لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

«نگرانی» در واشینگتن از عواقب تقویت نظامی چین برای تایوان


آیین گشایش یکی از پادگان‌های جدید چین
آیین گشایش یکی از پادگان‌های جدید چین

یک مقام آمریکایی روز سه‌شنبه، ۲۵ دی‌ماه، گفت که روند تقویت نظامی چین این نگرانی را به‌ وجود آورده است که مقام‌های چینی ممکن است برای ضمیمه کردن اجباری تایوان به چین برنامه داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام ارشد اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا که نخواسته نامش فاش شود به خبرنگاران گفت که هزینه‌های نظامی چین افزایش زیادی نشان می‌دهد و این کشور گام‌هایی در جهت مدرن‌سازی ارتش خود برداشته است.

این مقام آمریکایی گفت که در حال حاضر پیش‌بینی‌ها این است که چین چنین اقدامی نمی‌کند اما به گفته او «بزرگ‌ترین نگرانی» این است که نظامیان چینی به درجه‌ای از اعتماد به نفس برسند که برای «نبرد پیروزمندانه» علیه تایوان به رئیس جمهور این کشور اعلام آمادگی کنند.

چین جدایی تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را یک استان خود قلمداد کرده و به هرگونه اقدامی که به نوعی حمایت از استقلال تایوان تلقی شود واکنش منفی نشان می‌دهد.

یک گزارش تازه اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا نیز که روز سه‌شنبه منتشر شد، برآورد می‌کند که هزینه‌های نظامی چین در سال ۲۰۱۸ «احتمالاً بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار» بوده که با این حساب نسبت به سال ۲۰۰۲ سه برابر شده است.

این گزارش تازه همچنین رشته‌ اصلاحاتی را که چین در ارتش خود انجام داده «جاه‌طلبانه» توصیف کرده و می‌نویسد که موضوع تایوان «محرک اصلی» اقدامات نوین‌سازی ارتش چین است.

بنا بر این گزارش، مقام‌های دفاعی آمریکا به‌ویژه نگران پیشرفت‌های چین در زمینه فناوری مافوق صوت هستند، زیرا پرتاب موشک با چنین سرعتی رهگیری آن را بسیار دشوار می‌کند.

به نوشته این گزارش، چینی‌ها در آستانه استقرار این نوع موشک‌ها در مناطق مختلف قرار دارند و حضور نظامی آنها در اطراف تایوان نیز در سال‌های اخیر روندی افزایشی داشته است.

این گزارش توضیح می‌دهد که بودجه نظامی چین همچنان به مراتب کمتر از ۷۰۰ میلیارد دلاری است که ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ برای ارتش خود هزینه کرد، اما تنظیم‌کنندگان گزارش گوشزد می‌کنند که چین از طریق «نقض مالکیت معنوی و سرقت فناوری» توانسته است ثمره تحقیقات آمریکا و دیگر کشورها برای پیشبرد فناوری‌های جدید را در بازارهای مختلف به‌ دست آورده و هزینه‌های خود را پایین نگاه دارد.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، روز چهارشنبه، ۱۲ دی، در یک سخنرانی گفت که پکن حق دارد برای تحت کنترل داشتن تایوان از زور علیه این منطقه استفاده کند، اما تلاش می‌کند یکپارچگی دوباره با این جزیره خودمختار به صورت صلح‌آمیز ادامه داشته باشد.

چین علاوه بر تایوان، بخشی گسترده از دریای چین جنوبی را نیز «از آن خود» می‌داند و این دیدگاه جزء مهم‌ترین موارد تنش بین پکن و واشینگتن است.

منابع: خبرگزاری رویترز، سی‌ان‌ان و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG