد آمریکایی در مورد اهداف پیونگ‌یانگ، تردیدهایی را مطرح کرده‌است.

کره شمالی از زمانی که رهبر آن کشور پیشنهاد مذاکره با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را مطرح کرده و دست به فعالیت‌های دیپلماتیک تازه‌ای زده، اقدام به انتقاد مستقیم چندانی از واشینگتن نکرده‌است.

با این همه روز ۱۶ اردیبهشت ماه یک سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی به خبرگزاری رسمی آن کشور گفت «در صورتی که آمریکا دچار خطای محاسباتی درباره علاقه وافر جمهوری دمکراتیک خلق کره (کره شمالی) به موضوع صلح شود و به فشارها و تهدیدهای نظامی خود ادامه دهد، رویکرد به مسائل [اتمی] روند سازنده‌ای نخواهد داشت».

کره شمالی مدعی‌ست برنامه نظامی هسته‌ای و نیز برنامه موشکی‌اش، جلوی یک حمله اتمی به شبه‌جزیره را گرفته‌است. اما ایالات متحده و هم‌پیمانان آن کشور، برنامه‌های پیونگ‌یانگ را یک تهدید جدی برای صلح و امنیت جهانی توصیف می‌کنند. چین و روسیه، که با پیونگ‌یانگ روابط نزدیک‌تری دارند نیز به چندین قطعنامه شورای امنیت علیه فعالیت‌های کره شمالی رای مثبت داده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در میانه اردیبهشت ماه در جریان یک سخنرانی اظهار داشت «می‌گفتند در مورد کره شمالی این طوری حرف نزن، چرا که چنین لحنی می‌تواند به جنگ اتمی منجر شود. می‌دانید که چه چیزی باعث جنگ اتمی می شود؟ ضعف باعث جنگ اتمی می‌شود». آقای ترامپ پیش‌تر نیز بر ادامه فشارها بر کره شمالی تا زمانی که موضوع خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره به‌طور کامل حل‌وفصل نشده، تاکید کرده‌ بود.

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی، روز یک‌شنبه گفته است «آمریکا اخیرا با این اظهارات که بیانیه کره شمالی برای خلع سلاح اتمی… ناشی از فشارها و تحریم‌های آن کشور است، در حال گمراه کردن افکار همگانی‌ست».

کم‌وبیش همزمان با اظهارات سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی، یک مقام ارشد کنگره آمریکا نیز در مورد اهداف و نیت‌های پیونگ‌یانگ، تردیدهایی را ابراز کرده‌است. مک تورنبری، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، به شبکه خبری فاکس گفته است کره شمالی احتمالا در حال خریدن زمان است تا از فشارها کاسته و میان متحدان آمریکا شکاف ایجاد کند.

آقای تورنبری می‌گوید به کل رخدادها بدبین است: «مطمئن هستم آن‌ها می‌خواهند بین ما و کره جنوبی شکاف ایجاد کنند، از شدت تحریم‌ها بکاهند، از شدت فشارهای چین بکاهند و از انزوای شدیدی که در آن قرار گرفته‌اند کمی خارج شوند».

این قانونگذار آمریکایی این احتمال را نیز مطرح کرده که پیونگ‌یانگ در حال حاضر به مقدار کافی آزمایش هسته‌ای و موشکی انجام داده و در مورد ظرفیت‌های نظامی خود به حدی از «اعتماد» رسیده، که پیشنهاد گفت‌وگو را مطرح کرده‌است.

با استفاده از یون‌هاپ، فاکس‌نیوز|ت.ت
XS
SM
MD
LG