لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۷

دو دانشمند آمریکایی و یک بریتانیایی برنده نوبل شیمی ۲۰۱۸ شدند


جایزه نوبل شیمی روز چهارشنبه ۱۱ مهر به سه پژوهشگر اعطا شد که با «مهار قدرت تکامل»، آنزیم‌ها و پادتن‌هایی تولید کردند که به تولید پرفروش‌ترین دارو و سوخت‌های مناسب برای محیط زیست منجر شده است.

نیمی از جایزه یک میلیون دلاری به فرانسیس آرنولد از انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا و نیم دیگر آن به جورج اسمیت از دانشگاه میزوری آمریکا و جورج وینتر از آزمایشگاه بیولوژی مولکولی‌ ام‌آرسی در کمبریج انگلستان تعلق خواهد گرفت.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد که برندگان جوایز نوبل را انتخاب می‌کند گفت فرانسیس آرنولد اولین تکامل کنترل شده آنزیم‌ها را انجام داده که موارد استفاده آن عبارتند از «تولید مواد شیمیایی از جمله دارو و سوخت‌های قابل بازیافت که با محیط زیست سازگاری بیشتری دارند».

جورج اسمیت ۷۷ ساله روشی برای رشد و نمو پروتئین‌های جدید کشف کرده و جورج وینتر نیز از این روش برای تولید پادتن‌هایی استفاده کرده که پروتئین‌هایی هستند که در خون می‌توانند با بیماری‌ها مقابله کنند.

به گفته آکادمی سلطنتی علوم سوئد، اولین دارویی که بر اساس پژوهش‌های جورج وینتر تولید و تجویز آن در سال ۲۰۰۲ تصویب شد برای درمان رماتیسم مفصلی، بیماری پوستی صدفک و التهاب روده به کار برده می‌شود.

جورج اسمیت پس از دریافت این خبر بر اهمیت پژوهش‌های دیگر که به اين اکتشافات منجر شده تاکید کرد و گفت: «تعداد بسیار اندکی از پژوهش‌ها کاملا جدید هستند و اکثر آنها ادامه و تحول پژوهش‌های قبلی هستند و تحقیقات من نیز ادامه کار دیگران بود.»

همچنین پیتر دارهوت رییس انجمن شیمی آمریکا ضمن ستودن برندگان جایزه نوبل شیمی گفت: «برندگان امسال با استفاده از علم شیمی تکامل مولکول‌های طبیعی بیولوژیک را تسریع کرده‌اند که به عنوان یک سیتسم حیاتی برای ارگانیسم‌های زنده عمل می‌کند.»

وی افزود: «کشفیات این پژوهشگران سرعت تکامل این مولکول‌ها را هزاران برابر افزایش داده و در نتیجه زمینه را برای بهبود داروها، سوخت و سایر محصولات فراهم کرده است.»

کارشناسان می‌گویند روش‌های ابداعی برندگان نوبل شیمی امسال به نسبت سایر روندهای تولید محصولات شیمیایی با ضرورت‌های زیست محیطی سازگاری بیشتری دارد.

یوهان آگویست یکی از اعضای کمیته شیمی نوبل گفت: «همه ارگانیسم‌های زنده برای تولید مواد شیمیایی خود از آنزیم استفاده می‌کنند. بنابراین مهار و کنترل آنزیم‌ها به نسبت استفاده از مواد سمی و یا فلزات سنگین برای محیط زیست بسیار بهتر است.»

جایزه نوبل پزشکی روز دوشنبه به جیمز الیسون دانشمند آمریکایی و تاسوکو هونجو دانشمند ژاپنی اعطا شد.

روز سه شنبه نیز آرتور اشکین از آمریکا، دونا استریکلند از کانادا و ژرارد مورو فرانسوی به عنوان برندگان جایزه نوبل فیزیک معرفی شدند.

برنده یا برندگان جایزه صلح نوبل روز جمعه اعلام خواهد شد.

آکادمی نوبل به دلیل رسوایی جنسی که امسال فعالیت‌های کمیته ادبی را تحت‌الشعاع قرار داد تصمیم گرفته که برنده نوبل ادبیات سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را سال آینده اعلام کند.

ژان کلود آرنولت عضو این کمیته که در مرکز رسوایی جنسی بود و یکی از چهره‌های فرهنگی مهم سوئد است روز دوشنبه به جرم تجاوز به دو سال زندان محکوم شد.

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG