لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

رهبر کره شمالی: امیدوارم نشست با پوتین موفقیت آمیز باشد


مراسم استقبال از کیم جونگ اون در شهر ولادی وستوک.
مراسم استقبال از کیم جونگ اون در شهر ولادی وستوک.

کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی چهارشنبه چهارم اردیبهشت برای دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه وارد شهر ولادی وستوک شد و ابراز امیدواری کرد نشست او با آقای پوتین موفقیت آمیز و سازنده باشد.

مراسم استقبال رسمی از کیم جونگ اون در ولادی وستوک برگزار شده است. گزارش ها حاکی است که ولادیمیر پوتین شامگاه چهارشنبه به سمت ولادی وستوک پرواز کرده است.

کیم جونگ اون به تلویزیون دولتی « روسیه ۲۴» گفته است، امیدوارم که این سفر «مفید و موفقیت آمیز» باشد. مایلم با ولادیمیر پوتین در خصوص «حل و فصل وضعیت در شبه جزیره کره» و نیز روابط دوجانبه با روسیه مذاکره کنم.

این نخستین سفر کیم جونگ اون به عنوان رهبر کره شمالی به روسیه است.

رهبر کره شمالی با اشاره به علاقه‌اش به روسیه، تصریح کرد که قصد دارد روابط بین دو کشور را تقویت کند.

به گزارش آسوشیتدپرس،رهبر کره شمالی در بدو ورود خود به روسیه در ایستگاه راه آهن خازان روسیه در نزدیکی مرز با کره شمالی گفته: من در مورد کشور شما بسیار شنیده‌ام و مدت‌هاست که می‌خواهم از آن دیدار کنم.

کیم جونگ اون اضافه کرده است: الان هفت سال است که من رهبر کره شمالی هستم و الان دیدار از روسیه برایم میسر شده است.

یوری اوشاکوف، مشاور رئیس جمهور روسیه هم گفته است، نشست کیم جونگ اون و ولادیمیر پوتین بر مساله برنامه هسته ای کره شمالی متمرکز خواهد بود. روسیه به دنبال تقویت روند مثبتی است که از دیدارهای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با رهبر کره شمالی به وجود آمده است.

وی همچنین روز گذشته در خصوص این موضوع گفته بود: در ماه‌های اخیر وضعیت در اطراف شبه جزیره کره کمی با ثبات تر شده که دلیل اصلی آن توقف آزمایش های موشکی و تعطیل کردن مرکز آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی است. دولت روسیه به هر شکلی که بتواند به تقویت این روند مثبت کمک خواهد کرد.

دولت روسیه سالها در اقدامات بین المللی برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی مشارکت داشته و در کنار دو کره، چین، ژاپن و آمریکا عضوی از گروه مذاکرات شش جانبه بود که آخرین بار در سال ۲۰۰۹ تشکیل جلسه داد.

اجلاس قبلی رهبران روسیه و کره شمالی در سال ۲۰۰۲ با شرکت ولادیمیر پوتین و کیم جونگ ایل پدر رهبر فعلی کره شمالی برگزار شد. کیم جونگ ایل در سال ۲۰۱۱ نیز از روسیه دیدار کرد ولی در آن زمان دمیتری مدودف رییس جمهور وقت روسیه میزبان او بود.

به گزارش برخی رسانه ها محل اجلاس رهبران روسیه و کره شمالی ساختمان دانشگاه دولتی خاور دور خواهد بود که به وسیله پلی به خاک روسیه در شهر ولادی وستوک مرتبط می شود. این پل به مناسبت اجلاس سازمان همکاریهای اقتصادی آسیا - پاسفیک در سال ۲۰۱۲ ساخته شده است.

با استفاده از آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG