لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

وزیر دفاع آمریکا: شمار بیشتری از دیپلمات‌ها و مقاطعه‌کاران آمریکایی به سوریه خواهند رفت


جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا
جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا

وزیر دفاع ایالات متحده گفت که انتظار دارد از این پس حضور عیرنظامیان آمریکایی در سوریه افزایش یابد و شمار بیشتری از آنها به عنوان دیپلمات و مقاطعه‌کار به این کشور بروند.

آمریکا هم‌اکنون حدود دو هزار سرباز در سوریه دارد که با شبه‌نظامیان گروه موسوم به حکومت اسلامی یا داعش می‌جنگند، اما داعش به پایان کار خود رسیده و از این رو تمرکز جامعه جهانی بیشتر معطوف به برقراری ثبات در سوریه و بازسازی این کشور است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جیمز متیس روز جمعه هشتم دی با اشاره به سیاست‌های کشور خود در دوره پس از جنگ با داعش در سوریه گفت: «آن‌چه ما انجام خواهیم داد این است که رویکرد تهاجمی خود را که به منظور بازپس‌گیری سرزمین بود تغییر خواهیم داد و بر مسئله برقراری ثبات [در سوریه] تمرکز می‌کنیم. از این رو دیپلمات‌های بیشتری در آنجا خواهیم داشت.»

آقای متیس پیش از این گفته بود که نیروهای آمریکایی تا زمانی که شبه‌نظامیان داعش بخواهند بجنگند در سوریه خواهند ماند و مانع آن خواهند شد که داعش دیگری به وجود بیاید. این اما اولین بار است که وزیر دفاع آمریکا از افزایش شمار دیپلمات‌های آمریکایی در بخش‌هایی از سوریه سخن می‌گوید که از داعش بازپس گرفته شده است.

وی افزود: «وقتی که شما دیپلمات‌های بیشتری داشته باشید، آنها موجب فعالیت‌هایی برای بازسازی می‌شوند و مقاطعه‌کاران را همراه خود می‌آورند. یک وجوه بین‌المللی اینجا وجود دارد که باید بر آن نظارت داشت تا بتوان با آن کاری کرد و به جیب آدم‌های نااهل نرود.»

ایالات متحده به دنبال جنگ داخلی سوریه روابط دیپلماتیک خود با این کشور را به حالت تعلیق درآورد. بشار اسد رییس جمهور سوریه که در این جنگ از پشتیبانی روسیه برخوردار بود به حضور نیروهای آمریکایی در خاک سوریه اعتراض کرده و آنها را «متجاوز» خوانده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ا.ع
XS
SM
MD
LG