لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۴

طرح جدید آمریکا: پدافند موشکی، از فضا، با لیزر


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است

مقام‌های دولتی آمریکا همواره در مورد افزایش توان موشکی کره شمالی، ایران، روسیه و چین هشدار داده‌اند و مقام‌های برخی از این کشورها نیز گاه ارائه پیشرفت‌های موشکی خود را با تهدیدهای لفظی علیه آمریکا و هم‌پیمانانش همراه کرده‌اند.

در یکی از تازه‌ترین تهدیدها، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز چهارشنبه با تهدید موشکی علیه اسرائیل خطاب به این هم‌پیمان آمریکا هشدار داد: «بترسید از روزی که موشک‌های نقطه‌زن ایران غرش‌کنان بر سرتان فرود آید.»

اما هم‌زمان، روز پنج‌شنبه خبر از رونمایی یک برنامه دفاعی تازه آمریکا رسید که «بازنگری در پدافند موشکی» نام دارد و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، آن را ارائه می‌کند.

مقام‌های ارشد دولت آمریکا می‌گویند که قرار است در قالب این طرح و برنامه، پدافند موشکی آمریکا از حالت زمین‌پایه فراتر رفته و با کمک شبکه‌ای از ماهواره‌ها و سلاح‌های لیزری به شکل «فضاپایه» نیز درآید.

در این طرح، ماهواره‌ها و حسگرهایی در خارج از جو زمین قرار داده می‌شود که موشک‌های دوربرد «دولت‌های یاغی» را پیش از پرتاب شناسایی خواهد کرد و در صورت پرتاب این موشک‌ها، سامانه‌ای لیزری آنها را نابود می‌کند.

در گام بعدی قرار است ایالات متحده به سمت استقرار رهگیرهایی در فضا باشد که موشک‌های دفاعی خود را نه از روی زمین بلکه از فضا به سمت موشک‌های پرتاب‌شده دشمن شلیک کند.

سند «بازنگری پدافند موشکی» هم‌چنین درخواست مطالعه‌ای کرده که بر پایه آن در گام‌های بعدی بتوان موشک‌ها را حتی بدون شلیک موشک رهگیر بلکه با شلیک «انرژی متمرکز و هدایت‌شده» لیزری از فضا نابود کرد.

در یکی از این طرح‌ها قرار است یک شلیک‌کننده لیزری بر روی پهپادی قرار بگیرد که در ارتفاعات بسیار بالا پرواز می‌کند و موشک‌های شلیک‌شده توسط کره شمالی و دیگران را در همان مرحله اول پرتاب با اشعه دوربرد لیزری منهدم کند.

در حالی که تمرکز طرح‌های قبلی انحصاراً متوجه تهدید موشکی بالیستیک بوده‌است، بازنگری جدید قرار است تهدیدهای موشکی از نوع کروز و مافوق صوت از سوی روسیه و چین را نیز دربر بگیرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام ارشد دولت آمریکا که نامش ذکر نشده به خبرنگاران گفته‌است که این طرح جدید «به‌راستی یک نگاه فراگیر» به توان و برنامه پدافند موشکی ایالات متحده و وجهه جهانی آن کشور در این زمینه است.

به گفته این مقام ارشد، آمریکا قرار است با این طرح جدید به نسل جدیدی از پدافند موشکی برسد و در هرگونه تهدید موشکی دست پیش را داشته باشد.

سامانه کنونی پدافند موشکی ایالات متحده شامل صفوف متعدی از موشک‌های رهگیر است که بر روی ناوهای جنگی و در پایگاه‌های موشکی در آلاسکا و کالیفرنیا مستقر هستند.

ایالات متحده در حال حاضر در پایگاه‌های «فورت گریلی» آلاسکا و «ون‌دنبرگ» کالیفرنیا ۴۴ فروند موشک رهگیر زمین‌پایه دارد که قرار است تعدادشان تا سال ۲۰۲۳ به ۶۴ فروند برسد.

مقام ارشد دولت آمریکا در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس اطلاع داد که در طرح «بازنگری در پدافند موشکی» برنامه‌ای نیز برای بررسی استقرار یک سایت جدید دفاع موشکی در خاک اصلی آمریکا «برای مقابله با تهدید موشک‌های دوربرد ایران» مطرح شده است.

روز سه‌شنبه همچنین یک مقام ارشد اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا که نخواسته نامش فاش شود در گفت‌وگو با خبرنگاران از نگرانی کشورش نسبت به پیشرفت‌های چین در زمینه فناوری مافوق صوت سخن گفت، زیرا به گفته او پرتاب موشک با چنین سرعتی رهگیری آن را بسیار دشوار می‌کند.

حال، به نوشته رویترز، مقام‌های آمریکایی، ازجمله مایکل گریفین، معاون وزارت دفاع در بخش پژوهش و مهندسی می‌گوید که حسگرهای فضایی مورد اشاره در طرح جدید خواهند توانست دشواری مقابله به موشک‌های فراصوتی را به مراتب آسان‌تر کند.

با استفاده از ای‌بی‌سی نیوز، دیفنس‌نیوز، رویترز و آسوشیتدپرس / پ.پ
XS
SM
MD
LG