لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۹

برنامه دفاع موشکی جدید آمریکا: کره شمالی تهدیدی فوق‌العاده است


دونالد ترامپ می‌گوید ما از مردم آمریکا در برابر هر گونه حمله موشکی محافظت می‌کنیم.
دونالد ترامپ می‌گوید ما از مردم آمریکا در برابر هر گونه حمله موشکی محافظت می‌کنیم.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه ۲۷ دی برنامه خود برای بازنگری در نظام دفاع موشکی ایالات متحده را ارائه کرد که در آن از کره شمالی به عنوان یک «تهدید فوق‌العاده» نام برده می‌شود.

طرح جدید دفاع موشکی آمریکا بازنگری همه‌جانبه‌ای در برنامه پیشین این کشور برای مقابله با تهدیدات موشکی به‌شمار می‌آید. این برنامه بازنگری‌شده به توانایی‌های موشکی کره شمالی، ایران، روسیه و چین می‌پردازد و نسبت به آن ابراز نگرانی می‌کند.

ترامپ در معرفی این طرح جدید گفت: «هدف ما ساده است؛ اطمینان از اینکه می‌توانیم هر حمله موشکی به ایالات متحده را رصد کنیم و آن را از بین ببریم، هر کجا، هر زمان و در هر مکانی».

آقای ترامپ در اظهارات خود اشاره‌ای به کره شمالی نکرد، اما پاتریک شاناهان که پس از استعفای جیم متیس به‌طور موقت مسئول وزارت دفاع آمریکا شده است، گفت که برنامه موشکی کره شمالی همچنان محل نگرانی جدی است.

متن برنامه جدید پدافند موشکی آمریکا از واژگان محکم‌تری علیه کره شمالی بهره می‌برد. در این متن آمده است: «اگرچه اکنون مسیر جدیدی برای صلح احتمالی با کره شمالی گشوده شده است، اما این کشور همچنان تهدیدی فوق‌العاده به شمار می‌آید و ایالات متحده باید هوشیار باشد».

خبرگزاری رویترز با اشاره به تلاش‌های ترامپ برای تشویق کره شمالی به توقف برنامه تسلیحات اتمی خود می‌نویسد که برنامه جدید دفاع موشکی آمریکا در لحظه حساسی منتشر شده و از این رو می‌تواند عجیب باشد.

دولت کره شمالی نماینده ارشد خود را روز پنج‌شنبه عازم واشینگتن کرده تا با مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، و احتمالا با آقای ترامپ دیداری داشته باشد. این گفت‌وگوها می‌تواند منجر به اعلام برنامه‌ریزی برای دومین دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بشود.

استراتژی جدید دفاع موشکی آمریکا از بررسی راه‌هایی برای استقرار جنگ‌افراز در فضا سخن به می‌آورد که بتوانند موشک‌های دشمنان را هدف قرار بدهند، امری که یادآور طرح‌های رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در دهه هشتاد میلادی است.

این استراتژی همچنین بر سرمایه‌گذاری بر ساخت حس‌گرهایی تاکید دارد که در فضا مستقر خواهند شد تا بتوان موشک‌های دشمنان را بهتر تشخیص داد و رهگیری کرد.

دونالد ترامپ گفت: «ما از مردم آمریکا در برابر هر گونه حمله موشکی محافظت می‌کنیم. ایالات متحده در گذشته فاقد یک استراتژی جامع دفاع موشکی بود که با موشک‌های برتر از موشک‌های بالستیک مقابله کند. با برنامه جدیدی که داریم این امر تغییر خواهد کرد».

وی افزود: «ایالات متحده از هم‌اکنون سیاست خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که با هر حمله موشکی از جمله موشک‌های کروز و مافوق صوت مقابله کند. ما متعهد به اجرای یک برنامه دفاع موشکی هستیم که بتواند سپری باشد برای همه شهرهایمان در ایالات متحده».

«بازنگری در پدافند موشکی» سندی‌ است که قرار بود سال پیش ارائه شود اما زمان ارائه آن به تعویق افتاد.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت که ایالات متحده تمام و کمال به ناتو متعهد است اما همزمان تاکید کرد که دیگر کشورها باید پرداخت‌های خود به ناتو را افزایش دهند.

دونالد ترامپ معتقد است که که برخی از کشورهای اروپایی سهم ناچیزی از بودجه ناتو را تامین می‌کنند و بارها در این زمینه از آنها انتقاد کرده است.

منبع: خبرگزاری رویترز/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG