لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۰

رویترز: کره شمالی به دنبال محافظت از موشک‌های اتمی خود است


رژه نظامی در کره شمالی در سال ۲۰۱۸
رژه نظامی در کره شمالی در سال ۲۰۱۸

یک نهاد سازمان ملل در گزارشی اعلام کرده است که کره شمالی برنامه‌های اتمی و موشک بالیستیک خود را دست نخورده حفظ کرده است و می‌کوشد تا از این قابلیت‌ها در مقابل هرگونه حمله احتمالی محافظت کند.

رویترز می‌گوید، روز دوشنبه ۱۵ بهمن یک نسخه از این گزارش ناظران تحریم‌های کره شمالی سازمان ملل به ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل را دیده است. این گزارش در آستانه دومین دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی در ماه جاری میلادی منتشر شده است.

در دیدار اول دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در بهار گذشته در سنگاپور، رهبر کره شمالی وعده داده بود در راستای عاری سازی هسته‌ای در شبه جزیره کره گام بر دارد.

رویترز می‌گوید در این گزارش آمده است: کره شمالی از تاسیسات غیر نظامی، از جمله فرودگاه‌ها، برای مونتاژ و آزمایش موشک‌های بالیستیک استفاده می‌کند و هدف آن حفظ این قابلیت‌ها از هرگونه حمله فلج کننده به سایت‌ها و تاسیسات تولید موشک اتمی شناخته شده است.

در این گزارش همچنین تصریح شده است که شواهد و مدارک نشان می‌دهد که کره شمالی فرایند و روند پیوسته‌ای جهت پراکنده کردن محل‌های مونتاژ، انبار کردن تسلیحات و آزمایش‌ها در پیش گرفته است.

رویترز می‌گوید، گزارش ۳۱۷ صفحه‌ای ناظران تحریم‌های سازمان ملل در روز جمعه به اعضای شورای امنیت ارائه شده است و هیات نمایندگی کره شمالی در سازمان ملل حاضر نشده است در خصوص این گزارش ابراز نظر کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۶ به اتفاق آرا تحریم‌هایی را علیه کره شمالی اعمال کرده است. شورای امنیت ضمن درخواست توقف برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک پیونگ یانگ، تحریم های گسترده‌ای از جمله در زمینه صادرات نفت خام و محصولات نفتی به کره شمالی اعمال کرده است.

کره شمالی از ایالات متحده انتقاد کرده است که در مقابل اقدامات پیونگ یانگ برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای و موشکی‌اش گام‌های ناچیزی برداشته است.

کره شمالی همچنین بارها از آمریکا خواسته است که تحریم‌های خود علیه پیونگ یانگ را لغو کرده و به طور رسمی پایان جنگ را اعلام کند و تضمین‌های امنیتی ارائه کند.

این در حالی است که گزارش ناظران سازمان ملل می‌گوید، تحریم علیه کره شمالی تاثیر چندانی ندارند.

در این گزارش آمده است: کره شمالی همچنان با افزایش شدید انتقال غیرقانونی محصولات نفتی و زغال سنگ از طریق محموله‌های دریایی به سرپیچی از تحریم‌های سازمان ملل ادامه می‌دهد.

دن کوتس مدیر اطلاعات ملی آمریکا سه شنبه گذشته در سنای این کشور گفته بود، ارزیابی ما در حال حاضر این است که کره شمالی به دنبال حفظ سلاح‌های تخریب و کشتار جمعی است و بعید است سلاح‌های هسته‌ای و قابلیت‌های خود برای تولید این نوع تسلیحات را رها کند چون از منظر رهبران آن کشور سلاح‌های هسته‌ای در بقای رژیم نقش حیاتی دارند.

با استفاده از گزارش رویترز، خ/ت
XS
SM
MD
LG