لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۶

دبیرکل سازمان ملل آزمایش موشکی کره شمالی را محکوم کرد


آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از رهبران کره شمالی خواسته که از انجام آزمایش‌های موشکی بیشتر خودداری کنند.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از رهبران کره شمالی خواسته که از انجام آزمایش‌های موشکی بیشتر خودداری کنند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد اقدام کره شمالی در شلیک یک موشک بالستیک دیگر را محکوم کرد و آن را نقض جدی قطعنامه‌های شورای امنیت این سازمان خواند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، استفان دوژاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۴ شهریور گفت که آقای گوترش از رهبران کره شمالی خواسته است که «از انجام آزمایش‌های بیشتر خودداری کنند و به قطعنامه‌های شورای امنیت در این‌باره پایبند بمانند و اجازه بدهند که فضا برای ازسرگیری گفت‌وگوهای جدی حول موضوع خلع سلاح هسته‌ای مساعد شود».

کره شمالی روز جمعه برای دومین بار ظرف مدتی کمتر از یک ماه موشک دیگری را از فراز خاک ژاپن به سوی آب‌های اقیانوس آرام شلیک کرد.

به گفته مقامات دولت ژاپن، این موشک از آسمان هوکایدو واقع در شمال عبور کرده و در حدود دو کیلومتری شرق ژاپن در اقیانوس آرام فرود آمده است.

منابع نظامی کره جنوبی نیز می‌گویند که این موشک مسافتی حدود سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر را طی کرده که برای رسیدن به گوام بخشی از قلمرو آمریکا در اقیانوس آرام که کره شمالی آن را تهدید کرده کافی است.

کارشناسان می‌گویند هدف‌گیری این موشک‌ها که هنوز در مراحل اولیه تولید هستند، ضعیف است. در همین حال خبرگزاری رویترز از قول دیپلمات‌ها گزارش داده که شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست آمریکا قرار است در این باره تشکیل جلسه دهد.

کره شمالی در دوران رهبری کیم جونگ اون برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود را شتاب داده که هدفش رسیدن به قابلیت‌هایی است که بتواند خاک آمریکا را نشانه برود.

دو آزمایشی که در ماه ژوییه صورت گرفت موشک‌های قاره پیمایی بودند که می‌توانند بخشی از خاک آمریکا را هدف بگیرند. این کشور در عین حال اوایل سپتامبر ششمین آزمایش هسته‌ای خود را که بزرگترین بمب محصول این کشور است انجام داد.

جیم متیس وزیر دفاع آمریکا گفت شلیک این موشک «میلیون‌ها نفر را در شمال ژاپن هراسان کرد و به پناهگاه فرستاد»، هر چند از گزارش‌ها چنین به نظر می‌آید که مردم در این مناطق به زندگی و کار عادی خود مشغول بودند.

نیروهای مسلح آمریکا اعلام کرد به فاصله کوتاهی پس از شلیک این موشک آن را تشخیص داده و ردیابی کرده است و برای گوام، قلمرو آمریکا که در فاصله سه هزار و ۴۰۰ کیلومتری از کره شمالی واقع شده هیچ خطری ایجاد نمی‌کرد.

به گفته نیروهای مسلح کره جنوبی، این موشک با سرعت حدود ۷۷۰ کیلومتر پرواز می‌کرد و مدت پرواز آن حدود ۱۹ دقیقه بود.

مقامات آمریکایی در واکنش به آزمایش موشکی کره شمالی، بر سیاست خود مبنی بر دفاع از کشورهای متحد تاکید کردند. رکس تیلرسون وزیر خارجه خواستار اجرای اقدامات جدیدی علیه کره شمالی شد و گفت: «ادامه اقدامات تحریک آمیز فقط به انزوای دیپلماتیک و اقتصادی کره شمالی منجر خواهد شد».

خبرگزاری رویترز می‌افزاید نتایج نظرسنجی اخیر موسسه گالوپ نشان می‌دهد که اکثریت افکار عمومی آمریکا آماده‌اند از اقدام نظامی علیه کره شمالی حداقل به عنوان آخرین گزینه حمایت کنند.

۵۸ درصد پاسخ دهندگان گفته‌اند اگر اقدامات اقتصادی و دیپلماتیک نتوانند اهداف آمریکا را تامین کنند از اقدام نظامی حمایت خواهند کرد. به گفته موسسه گالوپ، این رقم به نسبت آخرین نظرسنجی مشابه که در سال ۲۰۰۳ انجام شده بود ۱۱ درصد افزایش یافته است.

در همین حال، رییس‌جمهوری کره جنوبی گفت در حال حاضر گفت‌وگو با حکومت کره شمالی ناممکن است. یک سخنگوی رییس‌جمهوری کره جنوبی گفت او به مقامات مسئول دستور داده است تا برای تهدیدهای احتمالی کره شمالی از جمله حملات شیمیایی آماده شوند.

دولت روسیه هم اعلام کرده که این آزمایش موشکی بخشی از اقدامات تحریک‌آمیز و ‌غیرقابل پذیرش است و شورای امنیت سازمان ملل متحد اتفاق نظر دارد که این اقدامات نباید صورت بگیرد.

کاخ کرملین در بیانیه‌ای گفت ولادیمیر پوتین در این زمینه با مانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه تماس تلفنی داشته و هر دو طرف بر ضرورت یافتن راه حل دیپلماتیک از جمله از سرگیری مذاکرات با کره شمالی تاکید کرده‌اند.

تحریم‌های اخیر شورای امنیت ممنوعیت صادرات پارچه از کره شمالی و محدود کردن صادرات نفت آن کشور را شامل می‌شود.

اما در بازارهای مالی جهان معامله‌گران به آزمایش موشکی کره شمالی توجهی نکرده و در نتیجه بهای سهام تغییری نکرد. در حال حاضر موضوع اصلی برای بازارهای مالی بین‌المللی احتمال افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا و سایر بانک‌های مهم جهان است.

XS
SM
MD
LG