لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

یک مقام آمریکایی: هیچ برنامه‌ای برای دیدار پمپئو و ظریف در سنگاپور وجود ندارد


مایک پمپئو قرار است در روزهای آینده به شرق آسیا سفر کند.
مایک پمپئو قرار است در روزهای آینده به شرق آسیا سفر کند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۹ مرداد گزارش‌ها درباره دیدار احتمالی مایک پمپئو و محمد جواد ظریف، وزیران خارجه ایالات متحده و ایران، در سنگاپور را تکذیب کرد.

آقای پمپئو قرار است در روزهای آینده به شرق آسیا سفر کند تا از کشورهای مالزی، اندونزی و سنگاپور دیدار کند. حضور وزیر خارجه آمریکا در سنگاپور اما همزمان با سفر محمد جواد ظریف به این کشور خواهد بود که همین امر باعث گمانه‌زنی‌هایی درباره دیدار احتمالی آنها با یکدیگر شده است.

به گفته بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، آقای ظریف به منظور امضای اسناد پیوستن جمهوری اسلامی ایران به پیمان مودت و همکاری جنوب شرق آسیا (تاک) در روزهای آینده به سنگاپور سفر می‌کند. پیمان تاک یکی از موضوعات نشست این دوره وزیران خارجه اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی موسوم به آ.سه.آن است که از روز دوشنبه در سنگاپور آغاز شده است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اجلاس آ.سه‌.آن و حضور همزمان آقای پمپئو و آقای ظریف در سنگاپور نوشت: «ایران عضو هیچ کدام از توافق‌های چندجانبه نیست و هیچ برنامه‌ای هم برای تعامل با [وزیر خارجه ایران] وجود ندارد».

پیمان تاک سال ۱۹۷۶ میان اعضای بنیان‌گذار آ.سه‌.آن منعقد شد و بعدها شماری از کشورهای دیگر خارج از حوزه آ.سه‌.آن نیز به آن پیوستند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام اواسط تیرماه مصوبه مجلس شورای اسلامی برای پیوستن به این پیمان را تایید کرد. آمریکا نیز سال ۲۰۰۹ در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما این پیمان را امضا کرد.

اما گزارش‌ها درباره دیدار احتمالی مایک پمپئو و محمد جواد ظریف در سنگاپور به‌ویژه پس از اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، که خواستار مذاکره بدون شرط با حسن روحانی شده است، اهمیت مضاعفی پیدا می‌کرد.

آقای پمپئو درباره پیشنهاد رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته است: «اگر ایرانی‌ها از خود این تعهد را نشان دهند که تغییرات اساسی در نحوه برخورد با مردم خود ایجاد می‌کنند، رفتار مخرب خود را در منطقه کاهش دهند، بپذیرند ارزش دارد وارد توافقی بشوند که واقعا از گسترش تسلیحات هسته‌ای جلوگیری می‌کند، آن گاه رئیس‌جمهوری گفته که آماده است تا با آنها بنشیند و گفت‌وگو کند».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، ایرنا و سایت رادیو فردا؛ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG