لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

امانوئل مکرون: باید با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه مقابله کرد


در حالی که تنش میان تهران و پاریس ادامه دارد، امانوئل مکرون گفته است که قصد دارد تا در سال ۲۰۱۸ به ایران سفر کند.
در حالی که تنش میان تهران و پاریس ادامه دارد، امانوئل مکرون گفته است که قصد دارد تا در سال ۲۰۱۸ به ایران سفر کند.

رئیس‌جمهوری فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با پادشاه عربستان سعودی، ضمن انتقاد از اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» ایران در خاورمیانه، پرتاب موشک بالستیک از سوی حوثی‌های یمن به ریاض را محکوم کرد.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری عربستان سعودی منتشر کرده است و رسانه‌های منطقه آن را بازتاب داده‌اند، تماس تلفنی امانوئل مکرون و ملک سلمان روز یکشنبه سوم دی‌ انجام شده است.

سایت «العربیه» در این زمینه گزارش داد که رئیس‌جمهوری فرانسه همبستگی و حمایت مردم این کشور از پادشاهی عربستان در برابر تهدید امنیت آن از سوی شبه‌نظامیان حوثی یمن را ابراز کرده است که اخیرا ریاض را با یک موشک بالستیک هدف قرار دادند.

عربستان سعودی و آمریکا می‌گویند که ایران، گروه شبه‌نظامیان حوثی را به موشک تجهیز کرده است، ادعایی که تهران آن را تکذیب می‌کند.

بر اساس این گزارش‌ها، آقای مکرون همچنین بر لزوم همکاری در زمینه مقابله با اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» ایران در منطقه تاکید کرده است.

وی موضع روشن فرانسه در زمینه «نقش تخریبی ایران» و «حمایت آن از شبه‌نظامیان» حوثی را تکرار کرده که به گفته پاریس، فناوری موشک بالستیک را در اختیار آنها قرار داده است تا عربستان سعودی را هدف قرار دهند و ثبات منطقه را برهم بزنند.

رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین از تلاش‌های عربستان سعودی و ملک سلمان در مقابله با تروریسم و ریشه‌کن ساختن منابع مالی آنها از جمله مشارکت در «ائتلاف ساحل» در آفریقا «قدردانی کرده است».

به رغم گسترش مناسبات اقتصادی میان تهران و پاریس از زمان امضاء توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۱۳۹۴، فرانسه از زمان روی کار آمدن امانوئل مکرون انتقادهای تندی را علیه فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه و برنامه موشکی تهران مطرح کرده است.

ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، روز ۲۱ آذر ایران را به «جاه‌طلبی‌ منطقه‌ای» متهم کرد و گفت پاریس نمی‌تواند بپذیرد که تهران نفوذ نظامی خود را به دریای مدیترانه گسترش دهد.

وی روز ۲۵ آبان هم در ریاض، پایتخت عربستان، گفته بود که فرانسه از «مداخله‌ها» و مقاصد «سلطه‌طلبانه» ایران در منطقه نگران است.

روز ششم آذرماه نیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، و امانوئل مکرون در یک تماس تلفنی بر ضرورت مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در سوریه تاکید کردند.

ایران نیز در پاسخی خشمگینانه فرانسه را متهم کرد که «در برخورد با بحران‌های منطقه‌ای موضعی جانبدارانه دارد» و ادعا کرد که چنین موضع گیری «می‌تواند بحران‌های بالقوه را به بحران‌های واقعی تبدیل کند».

در حالی که تنش میان دو کشور ادامه دارد، امانوئل مکرون گفته که قصد دارد تا در سال ۲۰۱۸ به ایران سفر کند.

در این میان، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه در واکنش به اظهارات روز یکشنبه آقای مکرون گفت که «منبع نخست این خبر، عربستان است و در پاریس و در سایت وزارت خارجه این کشور مطلبی در این باره منتشر نشده است».

با این حال، وی به این سخنان واکنش نشان داد و اظهار داشت: «مقامات فرانسوی گاهی تحت تأثیر القائات معاندان کشورمان و کسانی که ایران‌هراسی را ترویج می‌کنند قرار می‌گیرند و با اطلاعات نادرست درباره برخی موضوعات موضع‌گیری می‌کنند که اقدام درستی نیست».

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، این مقام وزارت امور خارجه همچنین درباره زمان سفر رئیس‌جمهوری فرانسه به تهران و علت تأخیر در این سفر گفت: «سفر آقای مکرون در دستور کار قرار دارد، اما هنوز زمانی برای آن تعیین نشده به این علت با تأخیر هم مواجه نشده است».

بر اساس گزارش خبرگزاری عربستان، سایت العربیه، خبرگزاری صداوسیما و رادیو فردا/ ک.ر/ب.ک.
XS
SM
MD
LG