لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۳

ترامپ برنامه دفاع موشکی تازه آمریکا را ارائه می‌کند


این تصویر یک سامانه ضد موشکی «تاد» را نشان می‌دهد
این تصویر یک سامانه ضد موشکی «تاد» را نشان می‌دهد

رئیس‌جمهوری آمریکا برنامه دفاعی تازه‌ای را در برابر حملات موشکی احتمالی به خاک ایالات متحده تهیه کرده، که قرار بود سال پیش ارائه شود، اما به تعویق افتاد.

برنامه دفاع موشکی تازه که قرار است دونالد ترامپ رسما آن را «رونمایی» کند، «بازنگری در دفاع موشکی» نام دارد.

جزئیات این برنامه دفاعی طی روزهای گذشته به رسانه‌ها درز پیدا کرده‌است؛ از جمله این احتمال که دولت آمریکا خواستار به‌کارگیری از ماهواره‌ها برای یافتن و رصد موشک‌هایی‌ست که پرتاب می‌شوند.

بنا بر گزارش‌ها به‌نظر می‌رسد رویکرد دولت ترامپ افزایش تلاش‌ها برای مقابله با موشک‌ها، پیش از آن‌که پرتاب شوند و یا تنها اندکی پس از پرتاب است، یعنی در زمانی که تقویت‌کننده (بوستر) موتور موشک همچنان فعال است.

دولت‌های ایالات متحده سال‌هاست تاکید دارند که برنامه دفاع موشکی آمریکا در قبال تهدیدهای احتمالی از سوی جمهوری اسلامی ایران یا کره شمالی است، و مقام‌های واشینگتن بارها به چین و روسیه گفته‌اند که هدف از برپایی سامانه‌های دفاعی، این دو کشور نیستند.

در مهر ماه ۱۳۹۴، ولادیمیر پوتین، گفته بود با دستیابی به توافق در زمینه برنامه هسته‌ای ایران دیگر نیازی به سپر دفاع موشکی در نزدیکی مرزهای روسیه نیست.

دولت دونالد ترامپ در بهار گذشته از توافق اتمی خارج شد. جمیز متیس، وزیر دفاع پیشین دولت ترامپ، در دی ماه ۱۳۹۶ در جریان یک سخنرانی گفته بود توسعه سریع قدرت نظامی چین و افزایش سیاست‌های تعرضی روسیه، اولویت‌های نظامی درجه یک امنیت ملی آمریکا هستند و خطر این دو کشور از تروریسم جدی‌تر است.

با این حال موضع لزوم توسعه دفاع موشکی در مقابل تهدیدهای ناشی از کره شمالی و ایران، در «راهبرد امنیت ملی» دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ نیز مطرح شد: «ایالات متحده سامانه‌های دفاع موشکی خود را با تمرکز بر کره شمالی و ایران، و برای دفاع از میهن در برابر حملات، توسعه می‌دهد. این سامانه دربرگیرنده ظرفیت‌های لازم برای مقابله با موشک‌ها پیش از پرتاب خواهند بود. هدفِ سامانه پیشرفته دفاع موشکی به‌چالش کشیدن ثبات استراتژیک و یا مختل کردن روابط راهبردی بلندمدت با روسیه و چین نیست».

با این حال مشخص است که هرگونه توسعه برنامه موشکی از سوی آمریکا، با واکنش روسیه روبه‌رو خواهد شد.

در ماه‌های گذشته رئیس‌جمهوری روسیه بارها در ستایش از ادوات نظامی و جنگ‌افزارهای تازه، از جمله موشک‌های مافوق صوت کشورش، سخن گفته است. چین نیز در مورد سامانه دفاع موشکی آمریکا در شرق آسیا ابراز نگرانی کرده‌است.

«بازنگری در دفاع موشکی» سندی‌ست که قرار بود سال پیش ارائه شود اما زمان ارائه آن به تعویق افتاد.

اسوشیتدپرس، اروپای آزاد، رادیو فردا|ت|خ
XS
SM
MD
LG