لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

وزیر دفاع آمریکا: خطر روسیه و چین از تروریسم جدی‌تر است


آقای متیس گفته است که رقابت با چین و روسیه و متوقف کردن دشمنان آمریکا مانند ایران و کره شمالی، به بالا بردن قابلیت‌های رزمی و تحرک نیروهای نظامی کشور نیاز دارد.
آقای متیس گفته است که رقابت با چین و روسیه و متوقف کردن دشمنان آمریکا مانند ایران و کره شمالی، به بالا بردن قابلیت‌های رزمی و تحرک نیروهای نظامی کشور نیاز دارد.

جمیز متیس، وزیر دفاع آمریکا، اعلام کرد که توسعه سریع قدرت نظامی چین و افزایش سیاست‌های تعرضی روسیه اولویت‌های نظامی درجه یک امنیت ملی آمریکا هستند و خطر این دو کشور از تروریسم جدی‌تر است.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای متیس روز جمعه در سخنانی در دانشگاه جانز هاپکینز با اشاره به راهبرد جدید دفاع ملی آمریکا همچنین گفت رقابت با چین و روسیه که برتری نظامی آمریکا در گوشه و کنار جهان را به خطر انداخته و متوقف کردن دشمنان آمریکا مانند ایران و کره شمالی، به افزایش سرمایه‌گذاری برای بالا بردن قابلیت‌های رزمی و تحرک نیروهای نظامی کشور نیاز دارد.

وزیر دفاع آمریکا تأکید کرد که «ما به مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد ولی اکنون نه تروریسم بلکه رقابت با قدرت‌های نظامی بزرگ، اولویت اصلی امنیت ملی آمریکاست».

او گفت که گروه حکومت اسلامی، داعش، از نظر فیزیکی در عراق و سوریه نابود شده ولی هشدار داد گروه‌هایی مثل داعش و القاعده کماکان در سراسر جهان یک خطر محسوب می‌شوند.

بر پایه گزارش آسوشیتدپرس، در راهبرد جدید دفاع ملی آمریکا به خصوص روی افزایش حضور نظامی چین در دریای جنوبی چین، اقدامات این کشور برای توسعه نفوذ سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان و کارزار سایبری دولت چین برای سرقت اطلاعات نهادهای دولتی و مؤسسات خصوصی آمریکا تأکید شده است.

این سند در خصوص سیاست‌های تعرضی حکومت روسیه به اشغال بخشی از خاک اوکراین، نقش نظامی آن در جنگ داخلی سوریه و دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ اشاره می‌کند.

پنتاگون روز جمعه یک نسخه غیرمحرمانه و ۱۱ صفحه‌ای از این سند را منتشر کرد و افزود که «تغییر بنیانی» در اولویت‌ها و تمرکز نظامی آمریکا را به خوبی تشریح می‌کند.

مقام‌های سابق دفاعی آمریکا نیز همواره در مورد قدرت‌گیری چین هشدار داده بودند و تحت تأثیر این نگرانی، دولت اوباما نیرو و کشتی‌های نظامی بیشتری به منطقه آسیا و اقیانوس آرام اعزام کرده بود.

راهبرد دفاعی جدید آمریکا همچون دولت‌های سابق خواستار تقویت همکاری و اتحاد نظامی در منطقه است و این با شعار اصلی استراتژی امنیت ملی آمریکا که در ماه دسامبر منتشر شد، یعنی «ابتدا آمریکا» شعار همیشگی دونالد ترامپ تفاوت دارد.

در سند جدید پنتاگون گفته می‌شود متحدان و همپیمانان آمریکا نقش حیاتی دارند و علاوه بر افزودن به قابلیت‌های نظامی امکان دسترسی به مناطق دیگر را فراهم می‌کنند.

البریچ کولبی، معاون وزیر دفاع و مسئول امور راهبردی پنتاگون، گفته است: «اکنون سال ۱۹۹۹ نیست که بگوبیم آمریکا به تنهایی می‌تواند همه کارها را انجام دهد. واقعیت‌های عملی وجود دارد که به خاطر آن باید بتوانیم به شکل هماهنگ‌تری با دیگران همکاری کرده و مأموریت‌ها را به شکل سازنده‌ای بین هم‌پیمانان تقسیم کنیم».

در پاسخ به سؤال در مورد جایگاه مبارزه با تروریسم البریج کولبی گفت: «تروریسم هنوز هم یک خطر جدی است» و ایران و کره شمالی «معضلات عاجلی» هستند. ولی او تأکید کرد چالش اصلی آمریکا «تضعیف و کاهش برتری فاحش ما بر قدرت نظامی چین و روسیه است که اگر با آن برخورد نشود توانایی ما برای مقابله با تعرض و خرابکاری را زیر سؤال خواهد برد».

با این همه آقای کولبی افزود که آمریکا کماکان تمایل دارد در موارد مشخصی با روسیه و چین همکاری کند و افزود «سیاست جدید ما یک استراتژی تعرضی نیست».

دولت آمریکا از چین خواسته برای پایان دادن به بحران هسته‌ای کره شمالی با واشنگتن همکاری بیشتری کند و در مورد روسیه نیز این دو کشور برای هماهنگ کردن حملات هوایی خود علیه گروه «خلافت اسلامی» در سوریه مذاکراتی داشته‌اند.

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا در بخش نتیجه‌گیری این سند دفاعی جدید تصریح کرده است که هدف او «انجام تغییرات در ابعاد کلان» و از طریق سرمایه‌گذاری و روش‌های کار خلاقانه‌تر است. ولی این طرح از نظر تأمین بودجه با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد.

کنگره آمریکا با عدم تصویب بودجه سالانه دولت عملاً فعالیت بسیاری از نهادهای دولتی از جمله نیروهای مسلح را در مرز تعطیلی قرار داده است.

در عین حال نمایندگان کنگره کماکان موظف هستند قانون کنترل بودجه مصوب سال ۲۰۱۱ را در نظر بگیرند که برای هزینه‌های دولت سقف مشخصی تعیین کرده است.

به همین خاطر پنتاگون خواستار نرمش کنگره و اختصاص بودجه بیشتر به برنامه‌های دفاعی است. جیمز متیس گفت طرح دفاعی جدید بدون بودجه مورد نیاز و پرداخت دائمی و با ثبات هزینه‌ها نمی‌تواند اجرا شود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG