لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۶

مخالفت ده‌ها گروه شورشی سوری با «کنگره گفت‌وگوی ملی» در روسیه


پلیس نظامی روسیه در نزدیکی حلب؛ سوریه، اوت ۲۰۱۷
پلیس نظامی روسیه در نزدیکی حلب؛ سوریه، اوت ۲۰۱۷

به گزارش خبرگزاری رویترز نزدیک به ۴۰ گروه شورشی سوری، در بیانیه‌ای، ضمن مخالفت با مذاکرات مربوط به سوریه در بندر سوچی روسیه، گفته‌اند مسکو «به‌دنبال دور زدن روند صلح سازمان ملل در ژنو» است.

به گفته رویترز این بیانیه را شماری از گروه‌های شورشی که در مذاکرات اولیه سازمان ملل در ژنو شرکت کرده بودند، نیز امضا کرده‌اند. به گفته‌ این گروه از شورشیان، مسکو، حکومت سوریه را به دستیابی به یک راه‌حل سیاسی، تشویق نکرده‌ و «مرتکب جنایت‌های جنگی» شده‌است.

در آغاز دی‌ماه روسیه همراه ایران و ترکیه، کشورهای مذاکره‌کنند پیرامون بحران سوریه در آستانه، در بیانیه مشترکی اعلام کردند نشستی با عنوان «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه» در روزهای ۲۹ و ۳۰ ژانویه در بندر سوچی روسیه برگزار خواهد شد. هدف از این نشست «تسریع روند دستیابی به توافق صلح» در سوریه عنوان شده‌است.

در بیانیه اول دی‌ماه گفته شده «در کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه نمایندگانی از تمام بخش‌های جامعه [سوریه] شرکت خواهند کرد».

ایران و روسیه از مهم‌ترین حامیان بشار اسد هستند و ترکیه از شماری از گروه‌های شورشی حمایت می‌کند. هر سه کشور به‌طور مستقیم دست به دخالت نظامی در سوریه زده‌ و در آن کشور حضور دارند.

گروه‌های شورشی اما شدیدا از «انتظاراتی» که از روسیه می‌رود انتقاد کرده و در بیانیه منتشرشده در چهارم دی‌ماه گفته‌اند مسکو «برای کاهش رنج مردم سوریه یک گام هم برنداشته و بر رژیم [بشار اسد] فشاری وارد نکرده‌است؛ در حالی‌که مدعی‌ست ضامن اقدامات در راه دستیابی به یک راه‌حل سیاسی است».

گروه‌های شورشیِ امضاءکننده‌ی بیانیه افزوده‌اند که نقش روسیه در سوریه مانند یک کشور مهاجم است که «دست به جنایت‌های جنگی علیه مردم سوریه زده… مسکو به‌شکل نظامی در کنار رژیم سوریه ایستاده و به‌شکل سیاسی نیز از آن دفاع کرده‌است». به گفته این دسته از شورشیان، دولت روسیه «طی هفت سال، مانع از آن شده، که سازمان ملل اقدامات حکومت سوریه محکوم کند».

روسیه بارها قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه حکومت بشار اسد را وتو کرده‌است؛ آن‌چه با انتقادهایی از جمله از سوی ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی روبه‌روست. جنگ داخلی سوریه هفت سال است که جریان دارد.

روسیه می‌گوید به درخواست دولت مرکزی سوریه که نزد سازمان ملل صاحب نمایندگی‌ست، و برای مقابله با «گروه‌های تروریستی» دست به مداخله نظامی زده‌است. ارتش روسیه تاکید کرده که تنها گروه‌های مسلح و شبه‌نظامی را هدف قرار می‌دهد. اما گزارش‌های گوناگونی به نقل از شاهدان و ساکنان مناطق مختلف سوریه، در مورد حملات هوایی روسیه به مناطق مسکونی، و کشته‌شدن صدها غیرنظامی منتشر شده‌است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید شماری از شورشیان سوری گفته‌اند هنوز در مورد شرکت در «کنگره گفت‌وگوی ملی» در بندر سوچی، تصمیم نگرفته‌اند.

استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، گفته‌است طرح و برنامه‌های روسیه، و کنگره در بندر سوچی، باید در همراهی و خدمت به مذاکرات تحت حمایت سازمان ملل در ژنو، انجام شود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ ت.ط.
XS
SM
MD
LG