لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

نهادهای اطلاعاتی آمریکا: بعید است کره شمالی زرادخانه هسته‌ای خود را کاملا از بین ببرد


 دن کوتس مدیر اطلاعات ملی آمریکا( مارس ۲۰۱۸)
 دن کوتس مدیر اطلاعات ملی آمریکا( مارس ۲۰۱۸)

نهادهای امنیتی آمریکا روز سه شنبه در گزارش خود به کنگره در مورد هدف دونالد ترامپ برای خلع سلاح هسته‌ای اظهار تردید کرده و گفتند بعید است آن کشور زرادخانه هسته‌ای خود را کاملا از بین ببرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، دن کوتس مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارش به کمیته امنیتی مجلس سنا در عین حال اشاره کرد که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی حمایت خود از خلع سلاح تسلیحاتی شبه جزیره کره را ابراز کرده و اخیرا آن کشور هیچ آزمایش موشکی قادر به حمل کلاهک هسته‌ای و یا آزمایش هسته‌ای انجام نداده است.

دن کوتس در آغاز سخنان خود گفت:«با این وجود، ارزیابی ما در حال حاضر این است که کره شمالی به دنبال حفظ سلاح‌های تخریب و کشتار جمعی است و بعید است سلاح‌های هسته‌ای و قابلیت‌های خود برای تولید این نوع تسلیحات را رها کند چون از منظر رهبران آن کشور سلاح‌های هسته‌ای در بقای رژیم نقش حیاتی دارند.»

او بدون ارائه جزییات افزود: «مشاهدات ما از برخی فعالیت‌ها در آن کشور که با خلع سلاح هسته‌ای کاملا مغایر است اين ارزیابی را تقویت می کند.»

این تردید با ارزیابی‌های نهادهای امنیتی آمریکا در تمامی سالهای گذشته انطباق دارد ولی با ارزیابی دونالد ترامپ که پس از ملاقات سال گذشته با کیم جونگ اون در سنگاپور گفت کره شمالی دیگر یک تهدید هسته‌ای نیست در تناقض است.

اقدامات برای برگزاری اجلاس بعدی سران دو کشور در حال اجراست ولی تاکنون هیچ اطلاعاتی در مورد موضوع گفتگوها، زمان و مکان آن منتشر نشده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می افزاید گزارش مفصل نهادهای امنیتی آمریکا که سخنان دن کوتس بر آن استوار است، پیش بینی می کند که در سال جاری تهدیدهای امنیتی علیه آمریکا و متحدانش دامنه و تنوع بیشتری خواهند داشت و چین و روسیه در این تهدیدها نقش مهمی دارند.

ارزیابی نهادهای امنیتی این است که روسیه و چین بیش از هر زمان دیگری از اواسط دهه پنجاه میلادی تاکنون همسو شده و دامنه نفوذ جهانی آنها در حال گسترش است.

مدیر اطلاعات ملی آمریکا در بخش دیگری از گزارش خود به کمیته امنیتی مجلس سنا گفت احتمال دارد که روسیه و کشورهای دیگر با استفاده از شبکه‌های اجتماعی تلاش کنند بر انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا تاثیر بگذارند.

در بخشی از گزارش نهادهای امنیتی آمریکا گفته می شود «دشمنان و رقبای استراتژیک ما به احتمال فراوان انتخابات سال ۲۰۲۰ را فرصتی برای پیشبرد اهداف خود می دانند. پیش بینی ما این است که آنها قابلیت‌های خود را افزایش داده و از تجارب یکدیگر استفاده خواهند کرد. بنابراین ویژگی تهدیدها در سال ۲۰۲۰ و انتخابات بعدی متفاوت خواهد بود.»

این گزارش می افزاید «هدف اقدامات روسیه در شبکه‌های اجتماعی تشدید تنش‌های اجتماعی و نژادی، از بین بردن اعتماد مردم به حکومت و انتقاد از اقداماتی است که از نظر آنها سیاست‌های ضد روسی تلقی می شود.»

«مسکو ممکن است روش‌های دیگری از جمله نشر اطلاعات غلط، رخنه و افشا اطلاعات و یا دستکاری داده‌های اطلاعاتی را به شیوه‌ای هدفمند تر و به منظور تاثیر گذاری بر سیاست، عملکرد و انتخابات آمریکا به کار بگیرد.»

با استفاده از آسوشیتدپرس، ش.ر؛ خ
XS
SM
MD
LG