لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

پنتاگون می‌گوید هنوز شواهدی از دخالت مستقیم ایران در حمله حماس به اسرائیل در دست نیست


لوید آستین (عکس از آرشیو)
لوید آستین (عکس از آرشیو)

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، پنتاگون، روز سه‌شنبه ۱۸ مهر ماه گفت که ایالات متحده تاکنون شواهدی دال بر دخالت مستقیم جمهوری اسلامی ایران در حمله «تروریستی» گروه شبه‌نظامی حماس به اسرائیل به دست نیاورده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اظهارات مشابه‌ای را بیان کرد، اما گفت، این ارزیابی ممکن است تغییر کند.

لوید آستین در اظهارات خود تاکید کرد، تهران سال‌ها است که از حماس حمایت می‌کند.

وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران در یک هواپیمای نظامی در خصوص دخالت احتمالی جمهوری اسلامی ایران در حملات روز شنبه حماس به اسرائیل اظهار داشت: «در این مورد خاص، ما هیچ مدرکی مبنی بر دخالت مستقیم در برنامه‌ریزی یا اجرای این حمله نداریم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در کنفرانس خبری روزانه خود و در پاسخ به پرسشی در خصوص نقش ایران در حمله حماس گفت: «ما هیچ اطلاعاتی نداریم که نشان دهد ایران این حملات حماس را هدایت یا سازماندهی کرده است. ایران احتمالاً می‌دانست که حماس در حال برنامه‌ریزی عملیات علیه اسرائیل است، اما بدون زمان‌بندی دقیق یا محدوده‌ای که قرار بود رخ دهد. »

متیو میلر تاکید کرد، ایران در سال‌های اخیر کمک‌های نظامی و حساسی در اختیار حماس قرار داده است

آقای میلر به خبرنگاران گفت: «تجربه ما در این زمینه به ما می‌گوید که نتیجه‌گیری نهایی درباره این موضوع زود است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که ایالات متحد تلاش خواهد کرد در هفته‌ها و روزهای آینده اطلاعات بیشتری در این زمینه جمع آوری کند و مشخص کند که آیا گروه‌هایی در داخل نظام ایران از آنچه که در حال وقوع بود مطلع بوده‌اند یا حتی در برخی از جنبه‌ها در «برنامه‌ریزی» آن مشارکت داشته‌اند یا نه.

متیو میلر تاکید کرد: «ایران مدت‌هاست که از حماس حمایت می‌کند. حماس بدون پشتوانه مالی و مادی که از ایران دریافت کرده است، نمی‌توانست آن چیزی باشد که امروز است. بنابراین بله، ما معتقدیم که ایران حداقل در این حملات شریک است، حتی اگر هنوز هیچ مدرکی نداشته باشیم که نشان دهد آنها این حمله را هدایت یا سازماندهی کرده‌اند.»

در همین زمینه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، هم روز سه‌شنبه گفت، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تاکنون اطلاعاتی از نقش مستقیم جمهوری اسلامی ایران در حملات «تروریستی حماس» به دست نیاورده‌اند.

آقای سالیوان نیز تصریح کرد: «ما از ابتدا گفته‌ایم که ایران در سطحی کلی در این حمله شریک است، زیرا آنها سهم عمده‌ای از بودجه بازوی نظامی حماس را تأمین کرده‌اند، به آنها آموزش داده‌اند و قابلیت‌ و ظرفیت‌هایی را [برای این گروه] فراهم کرده‌اند.»

روز سه‌شنبه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، طی یک سخنرانی برای نیروهای مسلح، دست داشتن حکومت خود در حمله گسترده روزهای اخیر حماس به اسرائیل را رد کرد.

او پس از آن مجبور به اظهار نظر در این باره شده است که در دو روز اخیر، اخبار و گزارش‌هایی از مشارکت جمهوری اسلامی در حمله مرگبار اخیر به خاک اسرائیل در رسانه‌های غربی منتشر شده است.

از جمله روزنامه آمریکایی «واشینگتن‌پست» به‌نقل از «منابع رسمی» آمریکا گزارش داد که حملۀ اخیر حماس به اسرائیل در میانه سال ۲۰۲۲،‌ تقریباً یک سال پیش، طراحی شده بود و جمهوری اسلامی ایران با آموزش نیروهای حماس در خاک لبنان و تأمین تسلیحات به آن کمک کرده است.

در این گزارش که روز دوشنبه ۱۷ مهر منتشر شده، مقامات آمریکایی می‌گویند حملۀ حماس علیه اسرائیل تمامی «نشانه‌های حمایت ایران» را دارد و تهران به غیر از آموزش نظامی،‌ پشتیبانی لجستیک و تسلیحاتی آن به ارزش میلیون‌ها دلار را هم بر عهده داشته است.

مارک پولیمروپولوس، یک مأمور پیشین سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، سی‌آی‌ای، گفته برای مثال «بدون شک استفاده نیروهای حماس از پاراگلایدر که روز شنبه با آن از آسمان وارد اسرائیل شدند، مستلزم آموزش شبه‌نظامیان در خارج از غزه بوده است».

سایر منابع اطلاعاتی آمریکایی به این روزنامه گفتند برخی از نیروهای حماس در اردوگاه‌های پناهندگان در خاک لبنان آموزش دیده‌اند و روشن است که تعلیمات نظامی دست‌کم برخی از نیرو‌های حماس «برای عملیات پیشرفته رزمی بوده است».

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، نیویورک تایمز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG