لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۸

گروه ناظر بر پیونگ‌یانگ: تخریب تاسیسات موشکی کره شمالی متوقف شده‌است


کیم و مقام‌های حکومتش در تصویری از سپتامبر ۲۰۱۷
کیم و مقام‌های حکومتش در تصویری از سپتامبر ۲۰۱۷

آن‌طور که یک گروه عمده ناظر بر فعالیت‌های کره شمالی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای گزارش داده، پیونگ‌یانگ برچیدن یک تاسیسات کلیدی موشکی را متوقف کرده‌است. این گزارش یک روز پس از آن منتشر شده که آژانس اتمی گفت نشانه‌ای از توقف فعالیت‌های اتمی این کشور دیده نمی‌شود.

ناظران و تحلیل‌گران در پروژه «۳۸ شمال» می‌گویند تصاویر ماهواره‌های تجاری نشان می‌دهد که در سایت موشکی «ساهه» واقع در شمال غرب آن کشور طی روزهای گذشته «هیچ فعالیت خاصی صورت نگرفته است».

این گروه ناظر که در آمریکا مستقر است اوایل مرداد گفته بود کره شمالی در حال تخریب بخش‌هایی از مرکز آزمایش موشکی «ساهه» است. این تاسیسات نقش کلیدی در آزمایش موتور موشک‌های بالیستیک و سوخت مایع این موشک‌ها دارد و گزارش‌ها در مورد فعالیت در آن نیز توجه زیادی به خود جلب می‌کند.

گروه «۳۸ شمال» گفته است «در مرکز آزمایش‌ها روی موتورهای عمودی، جایی‌که تخریب آن از ماه ژوئیه تا اوایل اوت، پیشرفت چشم‌گیری داشت، فعالیت‌ها از سوم اوت به این سو (طی سه هفته گذشته) متوقف شده‌است». این گروه می‌گوید شمار خودروهایی که ظاهرا برای کار در این تاسیسات فرستاده شده بودند نیز مقداری کاهش یافته‌است.

دونالد ترامپ پس از دیدار با کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، در خرداد گذشته در سنگاپور، گفته بود کیم قول داده است به زودی یک سایت اصلی آزمایش موشک‌های بالیستیک برچیده خواهد شد. آقای ترامپ البته نامی از این سایت نبرده بود، اما مقام های آمریکایی بعدا به رویترز گفتند، منظوری او تاسیسات «ساهه» در شهرستان دونگ‌چنگ است.

انتشار گزارش‌ها در مورد «تخریب» بخشی از این تاسیسات نیز بازتاب فراوانی یافت.

برآورد تازه گروه «۳۸ شمال» یک روز پس از آن منتشر می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد با وجود تعهد کره شمالی به غیرهسته‌ای شدن، هیچ نشانه‌ای از توقف فعالیت‌های اتمی این کشور دیده نمی‌شود: «تداوم و توسعه بیشتر برنامه‌های هسته‌ای جمهوری دمکراتیک خلق کره و بیانیه‌های دولت آن کشور مایه نگرانی جدی است».

دولت کره شمالی اواسط مرداد آمریکا را متهم کرده بود که با وجود اقداماتی که نشان‌دهنده «حسن نیت» پیونگ‌یانگ است هنوز در پی اعمال تحریم‌های بین المللی علیه آن کشور است. دستگاه رهبری کره شمالی گفته بود اگر واشنگتن «روش‌های منسوخ» را ادامه دهد، در زمینه غیرهسته‌ای شدن پیشرفتی صورت نخواهد گرفت.

مقام‌های ایالات متحده تاکید کرده‌اند که برچیده‌شدن تحریم‌ها علیه کره شمالی در صورتی رخ می‌دهد که این کشور به‌طور کامل سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی خود را کنار بگذارد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، ۱۶ مرداد گفته بود با وجود توافقات میان ترامپ و رهبر کره شمالی در خرداد ماه، پیونگ‌یانگ هنوز گام‌های لازم برای غیر اتمی شدن را برنداشته‌است.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه این هفته در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت «چیزهای خیلی خوبی در ارتباط با کره شمالی در حال وقوع است». او در عین حال از چین انتقاد کرد که در مقایسه با گذشته اقدامات کم‌تری را در این زمینه انجام می‌دهد.

کاخ سفید هنوز واکنشی به گزارش تازه نشان نداده‌است.

رویترز، کیودو، یون‌هاپ|ت.ت
XS
SM
MD
LG