لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۸

اظهارات ترامپ درباره رویکرد آمریکا در قبال کره شمالی و ایران


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت در سخنانی بر رویکرد سختگیرانه از سوی دولتش در قبال کره شمالی و ایران تاکید کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای ترامپ که روز جمعه در شهر دالاس و در نشست «انجمن ملی سلاح» سخنرانی می‌کرد، افرود آنچه پیونگ‌یانگ را به سر میز مذاکره آورد «موضع مقتدرانه‌» وی بوده است.

دونالد ترامپ ساعاتی پیشتر گفته بود، زمان و مکان دیدار با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی تعیین شده است. وی همچنین از پیشرفت در زمینه آزادی سه آمریکایی زندانی در کره شمالی خبر داد.

رییس جمهوری آمریکا در این سخنرانی به رویکرد منتقدانش درباره لحن تندش علیه کره شمالی اشاره کرد و گفت: آنها می گفتند در مورد کره شمالی این طوری حرف نزن، چرا که چنین لحنی می تواند به جنگ اتمی منجر شود. می دانید که چه چیزی باعث جنگ اتمی می شود؟ ضعف باعث جنگ اتمی می شود.

دونالد ترامپ اضافه کرد: رویکرد ما الان در قبال کره شمالی خیلی خوب است. سه ماه پیش را بیاد بیاورید که می گفتند چه خواهد شد.

رییس جمهوری آمریکا گفت،برای سال ها ما این مشکل را داشتیم، همه می گفتند؛ لطفا حرف نزنید. دولت قبلی ما خط مشی سکوت را در پیش گرفته بود و می گفت، حرف نزنید چرا ممکن است آنها یا او را عصبانی کنید. اگر بیانیه بسیار بدی علیه ایالات متحده صادر کردند، می گفتند؛‌ شما لطفا چیزی نگویید.

دونالد ترامپ اضافه کرد: چنین رویکردی نیز در قبال ایران بود. ما آن توافق وحشتناک با (ایران) را امضا کرده ایم، بعد آنها در خیابان ها رژه می روند و شعار مرگ بر آمریکا سر می دهند. من پرسیدم چه کسی این توافق را امضا کرده وقتی آنها دارند توی خیابان ها شعار مرگ بر آمریکا می دهند؟

رییس جمهوری آمریکا تاکید کرده است: چه کسی توافق را امضا کرد؟ دولت قبلی که جان کری آن را نمایندگی می کرد. او بهترین مذاکره کننده نبود. او هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرد، به جز موقعی در آن مسابقه دوچرخه سواری از روی دوچرخه زمین خورد و پایش شکست.

دونالد ترامپ اضافه کرد: گفتم؛ حداقل این که پایت شکسته است را به آنها نگو. فقط داخل بمان و بگو تمایلی به مذاکره نداری تا بتوانی به توافق بهتری دست پیدا کنی.

دونالد ترامپ بارها اعلام کرده توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهانی که در سال ۱۳۹۴ حاصل شد٬ «بدترین» توافقنامه‌ای است که آمریکا در تاریخ خود آن را امضا کرده است. آقای ترامپ در دی‌ماه سال گذشته اعلام کرد در صورت رفع نشدن «ایرادهای فاجعه‌بار» برجام تا ۲۲ اردیبهشت ماه٬ دیگر تعهد آمریکا به این توافقنامه را تمدید نمی‌کند.

رئیس جمهور آمریکا، چهار شرط را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده است که عبارتند از«دسترسی فوری» بازرسان بین‌المللی به تمامی مکان‌ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های بالیسیتک ایران.

این در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران تاکید کرده است که جمهوری اسلامی درباره برجام مذاکرهِ دوباره انجام نخواهد داد و درباره موضوعاتی مانند برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای خود نیز با غرب وارد مذاکره نخواهد شد.

با استفاده از گزارش های ویدئویی رویترز ، آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG